EBITDA grupy eSky, właściciela platformy do organizacji podróży, wzrosła w 2022 roku o 42 proc. do 90,2 mln zł, a sprzedaż wyrażona wskaźnikiem TTV (Total Transaction Value – całkowita wartość transakcji) zwiększyła się o 78 proc. do 2,9 mld zł - podała spółka w komunikacie prasowym.


"Ostatnie dwa lata pokazały, że mamy bardzo konkurencyjny biznes, co znalazło odzwierciedlenie w kondycji finansowej naszej spółki – 2021 rok zamknęliśmy z wynikiem 63,7 mln zł EBITDA, a rok później poprawiliśmy go aż o 42 proc. Szacujemy, że 2023 r. będzie udany dla całej branży turystycznej. To już przekłada się na dalszy wzrost zysku firmy – w 1. kwartale br. odnotowaliśmy ponad 30 mln zł EBITDA" – powiedział cytowany w komunikacie prasowym prezes Łukasz Habaj.
"Nasza współpraca z funduszem inwestycyjnym MCI i 5-letnia strategia firmy zakładają objęcie pozycji lidera w regionie CEE, tak aby eSky stał się platformą pierwszego wyboru do organizacji podróży. Aktywnie inwestujemy w działania marketingowe, technologię, doskonalenie obsługi klienta i dalszą automatyzację procesów. W ten sposób chcemy maksymalnie efektywnie zagospodarować popyt na podróże. Nasze wyniki finansowe są rezultatem wysiłku całego zespołu, który sprawił, że w 2022 r. zwiększyliśmy przychody w regionie CEE o 114 proc. w porównaniu z 2021 rokiem" - dodał.
W ubiegłym roku za ponad dwie trzecie przychodów grupy odpowiadały rynki europejskie. Wygenerowały one 1,9 mld zł, czyli 69 proc. całkowitej sprzedaży Grupy eSky. W podziale na regiony, to przychody w Europie Zachodniej wyrażone w TTV stanowiły 37 proc. (1 mld zł, +75 proc. r/r). Jednocześnie to rynki Europy Środkowo-Wschodniej rozwijały się najszybciej, a ich udział w przychodach spółki wyniósł 31 proc. (901 mln zł, +114 proc. r/r).
Sprzedaż w Ameryce Południowej i Stanach Zjednoczonych obejmowała odpowiednio 20 proc. (587 mln zł, +58 proc. r/r) i 9 proc. (262 mln zł, +43 proc. r/r). Natomiast pozostałe rynki, w tym kraje Afryki oraz regionu Azji i Pacyfiku (tzw. APAC) wygenerowały niecałe 2 proc. przychodów.
W ujęciu globalnym grupa pozyskała 3,1 mln nowych klientów – w tym 1,2 mln mieszkańców Europy Środkowo-Wschodniej – zaplanowało swoje podróże za pomocą platformy eSky w 2022 roku, a tempo przyrostu liczby klientów osiągnęło poziom 41 proc. r/r. Pod koniec 2021 z oferty biletów lotniczych skorzystało bowiem łącznie 2,2 mln osób.
epo/ osz/