Otworzyć konto bankowe przez internet można niemal w każdym banku. Zamknąć je - już tylko w nielicznych. Przygotowaliśmy zestawienie funkcji bankowości internetowej, które banki niechętnie wprowadzają pod swoje strzechy, choć znacznie ułatwiłoby to klientom życie, a przynajmniej ograniczyło przymusowe wizyty w oddziale.


Bankowość internetowa od momentu powstania diametralnie się zmieniła. To już nie tylko proste serwisy, w których można co najwyżej sprawdzić stan konta i zlecić przelew. Powstające coraz to nowe wersje systemów transakcyjnych wydają się być kombajnami w zakresie usług finansowych. Zdarzają się jednak jeszcze takie pola w funkcjonalności, których banki nie zagospodarowały lub nie chcą zagospodarować.
Kliknij tutaj, żeby zobaczyć całą grafikę »
Zapytaliśmy banki działające w Polsce o kilkanaście funkcji, które mogą się przydać klientowi internetowemu. Istotna była możliwość realizacji konkretnych zleceń za pomocą bankowości internetowej, bez konieczności dodatkowej wizyty w oddziale. Na pytania odpowiedziało nam 15 instytucji. Żaden z przebadanych banków nie umożliwia wykonania wszystkich 15 operacji łącznie. Najlepsi osiągnęli wynik 12.
Nie wszędzie zamkniesz konto przez internet
Konto bankowe można założyć online już niemal w każdym banku. Problematyczne już jest jednak zamykanie tego konta tą samą drogą. Banki niechętnie udostępniają swoje serwisy internetowe do tego, by ułatwić klientowi pożegnanie się z ich usługami. Wśród banków objętych badaniem tylko 1/3 zadeklarowała możliwość rezygnacji z ich rachunku bezpośrednio w serwisie transakcyjnym – wynika z analizy Bankier.pl. W jednym z banków (exBGŻ) można co prawda można złożyć przez internet, ale i tak wymaga to podjęcia dalszych kroków w placówce bankowej.
|
Dostępność wybranych funkcji bankowości internetowej w Polsce |
|
|---|---|
|
Funkcja |
Ile banków ją umożliwia?* |
|
1. Złożenie wniosku o nowe produkty bankowe |
93% |
|
2. Zmiana loginu do systemu transakcyjnego |
47% |
|
3. Zmiana hasła do bankowości internetowej |
100% |
|
4. Dopisanie pełnomocnika do rachunku |
0% |
|
5. Złożenie dyspozycji o zamknięcie rachunku |
33% |
|
6. Zmiana PIN karty płatniczej |
67% |
|
7. Zgłoszenie kradzieży karty płatniczej |
67% |
|
8. Zamówienie nowej karty płatniczej |
73% |
|
9. Rezygnacja z karty płatniczej |
27% |
|
10. Zmiana dziennych limitów kwot możliwych do wypłaty gotówkowej i płatności bezgotówkowych |
80% |
|
11. Zmiana hasła do aplikacji mobilnej |
40% |
|
12. Zwiększenie limitu kredytowego na karcie kredytowej |
33% |
|
13. Złożenie skargi bądź reklamacji |
80% |
|
14. Doładowanie konta pre-paid (operatora telekomunikacyjnego) |
100% |
|
15. Zmiana harmonogramu spłaty kredytu |
13% |
|
* na podstawie odpowiedzi 15 banków Źródło: dane Bankier.pl |
|
Jeszcze gorzej jest w przypadku rezygnacji z karty płatniczej. Jest to możliwe tylko w 4 bankach. Znacznie łatwiej można jednak złożyć skargę lub reklamację. Dedykowane formularze przeznaczone do tego celu można znaleźć w 80 proc. banków.
Banki chętniej udostępnią ci nowe produkty
Nic dziwnego, że banki ograniczają możliwości rezygnacji z konta – ułatwienie klientom odejścia byłoby strzałem w stopę. Chętnie za to oferują im nowe produkty z poziomu bankowości internetowej – nabycie ich tym kanałem jest możliwe w 93 proc. banków objętych badaniem. Co ciekawe, banki częściej umożliwiają także zamówienie nowej karty płatniczej (73 proc.) niż zmianę jej kodu PIN (67 proc.).
O ile łatwo klientowi złożyć wniosek o kolejny produkt bankowy, o tyle trudniej jest mu przez internet zmienić warunki umów kredytowych. Zmianę harmonogramu spłaty kredytu przez internet zaoferuje mu tylko 13 proc. banków (poza tym, Credit Agricole umożliwia zmianę rat w karcie kredytowej). W mBanku taka zmiana jest możliwa, ale klient i tak musi odwiedzić później oddział. Nieco częściej klienci mogą spotkać się z umożliwieniem wnioskowania o podwyższenie limitu na karcie kredytowej (33 proc. banków). Taką funkcję umożliwia także Plus Bank, jednak zakończenie procedury i tak musi zakończyć się w placówce.
Zmiana hasła? Z tym nie ma problemu
Kwestie bezpieczeństwa zawsze były dla banków istotne. Z tego powodu każdy z nich umożliwia zmianę hasła do bankowości internetowej. Częsta zmiana hasła może ustrzec klienta przed włamaniem na konto. Nie najgorzej jest także ze wspomnianą już zmianą PIN-u do karty płatniczej (67 proc.). Tyle samo banków umożliwia zgłoszenie kradzieży karty z poziomu bankowości online. Dla tych, którzy w obawie przed kradzieżą karty chcą obniżyć dzienne limity wypłat z bankomatów i transakcji bezgotówkowych, 80 proc. banków przygotowało odpowiednią opcję w bankowości internetowej.
Od pewnego czasu banki wprowadzają także możliwość zmiany trudnego do zapamiętania numeru klienta na alias, który klient sam ustala. Obecnie taka funkcja dostępna jest w prawie połowie banków objętych badaniem (47 proc.).
Żaden z banków nie pozwala jednak na internetowe dopisanie pełnomocnika do rachunku. Wszelkie procedury w tej sprawie należy realizować w placówce bankowej, ponieważ wymagają one jednocześnie podpisu właściciela rachunku oraz osoby wyznaczonej do pełnomocnictwa. Najwyraźniej banki chcą w celach bezpieczeństwa widzieć pełnomocnika na własne oczy.
Banki coraz mocniej reklamują już swoje aplikacje mobilne, a wydaje się, że bankowość internetowa jeszcze nie została dostatecznie dopracowana. Zapewne niedostępność wielu z powyższych funkcji w niektórych instytucjach to skutek prowadzonej polityki produktowej, jednak czy zawsze jest to zasadne? Tak podstawowa czynność jak zamknięcie konta przez internet, szczególnie że prawo dopuszcza taką możliwość, powinna być ogólnodostępna – obecny stan rzeczy nie jest zbyt prokonsumenckim rozwiązaniem.
























































