Centralne Biuro Antykorupcyjne podejrzewa nieprawidłowości przy przetargu na pociągi Dart dla PKP Intercity. CBA skierowało sprawę do prokuratury pod koniec września, ale sprawa dopiero teraz ujrzała światło dzienne. Przewoźnik zamówił 20 takich składów w bydgoskiej fabryce Pesa.
Rzecznik Biura Jacek Dobrzyński nie chce zdradzić szczegółów sprawy. Powiedział jedynie, że CBA posiadało pewne informacje dotyczące ewentualnych nieprawidłowości przy przetargu. W związku z tym sprawa została skierowana do Prokuratury Apelacyjnej w Warszawie.
Wiadomo, że badana jest sprawa aneksu, który przedłuża termin dostawy Dart - ów. Początkowo pociągi miały trafić do PKP Intercity latem.
Przewoźnik wyjaśnia, że aneks podpisano ze względu na zmiany w prawie, które powodowały, że wydłużał się czas badań technicznych zamawianych pociągów.
Przedstawiciele firmy zaznaczyli też, że treść porozumień była weryfikowana przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Instytucja ta wydała pozytywną opinię w tej sprawie - zapewnia przewoźnik.
PKP Intercity podjęło decyzję o wystąpieniu do Urzędu Zamówień Publicznych z prośbą o opinię dotyczącą aneksu. Urząd, według przewoźnika, potwierdził dopuszczalność dokonania zmiany. Podobny aneks podpisano z firmą Newag, która ma dostarczyć 20 pociągów o nazwie Flirt.
PKP Intercity chce odebrać wszystkie składy do końca grudnia. Inaczej przepadną unijne pieniądze, z których zakup był częściowo finansowany. Pociągi Dart miały wyjechać na tory jeszcze w tym roku. Miały obsługiwać połączenia między dużymi miastami.
Komentarz PKP Intercity:
Konieczność zawarcia porozumienia z producentami (konsorcjum Stadler – Newag oraz Pesa) wynikała ze zmian w prawie. 1 stycznia br. weszło w życie rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 15 grudnia 2014 r., które wprowadziło zmiany do rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 6 listopada 2013 r. w sprawie interoperacyjności systemu kolei. Zmiany te dotyczyły trybu przeprowadzania badań homologacyjnych w ramach procesu uzyskiwania zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji pojazdu kolejowego.
Zmiany wprowadzone na mocy Rozporządzenia wydłużają czas trwania badań pojazdów kolejowych, a tym samym przesuwają moment wydania przez instytut prowadzący powyższe badania certyfikatów niezbędnych do uzyskania homologacji (zanim podpisaliśmy porozumienia uzyskaliśmy od jednostki certyfikowanej potwierdzenie wpływu zmian w całym procesie).
Treść porozumień była weryfikowana przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych. CUPT wydało opinię bez zastrzeżeń w zakresie proponowanych zapisów. Ponadto, podjęliśmy decyzję o wystąpieniu do Urzędu Zamówień Publicznych z prośbą o opinię dotyczącą Porozumienia. UZP potwierdził dopuszczalność dokonania omawianej zmiany oraz jej zgodność z art. 144 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych.
Informacyjna Agencja Radiowa (IAR)/A. Pszoniak/dyd





















































