Kolejne dobre dane z polskiej gospodarki. Podawane przez GUS wskaźniki nastrojów konsumentów zameldowały się na wieloletnich szczytach.


Jeżeli wierzyć danym statystycznym, rok 2017 r. Polacy zaczęli w dobrych nastrojach. Jak informuje GUS, bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej wzrósł o 2,5 p. proc. w stosunku do grudnia 2016 r. i ukształtował na poziomie -1,2. To najlepszy wynik w dwudziestoletniej historii tego badania. W styczniowym badaniu (2-12 stycznia) przeprowadzono 1387 wywiadów.
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej jest średnią sald ocen zmian sytuacji finansowej gospodarstwa domowego, zmian ogólnej sytuacji ekonomicznej kraju oraz obecnego dokonywania ważnych zakupów.
- Największy wzrost wystąpił w przypadku oceny możliwości obecnego dokonywania ważnych zakupów i obecnej sytuacji ekonomicznej kraju (wzrost odpowiednio o 5,2 i 4,6 p. proc.). Nieznacznie obniżyły się jedynie oceny dotyczącej przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (spadek o 0,5 p. proc.) – czytamy w komunikacie.
Dobry wynik odnotowano także w przypadku drugiego syntetycznego wskaźnika, który mierzy oczekiwania względem przyszłości. Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, był wyższy o 2,4 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie -4,3.Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej jest średnią sald ocen zmian sytuacji finansowej gospodarstwa domowego, ogólnej sytuacji ekonomicznej kraju, trendów poziomu bezrobocia (ze znakiem przeciwnym) i oszczędzania pieniędzy w najbliższych 12 miesiącach.
- Także w przypadku WWUK, dla większości składowych wystąpiły wartości wyższe niż przed miesiącem. Dotyczyło to przede wszystkim możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy i przyszłego poziomu bezrobocia (wyrost odpowiednio o 4,7 i 4,0 p. proc.). Nieznaczny spadek wystąpił dla ocen przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (o 0,5 p. proc.) – dodaje GUS.Obydwa wskaźniki ufności konsumenckiej mogą przyjmować wartości od –100 do +100. Wartość dodatnia oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pesymistycznie, natomiast wartość ujemna oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych pesymistycznie nad konsumentami nastawionymi optymistycznie.
/mz


























































