Jak założyć fundację - krok po kroku

redaktor Bankier.pl
Gdyby spróbować opisać fundację jako model biznesowy, trzeba by umieścić ją pomiędzy stowarzyszeniem a firmą. To od samej fundacji zależało będzie, do którego bieguna będzie jej bliżej. Bankier.pl w pierwszej części tygodniowego cyklu opisuje krok po kroku, co trzeba zrobić, by założyć i prowadzić swoją własną fundację.

Fundację może założyć w Polsce praktycznie każdy, niezależnie od obywatelstwa i miejsca zamieszkania. Może to być osoba fizyczna lub prawna. Jedynym wymogiem jest to, by fundacja miała siedzibę na terenie Polski, choć i ten warunek został w ustawie opatrzony czasownikiem "powinna".

Oszczędzasz?
Rób to z głową!
Wybierz lokatę

Osoba, która powołuje do życia fundację, nazywana jest fundatorem. Do niej należy określenie środków majątkowych, z których ma być finansowana działalność, a także celu działania, którym szerzej zajmiemy się w następnym kroku. Oświadczenie woli, które ma skutkować założeniem fundacji powinno mieć formę aktu notarialnego, chyba że zostało ono zawarte w testamencie.

Krok 1: Zdecyduj, co chcesz robić


Zanim podejmiemy jakiekolwiek kroki formalne, które będą miały na celu powołanie naszej fundacji do życia, warto poważnie zastanowić się nad celem, który będzie nam przyświecał. Zakładamy, że naprawdę chcemy zająć się działalnością dobroczynną, a nie tworzyć jedynie organizację-"krzak" (takich na rynku również nie brakuje). Jak podkreśla większość osób zarządzających organizacjami pożytku publicznego, sama chęć pomagania nie wystarczy. Jasno określony cel jest konieczny, by działalność się rozwijała. – Pomaganie ma dawać przede wszystkim satysfakcję – mówi Aneta Rostkowska, założycielka fundacji "Herosi" pomagającej chorym dzieciom.

Ustawodawca dał nam dość dużą swobodę, jeśli chodzi o profil działalności naszej przyszłej fundacji.



Warto przy okazji zastanowić się, jak działanie fundacji będzie wyglądało w praktyce. Jeżeli postawimy na edukację - czy chcemy zbierać pieniądze na zakup książek dla szkół? A może chcemy prowadzić szkolenia? Jasne określenie nie tylko profilu, ale też sposobu działalności będzie przydatne w następnym kroku.

Krok 2: Napisz statut


To wszystko, o czym pisaliśmy powyżej, powinno znaleźć się w statucie fundacji, który jest jej najważniejszym dokumentem. Poza wspomnianymi formami działalności, należy zawrzeć w nim informacje o organach fundacji, sposobie ich powoływania, możliwości połączenia z inną fundacją, a także o tym, czy będziemy prowadzić działalność gospodarczą. Jeżeli się na nią zdecydujemy, musimy pamiętać, że wartość środków majątkowych, które na nią przeznaczymy, nie może być mniejsza niż 1000 złotych.

Krok 3: Zarejestruj fundację


Nadszedł czas na rejestrację naszej fundacji, czyli wpisanie jej do Krajowego Rejestru Sądowego. – Trzeba złożyć odpowiednio wypełnione oraz podpisane przez Członków Zarządu formularze, 3 kopie statutu z podpisami Członków Rady [składa się z fundatorów - przyp. MS] – mówi Aneta Rostkowska z fundacji Herosi. – Często sprawdzający formularze mają jakieś uwagi, więc trzeba liczyć się z tym, że nasz wniosek od razu nie zostanie pomyślnie rozpatrzony, a na samą rejestrację czeka się około 30 dni – mówi dalej Rostkowska. – Po nadaniu numeru KRS trzeba jeszcze uzyskać NIP oraz REGON – dodaje.



Z chwilą wpisania do KRS nasza fundacja uzyskuje osobowość prawną. Jeżeli zdecydowaliśmy się na prowadzenie działalności gospodarczej, musimy pamiętać, że wszystkie jej dochody muszą być przeznaczone na cele statutowe. Fundacja nie musi działać wyłącznie w oparciu o wolontariuszy, może zatrudniać etatowych pracowników - ma to znaczenie zwłaszcza przy organizacjach, które podejmują działania wymagające dużych nakładów pracy.

Nie zapomnij o obowiązkach


Fundacje zobowiązane są do przygotowania sprawozdań merytorycznych i finansowych. Jeżeli posiadają status organizacji pożytku publicznego, należy je złożyć w Departamencie Pożytku Publicznego Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej). Jeżeli fundacja takiego statusu nie ma, sprawozdanie powinno trafić do ministerstwa właściwego do przedmiotu działania fundacji.

Zdobywaj pieniądze i... działaj!


Gdy już pokonamy wszelkie bariery związane z rejestracją, czas zająć się działalnością. Nie jest ona jednak możliwa bez odpowiedniej pomocy, zwłaszcza finansowej.

Komentuje Aneta Rostkowska, fundacja "Herosi":

Aby móc wspierać swoich podopiecznych, Fundacja podejmuje szereg działań, które mają na celu uzbieranie jak największej ilości środków finansowych. Potrzeby na oddziale są wielkie, wciąż brakuje nowoczesnych łóżek czy sprzętu do rehabilitacji kończyn. Aby móc zakupić niezbędne urządzenia organizacja zwróciła się ku osobom znanym i lubianym, między innymi polskim siatkarzom. Ci bardzo chętnie zgodzili się wesprzeć Herosów i tak rozpoczęła się współpraca, która trwa do dziś.

Na swoim koncie mają takie akcje, jak na przykład malowanie aniołków i zabawek na Boże Narodzenie czy kurczaczków na Wielkanoc, które potem wystawione były na licytacje. Uczestniczyli również w sesji zdjęciowej z dziećmi promującej Herosów. A poza zorganizowanymi działaniami często również sami wspierają organizację przekazując między innymi koszulki, piłki czy statuetki zdobyte w czasie.



Wszelkie informacje dotyczące rejestracji i działalności fundacji znaleźć można w ustawie o fundacjach.

Mateusz Szymański
Bankier.pl
m.szymanski@bankier.pl
Źródło:

Newsletter Bankier.pl

Do pobrania

Pierwsze konto bez cennika z 5-letnią gwarancją! Zero opłat. Sprawdź!
Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
0 0 ~Adrian

Trochę prostszym językiem można poczytać tutaj jeśli ktoś jest zainteresowany http://finansefakty.pl/firma/jak-zalozyc-fundacje-krok-po-kroku/

! Odpowiedz
0 0 matelusz

Witam serdecznie

Rozumiem, że chodzi o stwierdzenie "Fundacje, podobnie jak inne organizacje pożytku publicznego, zobowiązane są do przygotowania sprawozdań merytorycznych i finansowych". Rzeczywiście, nie jest ono ścisłe, ponieważ fundacja nie musi być organizacją pożytku publicznego. Jeżeli chodzi natomiast o rejestrację fundacji, to następuje ona z chwilą wpisani jeja do KRS.

pozdrawiam

Mateusz Szymański

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
0 1 ~lala

Autor miesza organizacje pozytku publicznego i fundacje, do tego nie do końca wie, gdzie fundacja powinna się zarejestrować. To nie jest tekst praktyczny.

! Odpowiedz
0 0 ~Pinot

Nie ma obowiązku płacenia ZUSu?
A przecież osiąga dochód? Podobno max 4% od zebranej kwoty. Piszę podobno bo znam i takie "fundacje" , w których zarządzający biorą z 30% dochodów (dla siebie, jako: wynagrodzenie członków zarządu). A dzieci, protezy, pomoce...niech poczekają.

A jak to jest z tym woluntariatem? Można "zatrudnić" (czyli woluntariat) całą załogę w fundacji?

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
0 0 p.szulczewski

Kwestia z jakiego tytułu nastąpi przekazanie wynagrodzenia. Umowa o pracę, działalność wykonywana osobiście - ubezpieczenie występuje. Powołanie do składu zarządu - nie ma podstawy ZUS, zdrowotnych. W przypadku członków rad nadzorczych mamy zdrowotne niezależnie od podstawy zasiadania w radzie nadzorczej.

Wolontariusz to już inna historia.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
0 0 matelusz

Szanowna Pani/Szanowny Panie,

Obowiązek płacenia ZUS-u występuje wyłącznie w przypadku, gdy fundacja zatrudnia etatowych pracowników. Jeżeli fundator czy prezes działają na zasadzie wolontariatu, obowiązku takiego nie ma.

pozdrawiam
Mateusz Szymański

! Odpowiedz
0 0 ~Piotr Szulczewski

Kwestia z jakiego tytułu nastąpi przekazanie wynagrodzenia. Umowa o pracę, działalność wykonywana osobiście - ubezpieczenie występuje. Powołanie - nie ma podstawy ZUS, zdrowotnych. W przypadku członków rad nadzorczych mamy zdrowotne niezależnie od podstawy zasiadania w radzie nadzorczej.

! Odpowiedz
0 0 ~Czy

Czy trzeba odprowadzac ZUS bedac wlascicielem fundacji?

!

Kalendarium przedsiębiorcy

  • Składkę na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne odprowadzają jednostki budżetowe, zakłady budżetowe i gospodarstwa pomocnicze.

  • Termin wpłaty zryczałtowanego podatku dochodowego pobranego od wpłaconych w poprzednim miesiącu dochodów z udziałów w zysku. Termin złożenia deklaracji oraz wpłaty zryczałtowanego podatku dochodowego od zagranicznych osób prawnych, czyli osób prawnych niemających siedziby lub zarządu na terenie Polski.

    Termin uiszczenia podatku dochodowego od podatników rozliczających się w formie karty podatkowej.

  • W tym terminie z ZUS rozliczają się przedsiębiorcy opłacający składki za siebie. Składka na Fundusz Pracy.

    Termin przekazania sprawozdania do systemu INTRASTAT, za poprzedni miesiąc kalendarzowy, gdy realizowano transakcje wewnątrzwspólnotowe podlegające obciążeniu podatkiem od towarów i usług (VAT).

  • Termin płatności składek oraz złożenia deklaracji przez pracodawców zatrudniających pracowników.

    Termin zapłaty raty podatku leśnego przez osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej.

Kalkulator płacowy

Oblicz wysokość pensji netto, należne składki oraz podatek.

Księgarnia Bankier.pl

Jak zarobiłem 2 000 000 $ na giełdzie. Wydanie II Jak zarobiłem 2 000 000 $ na giełdzie. Wydanie II Nicolas Darvas Cena: 39 zł  Zamów książkę