REKLAMA

Kontenerowiec zatonął u wybrzeży Indii. Zażądano astronomicznego odszkodowania

2025-07-12 09:00
publikacja
2025-07-12 09:00

Rząd indyjskiego stanu Kerala domaga się 1,1 mld dolarów odszkodowania od największego na świecie armatora Mediterranean Shipping Company (MSC), którego kontenerowiec Elsa 3 zatonął pod koniec maja u zachodniego wybrzeża kraju. Jako zabezpieczenie zarekwirował inny statek należący do tej firmy.

Kontenerowiec zatonął u wybrzeży Indii. Zażądano astronomicznego odszkodowania
Kontenerowiec zatonął u wybrzeży Indii. Zażądano astronomicznego odszkodowania
fot. Tejj / / Unsplash

Zbudowana w 1997 r. Elsa 3, która zatonęła 25 maja, przewoziła ponad 643 kontenery, w tym niebezpieczne, łatwopalne ładunki i granulki plastiku, znane jako nurdles, czyli rodzaj mikroplastiku niezwykle szkodliwego dla ekosystemów morskich.

Większość tych kontenerów poszła na dno, ponieważ morze wyrzuciło na brzeg jedynie 61 sztuk. Indyjskie służby odpowiedzialne za żeglugę poinformowały, że do początku lipca z plaż zebrano około 450 do 500 ton nurdles i kilka zwłok zatrutych nimi delfinów i wielorybów.

W związku z tym władze stanu Kerala złożyły w poniedziałek do indyjskiego sądu pozew przeciwko MSC, a sąd, do czasu wpłacenia przez firmę kaucji, nakazał zatrzymanie również należącego do MSC statku Akiteta II, który akurat znajdował się w indyjskim porcie Vizhinjam.

Kerala wyliczyła, że 1 mld dolarów zostanie przeznaczony na pokrycie szkód spowodowanych zanieczyszczeniem, kolejne 44 mln dolarów na przywrócenie środowiska naturalnego do stanu sprzed katastrofy, a 61,3 mln dolarów na odszkodowania dla ponad 100 tys. lokalnych rybaków, ich rodzin i innych społeczności żyjących na wybrzeżach.

W piątek podczas rozprawy sądowej prawnicy MSC określili te roszczenia jako „znacznie przesadzone” tłumacząc, że nie doszło do znaczącego wycieku ropy ze statku. Adwokaci reprezentujący stan Kerala stwierdzili natomiast, że skala szkód jest „nieobliczalna i ciągła” i doprowadziła do całkowitego załamania lokalnych połowów ryb. Sąd wyznaczył kolejną rozprawę na 6 sierpnia.

W ubiegłym miesiącu MSC zapłaciła indyjskim przewoźnikom morskim ponad 500 tys. dolarów za odzyskanie zarekwirowanego przez nich statku Mansa F również przebywającego w porcie Vizhinjam. Przewoźnicy domagali się rekompensaty za utracone w związku z katastrofą Elsa 3 ładunki orzechów nerkowca. (PAP)

tebe/ jm/

Źródło:PAP
Tematy
Wyjątkowa wyprzedaż Ford Pro. Poznaj najlepsze rozwiązania dla Twojego biznesu.

Komentarze (7)

dodaj komentarz
hadwao
Bankructwo MSC to by było dobre rozwiązanie. Kara powinna być równa aktywom. Właściciele skazani na wieloletnie więzienie.
samsza
https://en.wikipedia.org/wiki/Nurdle_(bead)

Najwcześniejsze odnotowanie granulek na plażach miało miejsce w latach 70-tych XX wieku, ale ich użycie odnotowano wcześniej, w latach 40. i 50. XX wieku. Granulki pozostając na zewnątrz, ulegają rozkładowi i stają się coraz mniejsze.
men24a
Zmiany klimatu to naturalna rzecz , a więc i skutki będą .
Pobieranie za to pieniędzy , że Ziemia się ochładza , czy ociepla to ideologiczne złodziejstwo ! Statek zatonoł to nie widać skutków, słuchać hindusi polakow nic się nie stało rekin zje ten plastik i jemu na dobre wyjdzie.

Ja się wychowałem w miasteczku, które [.
Zmiany klimatu to naturalna rzecz , a więc i skutki będą .
Pobieranie za to pieniędzy , że Ziemia się ochładza , czy ociepla to ideologiczne złodziejstwo ! Statek zatonoł to nie widać skutków, słuchać hindusi polakow nic się nie stało rekin zje ten plastik i jemu na dobre wyjdzie.

Ja się wychowałem w miasteczku, które [...] po prostu było zasmrodzone nie gorzej niż Kraków. Wyrosłem na zdrowego człowieka - powiedział przewodniczący sejmiku Jan Duda podczas obrad Sejmiku Województwa Małopolskiego. Jak dodał ojciec prezydenta Andrzeja Dudy, "organizm też potrzebuje pewnych bodźców
to_i_owo
Co ma zatoniecie statku do zmian klimatu?
Poza tym dziwne że statek nie był ubezpieczony
men24a odpowiada to_i_owo
A może był z zamiarem utylizacji tego plastiku, pytanie czy statek był wrakiem czy nowoczesną jednostką no ale nowoczesne jednostki trudno zatopić. Może poszli polską logiką i że to nie będzie miało wpływu na klimat i dobrostan fałny morskiej
to_i_owo odpowiada men24a
A jaki wpływ na klimat ma zatopienie statku, niezależnie z czym na pokładzie?

Co do dobrostanu fauny, to ja kiedyś byłem w Indiach i nawet na Andamanach, dosyć samotnym archipelagu jest taki syf że głowa mała
I to nie z Europy a od nich
1 zatopiony statek nic nie zmieni
men24a odpowiada to_i_owo
I dobrze się w takim syfie i wolności czułeś że chcesz go narzucić Polakom

Powiązane: Indie

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki