

Od 11 lutego w stosunku do wszystkich polis komunikacyjnych OC zaczną obowiązywać nowe, rozszerzone zasady wypowiadania umowy. Z jednej strony pozwolą one uniknąć problemu podwójnego ubezpieczenia, z drugiej – zwiększają ryzyko zakupu pojazdu z nieaktualną polisą. To z kolei może prowadzić do konieczności zapłaty słonej kary za brak OC.

Źródło: Thinkstock
Choć nowelizacja przepisów ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych weszła w życie 11 lutego minionego roku, nie obejmowała ona polis wykupionych przed tym terminem. Jednak do 10 lutego tego roku wygasną umowy ubezpieczeń OC zawarte przed wejściem w życie wspomnianej nowelizacji. Oznacza to, że od najbliższego poniedziałku nowe przepisy będą miały zastosowanie już dla wszystkich obowiązkowych ubezpieczeń OC. Warto więc przypomnieć najistotniejsze z nich.
Kupuję auto - co z OC?
Problemu z trwającym ubezpieczeniem OC nie mają osoby decydujące się na zakup nowego auta. Nabywca samochodu musi po prostu zakupić nową polisę. Zgodnie z zapisami ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, UFG i PBUK powinien to zrobić najpóźniej w dniu rejestracji samochodu, przed wprowadzeniem go do ruchu.
Kupujący używany samochód ma do wyboru jedną z trzech dróg postępowania, jeżeli chodzi o ubezpieczenie OC:
- Jeżeli poprzedni właściciel auta posiadał ważną polisę i kupujący chce kontynuować jego umowę OC, może to zrobić, jednak będzie ona ważna jedynie do końca okresu, na jaki została zawarta.
- W sytuacji, gdy zbywca był ubezpieczony, a kupujący nie chce kontynuować jego umowy OC, powinien złożyć odpowiednie wypowiedzenie w firmie ubezpieczeniowej, która wystawiła polisę. Najlepiej zrobić to w formie pisemnej za potwierdzeniem odbioru, aby w razie ewentualnych problemów mogła ona stanowić odpowiedni dowód.
- Gdy poprzedni właściciel nie posiada ważnej polisy OC – konieczne będzie jej wykupienie. W takim przypadku zapisy ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, UFG i PBUK wskazują, że trzeba tego dokonać w dniu nabycia pojazdu, przed wprowadzeniem go do ruchu.
Kupując używany samochód warto więc upewnić się, czy poprzedni właściciel posiadał polisę OC i poprosić o jej wydanie wraz z samochodem. Termin ważności polisy można sprawdzić w serwisie internetowym Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. Z danych prezentowanych przez UFG dowiemy się również, czy poprzedni właściciel nie miał wielokrotnego ubezpieczenia. Jeżeli tak jest – trzeba wypowiedzieć zbędne umowy. Aby mieć pewność co do ważności polisy, warto też skontaktować się bezpośrednio z firmą ubezpieczeniową, która ją wystawiła.
Sprzedajesz samochód – powiadom o zmianie
Wprowadzone zmiany prawa dotyczą również osób sprzedających samochód. Zgodnie z nowymi przepisami, dotychczasowy właściciel pojazdu ma 14 dni na zawiadomienie firmy ubezpieczeniowej, w której posiadał polisę OC o danych nabywcy (dotąd na odpowiednie zgłoszenie sprzedający miał aż 30 dni.) Dzięki takiemu zgłoszeniu możliwe jest zaktualizowanie danych w ogólnopolskiej bazie polis OC i AC, co pozwoli uniknąć ewentualnych nieporozumień w historii szkód i wypadków spowodowanych przez dany pojazd.
Przy sprzedaży samochodu jesteśmy również zobowiązani do powiadomienia o tym fakcie organu, który dokonał jego rejestracji, czyli właściwego wydziału komunikacji. Sprzedający ma na to 30 dni od dnia sprzedaży pojazdu.
Jaka kara za brak OC
Kierowcy jeżdżący bez polisy OC muszą zdawać sobie sprawę z tego, że za jej brak grożą kary finansowe. Od początku roku obowiązują nowe stawki opłat karnych za brak OC - 3,2 tys. zł dla posiadaczy samochodów osobowych oraz 4,8 tys. zł dla właścicieli ciężarówek. Jeżeli brak ubezpieczenia trwa kilka dni, kierowca zapłaci tylko część tej opłaty. Gdy przerwa nie przekracza 3 dni będzie to 20 proc., gdy trwa do 14 dni - 50 proc. kary podstawowej.
Opłaty karne za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC w 2013 roku:
| gradacja opłaty | samochody osobowe | samochody ciężarowe, ciągniki samochodowe i autobusy | pozostałe pojazdy |
| 100% | 3 200 zł | 4 800 zł | 530 zł |
| 50% | 1 600 zł | 2 400 zł | 270 zł |
| 20% | 640 zł | 960 zł | 110 zł |
Źródło: UFG.pl
Ściganiem, identyfikacją i karaniem kierowców poruszających się po polskich drogach bez ważnego OC niezmiennie zajmuje się Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Tylko w ubiegłym roku - korzystając z systemu „wirtualnego policjanta”, pierwszego z programu pozwalającego identyfikować nieubezpieczonych kierowców - Fundusz wykrył ponad 4,5 tysiąca takich przypadków. Z tego tytułu ściągnięto łącznie ponad 1,2 mln złotych kar. Jeszcze w pierwszych miesiącach tego roku UFG planuje wdrożyć kolejny system służący ściganiu kierowców bez ważnej polisy OC.
Katarzyna Wojewoda-Leśniewicz
Bankier.pl























































