

Unikanie drogowych kolizji popłaca – bezwypadkowa jazda daje największą szansę na zniżkę przy zakupie komunikacyjnego OC. Firmy ubezpieczeniowe doceniają też lojalnych klientów – wynika z tegorocznego badania OC-eń przeprowadzonego przez portal finansowy Bankier.pl. Dzięki głosom internautów powstał ranking najchętniej wybieranych towarzystw.
W tegorocznym, drugim badaniu OC-eń udział wzięło 741 internautów. 97% z nich w momencie wypełniania ankiety posiadało ubezpieczenie OC, obowiązkowe dla posiadaczy pojazdów mechanicznych. 47% osób przyznało, że ma za sobą szkodę komunikacyjną i dochodziło odszkodowania z ubezpieczenia OC sprawcy.
Cena musi być niska
Żeby kupić OC, najczęściej stawiamy się u agenta ubezpieczeniowego (42% wobec 39% w ubiegłym roku). Ceniąc szybkość i wygodę, mniej więcej co trzecia osoba obowiązkową polisę kupuje przez internet. Niechętnie za to udajemy się po OC do oddziału towarzystwa ubezpieczeń (9%), a odsetek kupujących OC w banku jest wręcz znikomy (1%).
Wielu kierowców przyzwyczaiło się (a wykazała to już poprzednia edycja badania), że wybiera się to samochodowe OC, które jest najtańsze. Tegoroczne badanie potwierdziło, że cena nadal pozostaje wiodącym kryterium wyboru firmy ubezpieczeniowej (45%). Drugim silnym źródłem wpływu pozostają agenci ubezpieczeniowi (16%). O połowę mniej osób zdecydowało się na zakup ostatniej polisy pod wpływem rekomendacji znajomych i bliskich (8%).
Zobacz także

Wciąż niewielką motywacją jest dostępność polisy danej marki przez internet (7%). Niewielka grupa korzysta z produktu konkretnego towarzystwa tylko dlatego, że ubezpieczało ono poprzedniego właściciela pojazdu (6%). Nadal nie doczekaliśmy czasów, kiedy dostarczyciela OC wybiera się zgodnie z sugestią internetowej porównywarki (3,5%). Na internautów biorących udział w badaniu praktycznie żadnego znaczenia nie miał też przekaz reklamowy (1%).
Top 10 ubezpieczycieli OC zdaniem kierowców
Na czele firm, które najczęściej wybierają internauci, podobnie jak w ubiegłym roku znalazł się PZU (16,25% głosów). Po piętach depcze mu BRE Ubezpieczenia, które w tym roku zmniejszyło dystans do lidera (13,87%). Na trzecim miejscu - tu nowość - znalazło się MTU (marka Grupy Ergo Hestia). Wprawdzie do posiadania OC w tym towarzystwie przyznało się tylko niewiele ponad 7% ankietowanych, jednak połączenie ich z podobną grupą posiadaczy polis marki Ergo Hestii powoduje, że cała Grupa Ergo Hestia jest drugim najczęściej wybieranym przez kierowców podmiotem, a wyprzedza ją tylko PZU.
Top 10 zamyka Proama, względnie młoda marka na polskim rynku ubezpieczeń komunikacyjnych.
W jakiej firmie ubezpieczeniowej ostatnio kupiłeś komunikacyjne OC?
| Lp. | Towarzystwo ubezpieczeń | Wynik |
| 1. | PZU | 16,25% |
| 2. | BRE Ubezpieczenia | 13,87% |
| 3. | MTU | 7,28% |
| 4. | Ergo Hestia | 7,14% |
| 5. | Allianz Polska | 7,00% |
| 6. | AXA | 6,44% |
| 7. | Aviva | 6,30% |
| 8. | Warta | 5,46% |
| 9. | Uniqa | 5,32% |
| 10. | Proama | 4,76% |
Źródło: wyniki badania OC-eń 2013, Bankier.pl.
W tym roku większość internautów oceniła koszt swojego ubezpieczenia OC łaskawiej niż w poprzedniej edycji badania. Dla połowy internautów (52%) ostatnia składka była odpowiednia, dla 27% niska lub bardzo niska. 17% internautów uznało, że nadal płacą za OC dużo lub bardzo dużo.
(Do składki) liczy się to, jak jeździsz
Kierowcy dosyć niechętnie zmieniają ubezpieczyciela OC. Blisko co trzeci ankietowany (29%) kupuje polisę w tej samej firmie już co najmniej czwarty rok z rzędu. Wśród głosujących w tegorocznym badaniu udział wzięła również spora grupa posiadaczy swojego pierwszego OC (24%). Nieco ponad 20% korzysta z produktu tej samej marki już ponad dwa lata, a 14% ponad trzy lata.
Do zmiany ubezpieczyciela nie zachęcają korzyści dla nowych klientów. Na pytanie o najczęściej przyznawane przez ubezpieczycieli przywileje tylko 16% internautów wskazało na profity z tytułu zmiany dostawcy polisy. Najczęściej (70%) wspominano o zniżce za historię szkodową (bonus-malus), prawie połowa skorzystała ze zniżki za kontynuację ubezpieczenia w tej samej firmie (47%). Mniej więcej co trzeci badany posiadacz OC skorzystał ze zniżki za formę płatności (karta, opłata jednorazowa) i za zakup OC w pakiecie z AC.
Co innego cena, co innego jakość likwidacji
Polski rynek ubezpieczeń zmienia się, wskutek czego mają się zmieniać kryteria wyboru OC przez kierowców. Opcja likwidacji szkody z OC nie - jak dotąd - u ubezpieczyciela sprawcy, ale u swojego ubezpieczyciela sprawia, że co najmniej tak ważna jak cena staje się sprawność działania firmy, z którą dotąd miało się do czynienia zaledwie przez chwilę, w momencie podpisania umowy. Im wyższa jakość obsługi, tym mniej stresu i kłopotów w razie ewentualnej stłuczki.

47% internautów biorących udział w badaniu przyznało, że ma już za sobą kolizję na drodze. Zdaniem ankietowanych ubezpieczyciele sprawców wypadków poradzili sobie nieźle. Prawie połowa z poszkodowanych (47%) otrzymała należne odszkodowanie w ustawowym terminie 30 dni od zgłoszenia szkody. 36% uznało czas wypłaty środków za bardzo szybki. 16% musiało jednak czekać na odszkodowanie dłużej niż miesiąc.
Z ocen internautów wynika, że jeśli chodzi o obowiązkowe OC, to większość odszkodowań (77%) pozwala na pokrycie kosztów likwidacji szkody. Co piąta osoba uznała, że otrzymane środki nie zostały wypłacone w kwocie wystarczającej.
***
Głosowanie na stronie www.bankier.pl/ocen trwało w dniach 2-23.10.2013 r. Akcję „OC-eń i wygraj 2013” wspierali: Rzecznik Ubezpieczonych, Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny, serwisy otomoto.pl i mojeauto.pl oraz Stowarzyszenie Renault Laguna Klub Polska.
Malwina Wrotniak-Chałada, Bankier.pl



























































