Rynki

Twoje finanse

Biznes

Forum

Priorytetem dla Grupy Selena ekspansja geograficzna poprzez rozwój organiczny i akwizycje

Priorytetem dla Grupy Selena jest ekspansja geograficzna poprzez rozwój organiczny i akwizycje – głównie w Europie Zachodniej i Centralnej oraz obu Amerykach – poinformował prezes Sławomir Majchrowski. Powrotu mocniejszego popytu na produkty chemii budowlanej prezes spodziewa się za około 12 miesięcy.

(fot. Selena FM)

"Chcemy skoncentrować się na ekspansji geograficznej, zarówno pod kątem organicznym, jak i mocniejszego rozwoju przez akwizycje. Pod tym względem interesuje nas głównie obszar Europy Zachodniej i Centralnej, ale także obu Ameryk. Jesteśmy otwarci na te kierunki i poszukujemy celów inwestycyjnych, wpisujących się w naszą strategię rozwoju" – powiedział PAP Biznes Sławomir Majchrowski, nowo powołany prezes zarządu Grupy Selena, producenta i dystrybutora produktów chemii budowlanej, który objął stanowisko 1 lipca 2023 r.

reklama

"Celem akwizycji jest przede wszystkim poszerzenie naszego zasięgu globalnego, ale myślimy też o możliwościach wzrostu mocy produkcyjnych. Dlatego rozważamy, jako potencjalne cele M&A, firmy, które dysponują zarówno zakładami produkcyjnymi jak i dostępem do rynku, aby uzupełnić naszą ofertę" – dodał.

Celem zarządu jest także zwiększanie udziałów rynkowych i silniejsza koncentracja na rynkach, na których produkty Seleny są już znane i powszechnie dostępne. Firma posiada 30 spółek w 19 krajach, a jej produkty są dostępne na niemal 100 rynkach całego świata.

W ocenie prezesa, atrakcyjnym kierunkiem do rozwoju są duże rynki, na których grupa może wzmocnić swoją pozycję, jak kraje Ameryki Północnej i Południowej czy Europa Zachodnia, gdzie znajdują się zakłady produkcyjne Seleny.

"Jesteśmy obecni na tych rynkach, mamy swoje zakłady produkcyjne m.in. w Hiszpanii i we Włoszech, natomiast kraje Beneluksu, Francji czy Niemiec to obszary, gdzie chcemy mocniej zaistnieć” – powiedział Majchrowski.

Zdaniem prezesa branża budowlana w horyzoncie długoterminowym ma przed sobą dobre perspektywy.

Produkty finansowe
Produkt
Kwota
Okres
miesięcy

"Lockdown podczas pandemii znacząco przyczynił się do wzrostu liczby remontów, a tym samym zapotrzebowania na wszelkie produkty budowlane. Następnie, gdy złagodzono obostrzenia, pojawiły się problemy z łańcuchami dostaw i kosztami transportu, co z kolei przełożyło się na trend kupowania na zapas. Doszła do tego wysoka inflacja, a rynek stał się mocno konkurencyjny. Zmiana sytuacji geopolitycznej wpłynęła na światową gospodarkę, obserwowaliśmy spadek zakupu mieszkań związany z droższym i trudniejszym dostępem do kredytów. Niosło to za sobą redukcję popytu i wyhamowanie nowych inwestycji czy modernizacji" - powiedział prezes.

"Teraz widać światełko w tunelu, zwłaszcza biorąc pod uwagę np. wolumeny składanych wniosków kredytowych. To napawa optymizmem i pokazuje, że w kolejnych okresach sektor budowlany powinien znów zacząć się rozwijać, a w ślad za tym – rosnąć zapotrzebowanie na nasze produkty. Za około rok powinniśmy zauważyć powrót do stabilniejszego rynku i rosnącego popytu” – ocenił Majchrowski.

W krótszej perspektywie – jak dodał – zadaniem dla Seleny będzie wzmocnienie przewag konkurencyjnych, by użytkownicy końcowi, którymi są wykonawcy budowlani, częściej wybierali produkty Seleny, zwłaszcza jej kluczowej marki Tytan Professional. Dlatego duży akcent w działaniach Zarządu będzie położony na aktywności marketingowe.

"Konkurencja w Polsce jest bardzo silna, ale tu mamy mocną pozycję. Z kolei w Europie Zachodniej, gdzie dominują gracze międzynarodowi, gonimy konkurentów. W Stanach Zjednoczonych wyzwania są trochę inne – tam nasze przewagi chcemy budować przez edukowanie użytkowników i rozwój sieci dystrybucji” – dodał.

Prezes pytany o oczekiwania dotyczące trendów cenowych w branży ocenił, że można spodziewać się stabilizacji.

"Na ceny mają wpływ trzy czynniki – inflacja kosztów wytworzenia produktu finalnego, koszty surowców oraz konkurencja na rynku. Inflacja dotyka wszystkich, ale na rynku niektórych surowców widać już stabilizację, więc nie spodziewam się dalszych gwałtownych ruchów cenowych – zwłaszcza, że inflacja ogólna ma też tendencję wyhamowującą” – powiedział.

"Wydaje się, że konkurencja postrzega tę sytuację podobnie, o czym świadczą ceny na rynku. W związku z tym spodziewam się, że w tym aspekcie wchodzimy w etap zrównoważenia i stabilizacji” – dodał prezes.

Dominika Antoniak (PAP Biznes)

doa/ ana/

Źródło: PAP Biznes
powiązane
polecane
najnowsze
popularne
najnowsze
bankier na skróty