Do konsultacji trafił projekt zmiany ustawy prawo telekomunikacyjne, w którym wprowadzono wymogi prawne ograniczające odpowiedzialność klientów w przypadku usług premium. Ma to zabezpieczyć ich interesy przed SMS-owymi naciągaczami, którzy żerują na nieświadomości użytkowników.
Zmiany mają uzbroić klientów w oręż do walki z internetowymi wyzyskiwaczami, którzy próbują naciągać na usługi premium, sugerując w treści wiadomości SMS odbiór paczki od kuriera lub wielką wygraną w konkursie.
W artykułach ustawy prawo telekomunikacyjne dotyczących informowania klienta o przekroczeniu miesięcznych zobowiązań uwzględnionych w umowie abonamentowej mogą pojawić się nowe zapisy włączające w ten zakres także usługi premium (o podwyższonej opłacie). Jeśli projekt ustawy zyska pozytywne opinie i zostanie uchwalony, klienci będą mieli prawo do bezpłatnego ustalenia limitu na takie usługi w każdym okresie rozliczeniowym, a operatorzy będą musieli uzyskać zgodę abonenta na jej uruchomienie.
Podwójna zgoda na usługi o podwyższonej opłacie
„W przypadku gdy usługa o podwyższonej opłacie świadczona jest w sposób powtarzalny na podstawie uprzedniego oświadczenia woli abonenta, jej dostawca jest obowiązany uzyskać zgodę abonenta na świadczenie usługi o podwyższonej opłacie bezpośrednio przed rozpoczęciem jej świadczenia” – taki zapis pojawia się w złożonym do opiniowania projekcie zmian do ustawy prawo telekomunikacyjne.
Ministerstwo Cyfryzacji argumentuje zmiany jako wzmocnienie ochrony abonentów przed usługami o podwyższonej opłacie (tzw. premium rate services). Mechanizm będzie działał tak, że za każdym razem gdy klient wyrazi wolę skorzystania z usługi, to zanim faktycznie dojdzie do obciążenia go opłatami, dostawca usługi będzie musiał uzyskać dodatkową zgodę abonenta.
Domyślny limit na usługi premium
To jednak nie wszystko, co pojawia się w projekcie zmiany ustawy prawo telekomunikacyjne w ramach ochrony abonentów. Przed naliczaniem horrendalnych kwot za usługi o podwyższonej opłacie mają uchronić ich także domyślnie ustalone limity na takie usługi w każdym okresie rozliczeniowym.
Zapisy projektu zobowiązują operatorów do ustalania takiego limitu na poziomie 35 zł/m-c – oznacza to, że powyżej tej kwoty nie będzie już możliwości korzystania z usług premium. Oczywiści klienci mają mieć zagwarantowaną nieodpłatną możliwość zmiany limitu – zarówno w górę, jak i w dół. Telekomy mają również udostępnić ustalenie limitu na poziomie „0”, który całkowicie blokowałby naliczanie takich usług na koncie abonenta.
Mateusz Gawin























































