Brytyjskie media informują o nieoficjalnej
polityce firmy Amazon, która zakłada, że osoby niezadowolone z zamówionego
przedmiotu mogą otrzymać zwrot pieniędzy bez konieczności oddawania towaru. Zapytaliśmy, czy jest to możliwe także w Polsce.
O sprawie pisał w tym tygodniu portal dla Polaków w Wielkiej Brytanii - londynek.net, powołując się na doniesienia dziennika "Daily Mirror". Zdaniem autorów zdarza się, że klienci, którzy zamówili produkty na Amazonie i są z nich niezadowoleni, otrzymują zwrot środków, ale nie wymaga się od nich odesłania towaru. Wewnętrzne ustalenia firmy Amazon mają zastosowanie dla przedmiotów o niskiej wartości, w Wielkiej Brytanii jest to kwota poniżej £10.
Jak donosi "Daily Mirror", praktykowana polityka wynika z wysokich kosztów obsługi wielu niechcianych przedmiotów. Środki, jakie ponosi firma z powodu zwrotów, związane z koniecznością zaangażowania przestrzeni magazynowej oraz przeprowadzaniem czasochłonnej i generującej dodatkowe koszty procedury reklamacyjnej, sprawiają, że odzyskiwanie przedmiotów o niskiej wartości staje się nieopłacalne. Amazon, kierując się polityką oszczędności, informuje klientów o braku konieczności odesłania zakupionego przedmiotu, który nie spełnia ich oczekiwań, jednocześnie dokonuje zwrotu pieniędzy za zakupiony towar.
Jak udało się ustalić redakcji Bankier.pl, firma Amazon w trakcie procedury zwrotu może podjąć decyzję o braku konieczności odsyłania niechcianego przedmiotu. Każdorazowo jest to jednak indywidualna decyzja firmy. – Wszyscy klienci mają prawo do zwrotu pieniędzy za produkty, które zakupili w Amazon, jeśli z jakiegoś powodu nie spełniają ich oczekiwań. W takiej sytuacji Amazon może zadecydować, że klient nie musi odsyłać danego przedmiotu, aby otrzymać zwrot pieniędzy, ale jest to kwestia ustalana indywidualnie – informuje Marzena Wieckowska, rzecznik prasowy Amazona w Polsce.
Należy jednak pamiętać, że standardowa procedura zwrotu lub wymiany każdego zakupionego produktu przebiega w trzech krokach:
- wybór przedmiotu, który ma podlegać zwrotowi bądź wymianie,
- podanie powodu zwrotu,
- wybranie metody otrzymania pieniędzy.
Niewątpliwie nieoficjalna polityka firmy znalazła uznanie wśród klientów, którzy z niej skorzystali. Otrzymali zwrot pieniędzy, zachowali towar, a przy okazji nie musieli tracić czasu w celu nadania paczki zwrotnej.
Katarzyna Rostkowska




























































