REKLAMA
TYLKO U NAS

CBA zajęło się przetargiem na pociągi Dart

2015-11-05 14:06
publikacja
2015-11-05 14:06

Centralne Biuro Antykorupcyjne podejrzewa nieprawidłowości przy przetargu na pociągi Dart dla PKP Intercity. CBA skierowało sprawę do prokuratury pod koniec września, ale sprawa dopiero teraz ujrzała światło dzienne. Przewoźnik zamówił 20 takich składów w bydgoskiej fabryce Pesa.

fot. Jacek Szydlowski / / FORUM

Rzecznik Biura Jacek Dobrzyński nie chce zdradzić szczegółów sprawy. Powiedział jedynie, że CBA posiadało pewne informacje dotyczące ewentualnych nieprawidłowości przy przetargu. W związku z tym sprawa została skierowana do Prokuratury Apelacyjnej w Warszawie.

Wiadomo, że badana jest sprawa aneksu, który przedłuża termin dostawy Dart - ów. Początkowo pociągi miały trafić do PKP Intercity latem.

Przewoźnik wyjaśnia, że aneks podpisano ze względu na zmiany w prawie, które powodowały, że wydłużał się czas badań technicznych zamawianych pociągów.

Przedstawiciele firmy zaznaczyli też, że treść porozumień była weryfikowana przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Instytucja ta wydała pozytywną opinię w tej sprawie - zapewnia przewoźnik.

PKP Intercity podjęło decyzję o wystąpieniu do Urzędu Zamówień Publicznych z prośbą o opinię dotyczącą aneksu. Urząd, według przewoźnika, potwierdził dopuszczalność dokonania zmiany. Podobny aneks podpisano z firmą Newag, która ma dostarczyć 20 pociągów o nazwie Flirt.

PKP Intercity chce odebrać wszystkie składy do końca grudnia. Inaczej przepadną unijne pieniądze, z których zakup był częściowo finansowany. Pociągi Dart miały wyjechać na tory jeszcze w tym roku. Miały obsługiwać połączenia między dużymi miastami.

Komentarz PKP Intercity:

Konieczność zawarcia porozumienia z producentami (konsorcjum Stadler – Newag oraz Pesa) wynikała ze zmian w prawie. 1 stycznia br. weszło w życie rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 15 grudnia 2014 r., które wprowadziło zmiany do rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 6 listopada 2013 r. w sprawie interoperacyjności systemu kolei. Zmiany te dotyczyły trybu przeprowadzania badań homologacyjnych w ramach procesu uzyskiwania zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji pojazdu kolejowego.

Zmiany wprowadzone na mocy Rozporządzenia wydłużają czas trwania badań pojazdów kolejowych, a tym samym przesuwają moment wydania przez instytut prowadzący powyższe badania certyfikatów niezbędnych do uzyskania homologacji (zanim podpisaliśmy porozumienia uzyskaliśmy od jednostki certyfikowanej potwierdzenie wpływu zmian w całym procesie). 

Treść porozumień była weryfikowana przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych. CUPT wydało opinię bez zastrzeżeń w zakresie proponowanych zapisów. Ponadto, podjęliśmy decyzję o wystąpieniu do Urzędu Zamówień Publicznych z prośbą o opinię dotyczącą Porozumienia.  UZP potwierdził dopuszczalność dokonania omawianej zmiany oraz jej zgodność z art. 144 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo  zamówień publicznych.

Informacyjna Agencja Radiowa (IAR)/A. Pszoniak/dyd

Źródło:IAR
Tematy
Najlepsze konta dla spółek - ranking
Najlepsze konta dla spółek - ranking

Komentarze (17)

dodaj komentarz
~Jarema
Oj Bankier widzę, że wy też dołączyliście się do obrzucania błotem polskiej firmy, nawet nie zająknąwszy się, że wobec szwajcarskiego Stadlera też wszczęto to postępowanie. To smutne, że wy też działacie na zasadzie kopiuj-wklej i powielacie to samo co inne ogólnopolskie media, które ze względów własnościowych można co najwyżej nazwać Oj Bankier widzę, że wy też dołączyliście się do obrzucania błotem polskiej firmy, nawet nie zająknąwszy się, że wobec szwajcarskiego Stadlera też wszczęto to postępowanie. To smutne, że wy też działacie na zasadzie kopiuj-wklej i powielacie to samo co inne ogólnopolskie media, które ze względów własnościowych można co najwyżej nazwać polskojęzycznymi.
~precz_z-PO
Po upadku PO POlitczny kaganiecmzdjety rozpocznie się prawdziwa walka z korupcja. Wkoncu !!!
~Henek
Ciekawe, ze nawet nie pomysleli ozbadaniu PENDOLINO!!!!He he he he!
~W-23
Juz jakis czas temu pisalem, ze na rzecz Pesy dziala dziwne lobby w polskich mediach. Sprawa sie sypie. O Newagu artykulow ze swieczka szukac...
~oBywATel
hmm a cba sprawy pendolino nie bada???? zastanawiające??? przeciwko producentowi pendolino toczyły się juz w innych krajach europejskich postępowania o wręczanie korzyści majątkowych!!!!
~abc
Pendolino od maja 2011 do grudnia 2014 przekazano (43 miesiące) 15 składów

Flirt od listopada 2013 do grudnia 2015 (25 miesięcy)

Pesa na Darty czas od maja 2014 do grudnia 2015 (19 miesięcy)
~fujghchvkvjjhh
(wiadomość usunięta przez moderatora)
~SA
Skandaliczny tytuł - TO NIE WINA PESY!!!
~biały
Ten tytuł jest skandaliczny. CBA zajęło się przetargiem na pociągi Dart i Flirt. Dlaczego o szwajcarskich pociągach się nie wspomina? I nie tyle przetargiem się zajmuję, co aneksem do umowy, który Stadler i Pesa zawarły z PKP IC. Dlaczego tylko Dart jest w tytule?
~JancioWodnik
A Pierdolino Alstoma, któremu w 48 państwach na 49 przy sprzedaży pociągów udowodniono łapówkarstwo jest poza wszelkim podejrzeniem.
Zgadnijcie gdzie nie udowodniono ?

Powiązane:

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki