Skorzystaj z pomocy eksperta

Dziękujemy!


Już na samą myśl o konieczności załatwienia jakiejś sprawy w urzędzie, wiele osób zaczyna się denerwować. Ogromne kolejki, dziesiątki dokumentów do wypełnienia i niezbyt przyjaźnie nastawieni urzędnicy to strata czasu, na którą nie możemy sobie pozwolić. Dlatego też, jeszcze do niedawna załatwianie formalności w urzędach kojarzyło się z czymś strasznym. Obecnie jednak o wiele spraw możemy zadbać nie wychodząc z domu, robiąc to przy pomocy internetu. Jedyne czego potrzebujemy w tym przypadku to profil zaufany, nazywany też w skrócie ePUAP.

Co to jest profil zaufany?

Internet daje nam dzisiaj niezwykle rozbudowane możliwości, również gdy chodzi o administrację publiczną. Trzeba jednak pamiętać, że stając bezpośrednio przed urzędnikiem, może on zweryfikować naszą tożsamość poprzez sprawdzenie naszego dowodu tożsamości. W sieci nie jest to możliwe, dlatego konieczne stało się wprowadzenie narzędzi, które pozwalają na potwierdzenie tego, że dana osoba zgłaszająca się do urzędu online, jest tym za kogo się podaje.

Jak założyć profil zaufany? (YAY Foto)

I właśnie takie zadanie spełnia profil zaufany, który pozwala nam potwierdzić swoją tożsamość, gdy korzystamy z poszczególnych systemów elektronicznej administracji. Działanie profilu zaufanego można też porównać do naszego odręcznego podpisu, którym zatwierdzamy wszystkie dokumenty. Posiadając zatem ePUAP - profil zaufany, możemy przesyłać wszelkiego typu wnioski i dokumenty skierowane do określonych urzędów właśnie przez internet. Dzięki niemu, znacząco ułatwiamy sobie codzienność, z której niemal całkowicie możemy wyeliminować wizyty w nieprzyjaznych nam urzędach.

Warto przy tym dodać, że każda osoba będąca obywatelem Polski może założyć tylko jeden profil zaufany. Co więcej, jego ważność, a zatem również ważność potwierdzonego nim podpisu jest ograniczona. Obecnie okres ważności profilu zaufanego wynosi 3 lata.

Po co nam profil zaufany?

Wiele osób wciąż nie jest przekonanych co do tego, że profil zaufany, podobnie jak podpis elektroniczny, może stać się dla nas ogromnym ułatwieniem. W związku z tym, duża liczba Polaków nadal przede wszystkim stawia na bezpośredni kontakt z urzędami, co nie zawsze jest najlepszym rozwiązaniem. Dlaczego zatem założenie profilu zaufanego może okazać się świetnym pomysłem?

Najważniejsza zaleta posiadania profilu zaufanego to zdecydowanie wygoda, jaką natychmiast zyskujemy. Nie musimy bowiem osobiście stawiać się w urzędzie, gnając na złamanie karku przed jego zamknięciem, co zdarza się wielu osobom. Mnóstwo spraw możemy załatwić bez wychodzenia z domu, o dowolnej porze dnia i nocy, gdy po prostu mamy na to czas.

A propos czasu, jego oszczędność to kolejna z ważnych zalet profilu zaufanego. Składając wnioski i dokumenty online, nie musimy marnować cennych minut czy nawet godzin na dojazd, a następnie na czekanie w kolejce albo pieczątkę urzędnika i jego potwierdzenie przyjęcia konkretnego dokumentu.

Co więcej, załatwiając nasze sprawy online, mamy dostęp niemalże do każdego urzędu. I nie chodzi tutaj wyłącznie o te znajdujące się w naszej najbliższej okolicy, ale również o te na terenie całej Polski. Jeśli zatem musimy coś załatwić poza miejscem naszego zamieszkania, skorzystanie z administracji elektronicznej wydaje się najlepszym rozwiązaniem.

Posiadając profil zaufany możemy załatwić mnóstwo najróżniejszych spraw online. Do tych najpopularniejszych należą chociażby:

  • składanie wniosku o wydanie dowodu osobistego;
  • sprawdzenie statusu procesu wydawania dowodu osobistego (kiedy jest gotowy do odbioru);
  • sprawdzenie liczby punktów karnych;
  • składanie wniosku o świadczenie 500+;
  • składanie corocznych deklaracji podatkowych;
  • składanie wniosku o wydanie Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego;
  • składanie wniosku o rejestrację firmy;
  • wysyłanie wniosków i pism do wybranych urzędów
  • zmiana wpisu CEIDG przez profil zaufany.

Jak założyć profil zaufany? Szybko i wygodnie przez internet

Założenie profilu zaufanego jest wyjątkowo proste i bezproblemowe, zwłaszcza jeśli na co dzień korzystamy z bankowości elektronicznej. To właśnie z jej pomocą możemy bowiem aktywować nasz profil zaufany. Dlaczego? Otóż podpisanie umowy z poszczególnymi bankami wiąże się z potwierdzeniem naszej tożsamości przy pomocy dowodu osobistego. Ministerstwo Cyfryzacji korzysta zatem z tego faktu i w momencie, gdy chcemy utworzyć nasz własny profil zaufany, może uzupełnić swoją bazę danych przy pomocy informacji z bankowości elektronicznej.

A zatem korzystanie z usług, których banków umożliwia nam szybkie aktywowanie profilu zaufanego?  Są to:

  • PKO BP,
  • ING Bank Śląski,
  • Bank Millennium,
  • Inteligo,
  • Bank Pekao,
  • mBank,
  • BZWBK,
  • Alior Bank
  • i dodatkowo serwis Envelo.

Tak naprawdę wystarczy zalogować się na swoje konto bankowe i znaleźć odpowiednią zakładkę umożliwiającą aktywowanie profilu zaufanego. Po weryfikacji przy pomocy kodów SMS, stajemy się niemal natychmiast właścicielami takiego profilu i możemy z niego swobodnie korzystać. Wszystko trwa zatem dosłownie kilka minut.

Jak założyć profil zaufany? W punkcie potwierdzającym

Nie każdy jednak posiada konto internetowe w jednym z wymienionych wyżej banków. Na szczęście nie uniemożliwia nam to aktywowania profilu zaufanego, a jedynie nieco nam utrudnia całe zadanie. Aby zatem skorzystać z możliwości załatwiania naszych spraw administracyjnych online, musimy najpierw wejść na rządową stronę profilu zaufanego i wybrać zakładkę „Załóż Profil Zaufany i potwierdź – w punkcie potwierdzającym”. Po wypełnieniu odpowiedniego formularza, należy go zaakceptować i następnie zatwierdzić kodem weryfikującym, który otrzymamy w wiadomości SMS.

Na ekranie komputera powinniśmy wówczas zobaczyć komentarz, który potwierdzi, iż nasz wniosek o profil zaufany został założony. Kolejnym krokiem, który pozwoli nam już swobodnie z niego skorzystać, jest jednak potwierdzenie naszej tożsamości w jednym z wyznaczonych punktów. Ich listę można bez problemu znaleźć na stronie Ministerstwa Cyfryzacji. W głównej mierze są to przede wszystkim najróżniejsze urzędy i banki. Na miejscu będziemy musieli okazać swój dowód tożsamości oraz podpisać stosowny wniosek. Pamiętajmy jednak, że mamy na to tylko 14 dni od dnia wypełnienia formularza na stronie internetowej.


2020-01-17

Płatność telefonem - Co będzie potrzebne? Jak płacić telefonem?

Bankowość mobilna rozwija się w błyskawicznym tempie. Dzięki niej nie musimy pamiętać nie tylko o pieniądzach, ale również kartach płatniczych. Warto dowiedzieć się, jak płacić telefonem.

2020-01-17

Karta prepaid - jak działa karta przedpłacona?

Chociaż karty prepaid kojarzą się głównie z telefonią komórkową, są obecne również w bankowości. Gwarantują bezpieczeństwo i wygodę. To dobry pomysł nie tylko dla rodziców.

2020-01-17

Kod CVV i CVC – co umożliwiają? Gdzie ich szukać?

Karty płatnicze na dobre zagościły w naszych portfelach. Ich możliwości nie kończą się jednak na zwykłych płatnościach w sklepie. O bezpieczeństwo dbają kody CVV i CVC.

Jak założyć bezpiecznie konto bankowe przez internet?

Obecnie klienci mają możliwość nie tylko korzystania z bankowości internetowej, ale również zlożenia wniosku o konto przez internet.

PeoPay – czym jest, kto może korzystać?

Bankowość mobilna cieszy się coraz większą popularnością w Polsce, a banki prześcigają się w unowocześnianiu wprowadzonych przez siebie rozwiązań. Jednym z nich jest PeoPay Pekao.

Kantory online zyskują na popularności. Dlaczego coraz więcej Polaków wymienia walutę przez internet?

Internet bez wątpienia zawładnął branżą finansową, nic więc dziwnego, że przyszedł czas na rynek wymiany walut

Google Pay – bankowość w kieszeni

Nowoczesne technologie ułatwiają nam życie na każdym kroku, dotyczą także bankowości. Jednym z rozwiązań tego typu jest Google Pay.

Ikona informacji
poradniki