REKLAMA

Coraz mniej chętnych na luksus. Z rynku zniknęło kilkadziesiąt milionów klientów

Katarzyna Wiązowska2024-11-18 10:14redaktor Bankier.pl
publikacja
2024-11-18 10:14

Globalne wydatki na towary luksusowe w tym roku utrzymają się na poziomie 1,5 bln euro. Jednak w ciągu dwóch ostatnich lat liczba kupujących na tym rynku zmniejszyła się o 50 mln – wynika z szacunków Bain&Company.

Coraz mniej chętnych na luksus. Z rynku zniknęło kilkadziesiąt milionów klientów
Coraz mniej chętnych na luksus. Z rynku zniknęło kilkadziesiąt milionów klientów
fot. EricBery / / Shutterstock

Jak podała „Rzeczpospolita”, w 2024 roku wartość rynku towarów z najwyższej półki cenowej co prawda nie zmniejszy się, ale problemem dla firm sprzedających dobra luksusowe będzie spadek liczby osób kupujących takie produkty – wskazują wyniki raportu przygotowanego przez Bain & Company we współpracy z włoskim stowarzyszeniem Altagamma.

Więcej wydają na luksusowe hotele niż na odzież

Według analityków na rynku tym zmieniła się struktura popytu: konsumenci coraz więcej wydają na luksusowe usługi, jak hotele czy restauracje, a rezygnują z odzieży czy akcesoriów.

Jak twierdzi cytowana przez „Rzeczpospolitą” Katarzyna Wal, młodsza partnerka Bain & Company, mimo niepewności gospodarczej wydatki na dobra luksusowe utrzymały się na stabilnym poziomie, głównie dzięki rosnącemu popytowi na drogie doświadczenia, choć w ciągu ostatnich dwóch lat rynek opuściło 50 mln konsumentów.

– To sygnał dla marek, że nadszedł czas, aby dostosować swoją ofertę. Z perspektywy konsumentów kluczowe będzie wzmocnienie personalizacji oferty, a technologia będzie konieczna, żeby zrobić to na dużą skalę – uważa Katarzyna Wal.

Nie chcą Diora ani Louis Vuitton?

Już w trzecim kwartale 2024 roku obroty w grupie LVMH, będącej globalnym liderem rynku, spadły o 3 proc. w porównaniu z tym samym okresem rok wcześniej. Natomiast właściciel marek Dior, Louis Vuitton, Bulgari czy Moet Chandon zanotował spadek sprzedaży odzieży i akcesoriów aż o 5 proc., co jest pierwszym ujemnym kwartalnym wynikiem od czasu pandemii.

Trendy spadkowe nie dotyczą produktów kosmetycznych, szczególnie perfum. Mocną pozycję ma również biżuteria z najwyższej półki.

W Polsce luksus ma się dobrze

Według danych KPMG w 2023 r. Polacy wydali na towary i usługi z najwyższej półki 42,4 mld zł, czyli o 12,2 proc. więcej niż rok wcześniej. Najmocniejsze wzrosty odnotowały hotele i SPA – aż o 23,8 proc., na które wydano łącznie 5,8 mld zł. Natomiast największym segmentem rynku cały czas pozostają samochody premium i luksusowe - 25 mld zł rocznie, co stanowi wzrost o 7,1 proc. rok do roku.

Źródło:
Katarzyna Wiązowska
Katarzyna Wiązowska
redaktor Bankier.pl

Dziennikarka prasowa i internetowa. Z wykształcenia ekonomistka, PR-owiec i psycholog komunikacji medialnej. Bliskie jej są tematy dotyczące rynku pracy, przedsiębiorczości i kreatywności. Lubi rozmawiać z ludźmi, poznawać ich historie, również biznesowe. Z pasji – kinomanka.

Tematy
Załóż konto osobiste w apce Moje ING i zgarnij do 600 zł w promocjach od ING
Załóż konto osobiste w apce Moje ING i zgarnij do 600 zł w promocjach od ING

Komentarze (16)

dodaj komentarz
innowierca
a ponizej artykul luksus ciagle w modzie, i ze wiekszosc firm planuje inwestycje w ten sektor. Artykul kilka dni temu zamieszczony. No comments he he.
kaczyslaw_
Luksusem to jest wolność słowa na bankierze. xD
zoomek
Ja mam luksusową Corsę z 2003 roku, niema w niej nic poza silnikiem i wycieraczkami (tylna nie działa), nawet szyby na korbę. Kocham ją - jeździ, skręca i hamuje (bez ABS-u bo nie działa).
To jest piękne bo co nie wydam na auto to skitram sobie w blachach. Szalom!
intisol
"Nie masz nic i jesteś zadowolony". Ktoś to gdzieś kiedyś powiedział
bha
Na tym z roku na rok coraz mocniej niepewnym, nie przewidywalnym i coraz mocniej i mocniej coraz szerzej zadłużonym i coraz bardziej drożyznowym rynku cenowo i % dla wszystkich! to i to tzw. bogactwo posiadane u wielu coraz szybciej uszczupleje to tylko kwestia czasu!.
bha
Żyjesz bogaciej, dostatniej żyjesz jednocześnie o wiele drożej i wydajesz coraz więcej i więcej szczególnie na tym coraz mocniej cenowo i % drożyżnowym rynku, a dodatkowaqq Manna sama raczej nie spadnie z Nieba!.
sterl
50 mln zmądrzało z dnia na dzień i nie chce przepłacać..
zbyszek_
Instagram vs Real.
Fota hotelu lub jedzenia na talerzu robi EGO boost niz ubranie ogladane na ulicy.
Bo kontakty ze 'znajomymi' sa juz czysto fikcyjne internetowe....

Powiązane: Moda, odzież, ubrania, przemysł tekstylny

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki