REKLAMA

Bankowość XXI wieku. Czego nadal nie załatwisz online?

2015-07-08 06:00
publikacja
2015-07-08 06:00

Otworzyć konto bankowe przez internet można niemal w każdym banku. Zamknąć je - już tylko w nielicznych. Przygotowaliśmy zestawienie funkcji bankowości internetowej, które banki niechętnie wprowadzają pod swoje strzechy, choć znacznie ułatwiłoby to klientom życie, a przynajmniej ograniczyło przymusowe wizyty w oddziale.

Bankowość XXI wieku. Czego nadal nie załatwisz online?
Bankowość XXI wieku. Czego nadal nie załatwisz online?
fot. Piotr Fotek / / EastNews

Bankowość internetowa od momentu powstania diametralnie się zmieniła. To już nie tylko proste serwisy, w których można co najwyżej sprawdzić stan konta i zlecić przelew. Powstające coraz to nowe wersje systemów transakcyjnych wydają się być kombajnami w zakresie usług finansowych. Zdarzają się jednak jeszcze takie pola w funkcjonalności, których banki nie zagospodarowały lub nie chcą zagospodarować.

fot. MG / / Bankier.pl

Kliknij tutaj, żeby zobaczyć całą grafikę »

Zapytaliśmy banki działające w Polsce o kilkanaście funkcji, które mogą się przydać klientowi internetowemu. Istotna była możliwość realizacji konkretnych zleceń za pomocą bankowości internetowej, bez konieczności dodatkowej wizyty w oddziale. Na pytania odpowiedziało nam 15 instytucji. Żaden z przebadanych banków nie umożliwia wykonania wszystkich 15 operacji łącznie. Najlepsi osiągnęli wynik 12.

Nie wszędzie zamkniesz konto przez internet

Konto bankowe można założyć online już niemal w każdym banku. Problematyczne już jest jednak zamykanie tego konta tą samą drogą. Banki niechętnie udostępniają swoje serwisy internetowe do tego, by ułatwić klientowi pożegnanie się z ich usługami. Wśród banków objętych badaniem tylko 1/3 zadeklarowała możliwość rezygnacji z ich rachunku bezpośrednio w serwisie transakcyjnym – wynika z analizy Bankier.pl. W jednym z banków (exBGŻ) można co prawda można złożyć przez internet, ale i tak wymaga to podjęcia dalszych kroków w placówce bankowej.

Dostępność wybranych funkcji bankowości internetowej w Polsce

Funkcja

Ile banków ją umożliwia?*

1. Złożenie wniosku o nowe produkty bankowe

93%

2. Zmiana loginu do systemu transakcyjnego

47%

3. Zmiana hasła do bankowości internetowej

100%

4. Dopisanie pełnomocnika do rachunku

0%

5. Złożenie dyspozycji o zamknięcie rachunku

33%

6. Zmiana PIN karty płatniczej

67%

7. Zgłoszenie kradzieży karty płatniczej

67%

8. Zamówienie nowej karty płatniczej

73%

9. Rezygnacja z karty płatniczej

27%

10. Zmiana dziennych limitów kwot możliwych do wypłaty gotówkowej i płatności bezgotówkowych

80%

11. Zmiana hasła do aplikacji mobilnej

40%

12. Zwiększenie limitu kredytowego na karcie kredytowej

33%

13. Złożenie skargi bądź reklamacji

80%

14. Doładowanie konta pre-paid (operatora telekomunikacyjnego)

100%

15. Zmiana harmonogramu spłaty kredytu

13%

* na podstawie odpowiedzi 15 banków

Źródło: dane Bankier.pl

Jeszcze gorzej jest w przypadku rezygnacji z karty płatniczej. Jest to możliwe tylko w 4 bankach. Znacznie łatwiej można jednak złożyć skargę lub reklamację. Dedykowane formularze przeznaczone do tego celu można znaleźć w 80 proc. banków.

Banki chętniej udostępnią ci nowe produkty

Nic dziwnego, że banki ograniczają możliwości rezygnacji z konta – ułatwienie klientom odejścia byłoby strzałem w stopę. Chętnie za to oferują im nowe produkty z poziomu bankowości internetowej – nabycie ich tym kanałem jest możliwe w 93 proc. banków objętych badaniem. Co ciekawe, banki częściej umożliwiają także zamówienie nowej karty płatniczej (73 proc.) niż zmianę jej kodu PIN (67 proc.).

O ile łatwo klientowi złożyć wniosek o kolejny produkt bankowy, o tyle trudniej jest mu przez internet zmienić warunki umów kredytowych. Zmianę harmonogramu spłaty kredytu przez internet zaoferuje mu tylko 13 proc. banków (poza tym, Credit Agricole umożliwia zmianę rat w karcie kredytowej). W mBanku taka zmiana jest możliwa, ale klient i tak musi odwiedzić później oddział. Nieco częściej klienci mogą spotkać się z umożliwieniem wnioskowania o podwyższenie limitu na karcie kredytowej (33 proc. banków). Taką funkcję umożliwia także Plus Bank, jednak zakończenie procedury i tak musi zakończyć się w placówce.

Zmiana hasła? Z tym nie ma problemu

Kwestie bezpieczeństwa zawsze były dla banków istotne. Z tego powodu każdy z nich umożliwia zmianę hasła do bankowości internetowej. Częsta zmiana hasła może ustrzec klienta przed włamaniem na konto. Nie najgorzej jest także ze wspomnianą już zmianą PIN-u do karty płatniczej (67 proc.). Tyle samo banków umożliwia zgłoszenie kradzieży karty z poziomu bankowości online. Dla tych, którzy w obawie przed kradzieżą karty chcą obniżyć dzienne limity wypłat z bankomatów i transakcji bezgotówkowych, 80 proc. banków przygotowało odpowiednią opcję w bankowości internetowej.

Od pewnego czasu banki wprowadzają także możliwość zmiany trudnego do zapamiętania numeru klienta na alias, który klient sam ustala. Obecnie taka funkcja dostępna jest w prawie połowie banków objętych badaniem (47 proc.).

Żaden z banków nie pozwala jednak na internetowe dopisanie pełnomocnika do rachunku. Wszelkie procedury w tej sprawie należy realizować w placówce bankowej, ponieważ wymagają one jednocześnie podpisu właściciela rachunku oraz osoby wyznaczonej do pełnomocnictwa. Najwyraźniej banki chcą w celach bezpieczeństwa widzieć pełnomocnika na własne oczy.

Banki coraz mocniej reklamują już swoje aplikacje mobilne, a wydaje się, że bankowość internetowa jeszcze nie została dostatecznie dopracowana. Zapewne niedostępność wielu z powyższych funkcji w niektórych instytucjach to skutek prowadzonej polityki produktowej, jednak czy zawsze jest to zasadne? Tak podstawowa czynność jak zamknięcie konta przez internet, szczególnie że prawo dopuszcza taką możliwość, powinna być ogólnodostępna – obecny stan rzeczy nie jest zbyt prokonsumenckim rozwiązaniem.

Źródło:
Tematy
Wyjątkowa wyprzedaż Ford Pro. Poznaj najlepsze rozwiązania dla Twojego biznesu.

Komentarze (17)

dodaj komentarz
~Rafał
Polecam www.oszczedzamna.pl
~renia
Bankowość XXI wieku to głównie przewały.
Jeżeli nie jedynie
~gril
UWAGA na sieć Euronet. z nowym udziałowcem Francją) Recesja w Europie wzrasta... Będą żyły rynki. Będą. To zwykła prawidłowość rynkowa.
~ANDREAS
W eurobanku zamykam konto już 2m-ce , zawsze jakiś błąd ze strony "Pani w okienku" która popełnia błąd ( może celowy) w tzw komplecie dokumentów - zawsze można jeszcze pobrać opłatę za następny miesiąc - krojenie klienta kiedy można jednak działa i w tym systemie
~plazowicz
Wypowiedzenie rachunku to w ogóle droga przez mękę. Raz mnie tak zbajerowali, że nawet chodziłem 2x zamykać :)
~Akira
Heh, najniechętniej to banki, jak widać szczególnie po Grecji dziś, a parę lat temu po Cyprze, to oddają pieniądze swoim klientom :-)))) Wtedy to jest zupełna panika, jak zgłosi się ich więcej na raz i trzeba oddać nieistniejące 'fiat money' :-))) Akira / www.przeczytane.org
~Sebel
mBank umożliwia rezygnację ze wszelkich usług przez telefon. Po 15 latach biorę z nimi rozwód i za parę dni spodziewam się, iż moja możliwość logowania do ich pięknego systemu się zakończy...
~Czytelnik
Olbrzymie problemy są nie tylko z zamknięciem karty płatniczej przez internet, ale nawet z wyłączeniem funkcji zbliżeniowej.
Niektóre banki nie podają stanu salda na dzień dowolny!
~gary
Sytuacja finansowa na świecie jest jaka jest... Powoli zbliżamy się do krachu finansowego, przy którym 2008 rok będzie niczym spacer po parku. Pytanie jak zabezpieczyć swoje pieniądze przed krachem? Odpowiedź znajdziecie na darmowym webinarze: http://independenttrader.pl/371,jak_zabezpieczyc_kapital_przez_krachem_na_rynkach_finansowych.html

Powiązane: Karty

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki