"Zgodnie z opracowanym projektem, uruchomienie programu planowane jest na pierwszą połowę 2025 r. Długość trwania programu uzależniona będzie od wielkości środków jakie zostaną przeznaczone na finansowanie tego programu. (...) Na chwilę obecną brak jest możliwości określenia wysokości środków przeznaczonych na finansowanie tego programu. Ostateczna wysokość środków uzależniona będzie od wielkości wygospodarowanych środków z innych programów związanych z dekarbonizacją sektora transportu" - napisał MKiŚ.
Zgodnie z pierwotnymi założeniami, program dopłat do zakupu rowerów elektrycznych miał być finansowany ze środków unijnych Funduszu Modernizacyjnego. Propozycje programów finansowanych z tego instrumentu przekazywane są do Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI), celem uzyskania zgody na uruchomienie takiego programu.
"W przypadku programu wsparcia zakupu rowerów elektrycznych EBI wydało negatywną decyzję. W związku z decyzją EBI, Ministerstwo Klimatu i Środowiska wraz z nadzorowanym Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej rozpoczęło działania na rzecz określenia źródła finansowania ze środków krajowych" - dodano.
W pierwotnej wersji programu konsultowanej przez MKiŚ w lipcu 2024 r. przewidywano dotacje do zakupu nowych rowerów elektrycznych - do 50 proc. kosztów kwalifikowanych, ale nie więcej niż 5 tys. zł, a dla rowerów transportowych (cargo) o szerokości do 0,9 m i wózków rowerowych o szerokości powyżej 0,9 m - do 50 proc. kosztów kwalifikowanych, ale nie więcej niż 9 tys. zł.
Dofinansowaniem miały być objęte pojazdy wyposażone w akumulator litowo-jonowy lub podobny o pojemności co najmniej 10Ah, wyprodukowane przez producentów pochodzących z krajów UE.
Wsparcie planowano jako refundacja po zakupie pojazdu.
Dopłat nie przewidywano dla elektrycznych rowerów zakupionych w ramach leasingu. (PAP Biznes)
tus/ ana/