SMART > Poradniki > Firma > Start-up – co warto o nim wiedzieć?

Start-up – co warto o nim wiedzieć?

Start-up to młode przedsiębiorstwo prowadzone przez ambitnych ludzi chcących osiągnąć międzynarodowy sukces i ponadprzeciętny zysk. Co warto wiedzieć o start-upach?

Start-up – co warto o nim wiedzieć?
Spis treści
więcej Ikona strzałki

Założenie start-upu nie wymaga posiadania kapitału własnego, a jednocześnie biznes rokuje obiecująco w kontekście możliwości osiągnięcia ponadprzeciętnego zysku w stosunkowo krótkim czasie. Chociaż ze start-upami najczęściej kojarzone są nowe technologie oraz sektor informatyczny, to wcale nie znaczy, że wszystkie młode i rozwojowe przedsiębiorstwa otwierane są właśnie w tej branży. Co zatem należy wiedzieć o start-upach? Zapraszam do lektury!

Wybierz najlepsze konto firmowe!

Czym jest start-up?

W słowniku języka angielskiego przeczytamy, że “start-up” oznacza: “ruszać” lub “wzrastać”. W kontekście biznesowym pojęcie to można interpretować dwojako:

  1. start-up jako nowo utworzone przedsiębiorstwo, które dopiero stawia swoje pierwsze kroki na rynku; takie firmy najczęściej przybierają formę jednoosobowych działalności gospodarczych;

  2. start-up jako organizacja tymczasowa – mowa tutaj o środowisku inwestycyjnym i administracyjnym, gdzie zakłada się organizację tymczasową, aby w ten sposób odnaleźć najbardziej intratny model biznesowy; celem takiego podmiotu jest pozyskanie nowego rynku pod określony produkt lub usługę i odniesienie dużego sukcesu w stosunkowo krótkim czasie przy jednoczesnych niedużych nakładach kapitałowych.

Druga z definicji wykorzystywana jest znacznie częściej.

Start-upy najczęściej kojarzone są z branżą technologiczną lub informatyczną i rzeczywiście takich młodych firm jest obecnie najwięcej, ale nic nie stoi na przeszkodzie, aby start-up działał w zupełnie innym sektorze rynku. Przeważająca część start-upów rozwija się w Internecie, ponieważ w ten sposób stosunkowo niskim kosztem uzyskują międzynarodowy zasięg, który bezpośrednio wiąże się z większym prawdopodobieństwem osiągnięcia sukcesu finansowego.

Cechy start-upów

Wśród najczęściej wymienianych cech start-upów wymienia się:

  1. krótką historię działalności – zazwyczaj mieści się ona w przedziale od 5 do 10 lat;

  2. innowacyjność;

  3. skalowalność;

  4. stosunkowo wysokie ryzyko biznesowe, ale jednocześnie wysoki potencjalny zwrot z inwestycji.

Start-upy mogą być finansowane ze środków własnych ich założycieli, ale niejednokrotnie młodzi przedsiębiorcy poszukują zewnętrznych źródeł finansowania, takich jak: venture capital, finansowanie społecznościowe czy aniołowie biznesu.

Kiedy przedsiębiorstwo przestaje być start-upem?

Najczęściej uznaje się, że przedsiębiorstwo przestaje być start-upem, kiedy osiągnie zaplanowany zysk, zostanie przejęte lub poddane fuzji. Czasami też wystarczy, że będzie funkcjonować na rynku kilka lub kilkanaście lat. Niestety należy podkreślić, że wiele start-upów zostaje rozwiązanych z uwagi na ponoszone straty lub zupełny brak rozwoju.

Zalety start-upów

Założenie start-upu nie wiąże się z koniecznością posiadania wysokiego kapitału początkowego. Zasadniczo wiele firm tego rodzaju powstaje beż żadnych środków własnych, ale mimo to osiąga sukcesy. Wystarczy dobry i innowacyjny pomysł, ambicja oraz wytrwałość w dążeniu do celu.

Start-up to miejsce, gdzie młodzi przedsiębiorcy mogą nabyć doświadczenie. Z tego względu takie firmy często zakładane są jeszcze na etapie studiów lub zaraz po ich zakończeniu. Nawet jeśli konkretny pomysł nie zakończy się z powodzeniem, to przyniesie swojemu właścicielowi dużą naukę na temat funkcjonowania rynku oraz obowiązków i odpowiedzialności spoczywających na przedsiębiorcach.

Start-upy to połączenie niskiego ryzyka finansowego z możliwością osiągnięcia ponadprzeciętnego zysku w krótkim okresie. Praktyka pokazuje, że najlepsze pomysły bardzo szybko się rozwijają i pozyskują szerokie grono odbiorców, co znajduje bezpośrednie przełożenie w wysokości osiąganych dochodów.

Ryzyko związane z założeniem start-upu

Szacuje się, że nawet 90% start-upów upada w ciągu dwóch lat od ich założenia i jedynie 2% z pozostałych 10% odnosi światowy sukces. Dzieje się tak dlatego, że młodzi przedsiębiorcy nie mają zaplanowanego modelu biznesowego i próbują go wykształcić w trakcie funkcjonowania działalności. Nie zawsze kończy się to powodzeniem.

Statystyki nie wyglądają zatem kolorowo, ale zupełnie nie oznacza to, że powinieneś się zniechęcać. Jeśli masz pomysł na biznes i uważasz, że jest dobry, to z pewnością powinieneś spróbować swoich sił w dotarciu z nim do szerszego grona odbiorców.

Co zrobić, żeby start-up zakończył się sukcesem?

  1. Kluczem do sukcesu w każdej działalności gospodarczej, a więc również w przypadku start-upów jest posiadanie dobrego pomysłu na biznes. Warto, aby był innowacyjny i niepowtarzalny.

  2. Kolejnym krokiem do sukcesu będzie określenie szeregu celów i niezbędnych do wykonania kroków, które przybliżą Cię do ich osiągnięcia.

  3. Nie należy zapominać, że najistotniejszym aktywem w każdym przedsiębiorstwie są ludzie. Nawiązuj współpracę jedynie z osobami, co do których jesteś w 100% pewien, że są odpowiednimi osobami na właściwym miejscu.

  4. Umiejętna promocja jest w dzisiejszych czasach koniecznością, szczególnie w przypadku młodych i mało rozpoznawalnych firm. Należy zatem szczególną uwagę poświęcić na dobór odpowiednich narzędzi marketingowych.

Start-upy, które odniosły światowy sukces

W kontekście start-upów na pewno warto wspomnieć o dziele Marka Zuckerberga, jakim jest Facebook. W erze mediów społecznościowych zapewne nie ma osoby, która nie wiedziałaby, czym jest popularny serwis internetowy. Warto wiedzieć, że Facebook na początku, a więc w 2004 roku również był start-upem. W ciągu 4 lat przyniósł swojemu twórcy 1,5 miliarda dolarów zysku i uczynił go najmłodszym miliarderem na świecie (Mark miał wówczas 23 lata).

W 2006 roku swoje pierwsze kroki jako start-up stawiał Twitter. Obecnie porta społecznościowy założony przez Jacka Dorsey’a, Eva Williamsa oraz Biza Stone’a wyceniany jest na 112 miliardów dolarów i znany jest na całym świecie.

Polskim start-upem wartym uwagi jest Live Chat, a więc narzędzie służące do komunikacji pomiędzy właścicielami strony internetowej a jej użytkownikami. Zostało ono stworzone w 2002 roku we Wrocławiu. Obecnie obsługuje kilkanaście tysięcy klientów, w tym jedne z największych firm na świecie.

Chcesz wiedzieć więcej? Koniecznie przeczytaj: Księga Przychodów i Rozchodów – co warto o niej wiedzieć? Praktyczny poradnik dla przedsiębiorców

Start-up – wiedza w pigułce

  1. Start-up to nowe przedsiębiorstwo, najczęściej tymczasowa organizacja, ale na rynku funkcjonuje też wiele firm, które doczekały się międzynarodowego zasięgu i zbudowały długoletnią tradycję, a zaczynały jako startupy. Przykładem może być Facebook lub Twitter.

  2. Pojęcie startupu pochodzi z języka angielskiego, gdzie oznacza: “wzrastać” lub “ruszać”. Założyciele startupów zazwyczaj oczekują szybkiego wzrostu, który przełoży się na osiągnięcie zysku w ponadprzeciętnej wysokości.

  3. Przy założeniu własnego startupu nie jest konieczny duży wkład finansowy. Często młodzi przedsiębiorcy zupełnie nie dysponują kapitałem..

  4. Aby założyć startup należy mieć dobry i niepowtarzalny pomysł na biznes. To rodzaj kariery dla kreatywnych, wytrwałych i ambitnych osób.

  5. Startupy pozwalają na odkrywanie nowych rynków zbytu, testowanie innowacyjnych pomysłów i modeli biznesowych.

Modele biznesowe

Komentarze

Potwierdź że nie jesteś robotem!
Dziękujemy za zadanie pytania!
Nasi Redaktorzy odpowiedzą tak szybko jak to możliwe a informację o udzieleniu odpowiedzi prześlemy na podany adres e-mail .
Coś poszło nie tak. Prosimy spróbować ponownie później.

Poradniki