REKLAMA
ZOOM NA SPÓŁKI

Budownictwo społeczne: nowa ustawa szansą na większą liczbę mieszkań

2010-08-02 07:40
publikacja
2010-08-02 07:40

Jednym z podstawowych problemów, jakie polskie mieszkalnictwo napotyka jest tzw. deficyt mieszkaniowy, objawiający się tym, że istnieje ujemna różnica między ilością zamieszkałych mieszkań a liczbą założonych gospodarstw domowych (czyli rodzin).


Jest to problem o tyle specyficzny, że w porównaniu do krajów zachodnioeuropejskich, tam praktycznie nie występuje. W tych krajach zaś większego znaczenia nabrały kwestie związane z remontami, modernizacją czy rewitalizacją zasobów mieszkaniowych już istniejących. Jest to spowodowane głównie tym, iż kraje zachodnioeuropejskie w większości wypadków poradziły sobie z problemem deficytu mieszkaniowego, czego nie można powiedzieć o Polsce.

Niskie dochody społeczeństwa oraz wysokie koszty budowy domów mieszkalnych czy wysokie ceny mieszkań są wystarczającymi przeszkodami powodującymi, iż jedynie część polskiego społeczeństwa może zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe. Na przeciw tej drugiej, uboższej części wychodzi idea budownictwa społecznego, której źródła dopatrywać można w polityce krajów zachodnioeuropejskich, prowadzonej po II wojnie światowej, kiedy pomieszczeń, w których obywatele mogliby zamieszkać było siłą rzeczy bardzo mało.

Przede wszystkim ta idea opiera się na interwencjonizmie publicznym, kierowanym docelowo do gospodarstw domowych o niskich i średnich dochodach. Do głównych, ogólnych cech kryjącego się za nim mieszkalnictwa społecznego stosowanego w tych krajach może należeć między innymi prowadzenie nowych inwestycji przez właścicieli społecznych, tj. gminy czy przedsiębiorstwa publiczne, najczęściej działających w formie non-profit oraz wspomaganie przez władze publiczne budownictwa za pomocą różnych instrumentów, jak na przykład dotacji do kosztów budowy, preferencyjnych kredytów czy ulg podatkowych.

Obecnie w Polsce stan mieszkalnictwa społecznego nie przedstawia się najlepiej. Głównie ze względu na brak przystosowania go do przemian gospodarczych, jakie nastąpiły na początku lat 90.

- Próbą unowocześnienia polityki mieszkaniowej w naszym kraju był system oparty na budowie mieszkań na wynajem o odpowiednim czynszu przez podmioty gospodarcze działające nie dla zysku. W 1995 roku utworzono Banku Gospodarstwa Krajowego, który udzielał preferencyjnych kredytów na budowę mieszkań na wynajem. Kredyty te udzielano towarzystwom budownictwa społecznego, specjalnym podmiotom utworzonym w celu realizacji budownictwa społecznego oraz spółdzielniom mieszkaniowym - mówi Robert Pierzchała, Dyrektor Sprzedaży i Marketingu firmy architektonicznej ARCHETON Sp. z o.o.

- Docelowymi odbiorcami tego systemu były osoby o niskich dochodach, uniemożliwiających zakup własnego mieszkania, ale wystarczających do opłacania umiarkowanego czynszu. Było to rozwiązanie, które w latach 1995-2009 stopniowo nabierało coraz większego znaczenia, głównie dzięki rosnącemu zainteresowaniu ze strony obywateli wynajmem lokali, znajdujących się w posiadaniu tbs-ów. Mimo, iż w tym okresie wybudowano prawie 70 tys. mieszkań w ramach tbs-ów, problem deficytu mieszkaniowego wcale nie został rozwiązany. Złożyły się na to nie tylko podstawowe trudności związane z latami transformacji ustrojowej, ale również wciąż niewystarczające zaangażowanie środków z budżetu państwa w finansowanie sektora mieszkaniowego. Od kilku lat notuje się przyspieszone tempo budownictwa mieszkaniowego, ale struktura realizacji inwestycji pokazuje, że zdecydowaną przewagę mają inwestorzy budujący na sprzedaż (deweloperzy) lub osoby budujące domy jednorodzinne na własne potrzeby. Mieszkania tworzone w ramach szeroko rozumianej polityki mieszkaniowej stanowią niewielki udział w całości efektów budownictwa.

Postuluje się, że należy poczynić odpowiednie działania, polegające między innymi na stworzeniu takich instrumentów finansowych, które z jednej strony umożliwiłyby zwiększenie zasobów mieszkaniowych poprzez ułatwienie gminom czy towarzystwom budownictwa społecznego prowadzenie aktywnej działalności inwestycyjnej, z drugiej zaś te instrumenty wsparcia miałyby umożliwić osobom zainteresowanym własnością mieszkaniową realizację swoich celów bez względu na sytuację panującą na rynku kredytów hipotecznych.

Obecnie nad zmianami pracuje Ministerstwo Infrastruktury, które 29 kwietnia bieżącego roku przyjęło projekt założeń projektu ustawy o społecznym zasobie mieszkań czynszowych i społecznych grupach mieszkaniowych. Głównym celem projektowanej ustawy ma być zmiana systemu instrumentów polityki mieszkaniowej państwa, z naciskiem na uwzględnienie istniejących potrzeb społecznych z zakresie dostępu do mieszkań. To co nie zmieni się na pewno to krąg odbiorców regulacji – mianowicie projekt ustawy jednoznacznie zakłada, iż głównymi beneficjentami mają być gospodarstwa domowe z dochodami zbyt wysokimi do otrzymania lokalu socjalnego, ale jednocześnie zbyt niskimi, by zakupić nowy lokal.

Projekt ustawy przewiduje m.in. utworzenie nowego, społecznego zasobu mieszkań na wynajem. Podstawą zasobu byłyby lokale mieszkalne znajdujące się w zasobach inwestorów budownictwa społecznego utworzone przy wykorzystaniu środków publicznych i wynajmowane na zasadach wskazanych w przyszłej ustawie. Gminy dzięki wprost wprowadzonej w projekcie ustawy zasadzie, iż społeczny zasób mieszkań czynszowych służy realizacji polityki mieszkaniowej gmin, będą mogły powiększać ten społeczny zasób mieszkań poprzez nadawanie lokalom znajdującym się w ich zasobie mieszkaniowym statusu mieszkań społecznych.

Innym rozwiązaniem ma być utworzenie nowego systemu realizacji przedsięwzięć budownictwa mieszkaniowego w formule mieszkań na wynajem, opierający się na partycypacji przyszłego najemcy w kosztach budowy lokalu mieszkalnego z docelowym przeniesieniem własności na najemcę – chodzi tutaj o tzw. społeczne grupy mieszkaniowe (w skrócie SGM), których celem działania będzie zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych poprzez budowanie budynków w celu wynajmowania znajdujących się w tych budynkach wyodrębnionych lokali mieszkalnych, a następnie przenoszenia prawa własności lokali mieszkalnych na rzecz ich najemców lub innych określonych osób. Na tym ma polegać tzw. droga stopniowego dochodzenia do własności.

Zatem społeczne grupy mieszkaniowe będą szczególną formą uzyskiwania prawa własności lokalu po okresie najmu, a mają je tworzyć inwestor i najemcy lokali (w tym miejscu koniecznie trzeba zaznaczyć, iż najem lokalu w SGM będzie nierozłącznie związany z udziałem finansowym najemcy w kosztach budowy mieszkania). Projektowane rozwiązanie nie będzie zawierało możliwości wynajmowania lokali osobom prawnym. Aby móc zrealizować te cele trzeba wprowadzić określony katalog instrumentów wsparcia.

- Projekt ustawy wskazuje wśród nich między innymi dofinansowanie kosztów budowy mieszkań społecznych - swoista pomoc finansowa udzielana inwestorom budownictwa społecznego w formie grantów pokrywających część kosztów przedsięwzięcia - komentuje Robert Pierzchała, Dyrektor Sprzedaży i Marketingu firmy architektonicznej ARCHETON Sp. z o.o. - Kolejnym instrumentem są dopłaty do oprocentowania kredytów udzielanych inwestorom na budowę mieszkań społecznych. Ma mieć to postać preferencyjnych kredytów, poręczanych gwarancją Skarbu Państwa czy Banku Gospodarstwa Krajowego. Innym natomiast jest zwolnienie z podatku od osób prawnych towarzystw budownictwa społecznego czy preferencyjny kredyt mieszkaniowy na sfinansowanie uczestnictwa w kosztach lokatora w ramach realizacji inwestycji.

Obecnie projekt ustawy został skierowany do konsultacji społecznych. Jak na razie nie wiadomo, kiedy zostanie zainicjowana procedura ustawodawcza wobec niego, pozostaje zatem cierpliwie czekać.



/ Archeton Sp. z o.o.
Źródło:Informacja prasowa
Tematy
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (7)

dodaj komentarz
~branicky45
W Polsce lobbing deweloperski jest na granicy przestepstw kryminalnych. Oczywiscie mam tu na uwadze korumpowanie urzedników państwowych. Dzis ten co kupuje mieszkanie z rynku pierwotnego biorac kredyt za 10-20 lat bedzie posiadał śmierdzace jajo.Bedzie masa mieszkań na sprzedaż i wynajm a windykatorzy beda upasionymi świniami. Kolejne W Polsce lobbing deweloperski jest na granicy przestepstw kryminalnych. Oczywiscie mam tu na uwadze korumpowanie urzedników państwowych. Dzis ten co kupuje mieszkanie z rynku pierwotnego biorac kredyt za 10-20 lat bedzie posiadał śmierdzace jajo.Bedzie masa mieszkań na sprzedaż i wynajm a windykatorzy beda upasionymi świniami. Kolejne władze od 22lat do problemu braku mieszkań na wynajm podchodza jak do tradu lub kiły.Deweloperzy ujeżdzają Polskie społeczenstwo za co odpowiedza wszyscy . POLECAM FILM INSIDE JOB.
~BOGDAN SZACON
Budownictwo spoleczne opisuje i prowadze lata ale od dwoch lat wprowadzam je w zycie wg mozliwosci finasowych rodzin wg zarobkow , a dofinasowanie z naszych zyskow jest podstawa tego budownictwa i male raty wplat dla ludzi mniej zamoznych.Nie da sie wprowadzic budownictwa bez pomocy finansowej budujacej firmy obciazajac tylko odbiorcow,Budownictwo spoleczne opisuje i prowadze lata ale od dwoch lat wprowadzam je w zycie wg mozliwosci finasowych rodzin wg zarobkow , a dofinasowanie z naszych zyskow jest podstawa tego budownictwa i male raty wplat dla ludzi mniej zamoznych.Nie da sie wprowadzic budownictwa bez pomocy finansowej budujacej firmy obciazajac tylko odbiorcow, opracowalem genjalne rozwiazania dla wszystkich zarabiajacych i wspolpracujacych z nami w tym programie.polonia.
~Graniwid Sikorski
Forum w Obronie Godności i Kraków, 02 sierpnia 2011r.
Jedności Lokatorów i Bezdomnych
31-564 Kraków Aleja Pokoju 26/102
KRS: 0000-3468-11
Forum w Obronie Praw Emerytów,
Rencistów i Bezrobotnych
31-564 Kraków Aleja Pokoju 26/102
Forum w Obronie Godności i Kraków, 02 sierpnia 2011r.
Jedności Lokatorów i Bezdomnych
31-564 Kraków Aleja Pokoju 26/102
KRS: 0000-3468-11
Forum w Obronie Praw Emerytów,
Rencistów i Bezrobotnych
31-564 Kraków Aleja Pokoju 26/102
KRS: 0000-3509-68


Pan Jacek Majchrowski
Prezydent Miasta Krakowa
31-004 Kraków Plac Wszystkich Świętych ¾

Szanowny Panie Prezydencie
I
Forum w Obronie Godności i Jedności Lokatorów i Bezdomnych i Forum w Obronie Praw Emerytów, Rencistów i Bezrobotnych wyraża głębokie zaniepokojenie postawą Pana Prezydenta dotyczącą przygotowań do „Okrągłego Stołu Mieszkaniowego”.
W dniu 06 lipca 2011 r. Rada Miasta Krakowa podjęła Uchwałę o powołaniu „Okrągłego Stołu Mieszkaniowego” i określiła datę jego zwołania na dzień 15 listopada 2011 r. Równocześnie Rada Miasta Krakowa odesłała trzy projekty Uchwał do wnioskodawcy, celem skonsultowania z „Okrągłym Stołem Mieszkaniowym”.
W swoim wystąpieniu Przewodniczący Klubu Radnych PiS Pan Andrzej Duda zwrócił uwagę na niebezpieczeństwa związane z trybem podwyżki czynszu w lokalach komunalnych.
Tym twierdzeniom zaprzeczył Przewodniczący Klubu Radnych PO Pan Grzegorz Stawowy mówiąc, że zasady i wysokość czynszów w lokalach komunalnych będzie konsultowane podczas „Okrągłego Stołu Mieszkaniowego”.
Jednakże tego samego dnia w lokalnym programie informacyjnym O TVP Kraków „Kronika” poinformowano, że w styczniu przyszłego roku krakowian oczekują liczne podwyżki, między innymi podwyżka czynszu w mieszkaniach komunalnych. W tej sprawie Forum zwróciło się do O TVP Kraków o sprostowanie tej informacji, gdyż jest niezgodna z tym co Forum usłyszało podczas sesji Rady Miasta Krakowa.
Redakcja O TVP Kraków odmówiła emisji sprostowania, żądanej przez Forum treści, gdyż „podając powyższą informację dziennikarz oparł się na wiarygodnych informacjach uzyskanych Urzędu Miasta Krakowa, oraz od samych radnych. Termin podwyżki – z początkiem przyszłego roku – jest terminem aktualnym, jak najbardziej prawdopodobnym z uwagi na jednoznaczną wolę Prezydenta Miasta Krakowa i aktualny stan prawny pozwalający na przeprowadzenie takiej podwyżki” /pismo w załączeniu/.
Zbulwersowani tym faktem musimy zapytać jaki jest faktyczny stosunek Pana Prezydenta jak i grupy radnych do „Okrągłego Stołu Mieszkaniowego”, skoro przegłosowana przez RMK uchwała projektu grupy radnych PiS, dotyczyło „między innymi wysokości czynszów z tytułu najmu lokali mieszkalnych znajdujących się w zasobie mieszkaniowym Gminy Miejskiej Kraków”.
W tym świetle stanowisko Pana Prezydenta dotyczące „Okrągłego Stołu Mieszkaniowego” nie jest dla Forum do końca rzetelne i uczciwe.
Także niepokoi Forum stanowisko niektórych radnych RMK.
Utwierdzają nas w tym niektóre pisma i wypowiedzi radnych RMK.
Przykładowo Radny Andrzej Hawranek zaproponował w poprawce do druku nr 226, który stwierdza, że „należy dążyć do tego, aby najwyższa stawka czynszu z tytułu najmu 1 m2 powierzchni użytkowej lokalu mieszkalnego wchodzącego w skład zasobu nie była niższa niż 3% wartości odtworzeniowej 1 m2 powierzchni użytkowej lokalu mieszkalnego w skali miesiąca, a po osiągnięciu pułapu 3% wartości odtworzeniowej 1 m2 powierzchni użytkowej lokalu mieszkalnego, co rocznie waloryzowana o wskaźnik inflacji ogłaszany przez GUS dla II kwartału roku poprzedzającego waloryzację, aż do osiągnięcia urynkowionej wysokości stawek czynszowych” /pismo w załączeniu/.
Niepokoi nas także stanowisko przedstawione podczas dyskusji z udziałem Forum w Radiu Kraków. Podczas niej radny RMK Pan Jerzy Fedorowicz powiedział, że PO nie podjęła jeszcze decyzji co do podwyżki czynszów w lokalach komunalnych. Zdaniem Forum jest to w świetle cytowanego pisma O TVP wypowiedź wieloznaczna i groźna.
W tym stanie rzeczy wyrażamy głębokie zaniepokojenie przebiegiem przygotowań do „Okrągłego Stołu Mieszkaniowego”. Jego przebieg musi być rzeczywisty a nie mieć charakter pozorny i fasadowy.

II
Forum w Obronie Godności i Jedności Lokatorów i Bezdomnych i Forum w Obronie Praw Emerytów, Rencistów i Bezrobotnych prosi ponadto Pana Prezydenta o przesłanie rocznego raportu za rok 2010 z realizacji wieloletniego programu mieszkaniowego Gminy Kraków.
Prosi także o przekazanie informacji o jakie środki w 2010 r. i pierwszym półroczu 2011 r. wystąpiła Gmina do Banku Gospodarstwa Krajowego z tytułu programu budowy mieszkań czynszowych, socjalnych, chronionych, noclegowni. O jakie inwestycje z tego programu zwróciła się Gmina Kraków, na jaką kwotę ?, ile dostała środków z tego programu ?
Z informacji prasowych wynika, że w pierwszym półroczu Bank Gospodarstwa
Krajowego, który zarządza programem, rozdysponował połowę tej kwoty.
Wsparcie uzyskało 55 inwestycji, a żadna gmina nie została odprawiona z kwitkiem. W związku z tym pytamy jak wygląda realizacja tego programu w Gminie Miejskie Kraków ?
Ponadto prosimy o przekazanie Forum informacji ile wybudowano i oddano mieszkań komunalnych w Krakowie w pierwszym półroczu 2011 roku ?
ile zakupiono z zasobów innych ? np. spółdzielczych, deweloperów czy innych w I półroczu tego roku. Prosimy o pilne przekazanie tych wielkości.
Prosimy także o poinformowanie ilu lokatorom przyznano mieszkania z tytułu realizacji list mieszkaniowych.

III
Forum prosi też o przekazanie informacji jakie nakłady poniesiono z tytułu realizacji inwestycji spopielarni zwłok na Czerwonym Prądniku ?
jakie koszty Gmina poniosła z tego tytułu ?
i jaki jest los wybudowanych pomieszczeń ?

IV
Jaki był wkład w Towarzystwach Budownictwa Społecznego ?
ile gruntów i środków finansowych Gmina wniosła do TBS w poprzednich latach ?,
co się stało z tymi gruntami i środkami finansowymi, oraz jaki jest aktualny udział Gminy Kraków w realizacji programu TBS ?





Załączniki:
1. Pismo z 15 lipca 2011 r. skierowane w imieniu Telewizji Polskiej SA Oddział Terenowy w Krakowie
2. Pismo Andrzeja Hawranka z 28 czerwca 2011 r. skierowane do kancelarii RMK



Przewodniczący Forum

Graniwid Sikorski






















Otrzymują:
1 x Adresat
1 x Wojewoda Małopolski Pan Stanisław KRACIK
ul. Basztowa 22, 31-156 Kraków
1 x Przewodniczący Rady Miasta Krakowa Pan Bogusław KOŚMIDER
Plac Wszystkich Świętych ¾ 31-004 Kraków
1 x Z-ca Przewodniczącego RMK Pani Małgorzata JANTOS
Plac Wszystkich Świętych ¾ 31-004 Kraków
1 x Z-ca Przewodniczącego RMK Pan Józef PILCH
Plac Wszystkich Świętych ¾ 31-004 Kraków
1 x Z-ca Przewodniczącego RMK Pan Sławomir PIETRZYK
Plac Wszystkich Świętych ¾ 31-004 Kraków
1 x Przewodniczący Klubu Radnych PO Pan Grzegorz STAWOWY
1 x Przewodniczący Klubu Radnych PIS Pan Andrzej DUDA
1 x Przewodniczący Klubu Radnych Przyjazny Kraków Pan Bartłomiej GARDA
1 x Media
1 x a/a
~realnie
nie mogą dopuścić do wielkiej obniżki cen mieszkań bo kto wówczas będzie spłacał kawalerki kupowane po 300 tyś zł a z kredytem za 600 kiedy na rynku pierwotnym będą po 120 ?
~mario
Pełny projekt założeń do nowej ustawy jest juz do wglądu na http://tbs24.pl Pytanie tylko czy ustawa czy znajdą sie na to pieniądze....
~polak
Dać wszystkim (banki,deweloper?)tylko nie ludziom.????
~qwe
Następna ustawa typu "deweloper na swoim". A może by tak urealnić ceny mieszkań i zarobki ludzi. Niech sobie ludzie po prostu kupią mieszkania ... co? wszystko tylko nie to?

Powiązane: Budownictwo

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki