Generalna Dyrekcja Dróg Publicznych przekonuje, że wysokie koszty budowy autostrad wynikają z konieczności prac dodatkowych, jakie trzeba wykonać przy niektórych odcinkach szybkich dróg. Chodzi tu między innymi o zabezpieczenie trasy przed szkodami górniczymi. Dlatego koszt budowy 16-kilometrowego odcinka autostrady A4 między Chorzowem a Sośnicą wyniósł 160 mln dolarów. Jednak w Macedonii, 35-kilometrowy odcinek autostrady wybudowany w terenie górzystym, między Skopje a Testovem, kosztował 67 mln dolarów, co daje 1,9 mln dolarów za kilometr.
GDDiK, przekonując, że wysokie koszty autostrad wynikają z wielu prac dodatkowych, zapomina jednak, że także w innych europejskich krajach takie prace występują.
- Warto pamiętać, że z większości kontraktów na budowę poszczególnych odcinków autostrad wygospodarowujemy oszczędności. Jeśli zatem spojrzymy na inwestycje autostradowe w Polsce w ostatnich latach, to jest sporo takich, które mieszczą się w europejskiej normie - twierdzi Andrzej Maciejewski, rzecznik GDDKiA w wypowiedzi dla „Życia Warszawy”.
M.D.
Źródło: „Życie Warszawy”


























































