Rynki

Twoje finanse

Biznes

Forum

"Liczą się umiejętności, a nie stanowisko". Te trendy pozwalają przyciągnąć i zatrzymać najlepszych pracowników

Katarzyna Wiązowska

Kiedy wynagrodzenie przestaje być głównym czynnikiem decydującym o podjęciu zatrudnienia w danej firmie, kandydaci oraz pracownicy coraz częściej oczekują od pracodawców sprecyzowanego, pozapłacowego szeregu wartości dodanych. Firma Cpl wyznaczyła 7 metatrendów na rynku pracy, które obecnie pozwalają nie tylko pozyskać, ale także zatrzymać na dłużej najbardziej utalentowanych specjalistów.

fot. GaudiLab / Shutterstock

Dokument „The 7 metatrends to find and retain the best talent” przygotowany przez Cpl, firmę zajmującą się pozyskiwaniem i rozwojem talentów, prezentuje prognozy trendów na najbliższe lata w zakresie przyciągania i utrzymywania wewnątrz przedsiębiorstw najbardziej utalentowanych pracowników.

reklama

Stanowisko trzeba dopasować do pracownika

Według Cpl zaledwie 30 proc. globalnej siły roboczej to osoby aktywnie poszukujące pracy. To powoduje, że pracodawcy muszą konkurować o utalentowanych pracowników. Jak twierdzi Katarzyna Piotrowska, Country Manager w Cpl Poland, przy tak ograniczonej puli talentów, konieczne jest opracowanie programów, które mogą zwiększyć możliwości pracy dla osób, takich jak pracujący rodzice, osoby z niepełnosprawnościami lub neuroatypowe, często o szczególnie cennych zdolnościach.

– Pomoże to organizacjom wykorzystać nowe możliwości i zróżnicowane myślenie – uważa Katarzyna Piotrowska. – Oznacza to także skupienie się na pracownikach o odpowiednich cechach i kompetencjach, a nie na dopasowaniu osób do konkretnego stanowiska.

Wynagrodzenie przestaje być najważniejsze

Jak czytamy w opracowaniu Cpl, wynagrodzenie przestaje być głównym czynnikiem, decydującym o podjęciu zatrudnienia w danej firmie.

– Na podstawie badań przeprowadzonych przez Cpl Future of Work Institute rozpoznaliśmy 20 kluczowych elementów, które należy rozważyć przy projektowaniu prawdziwie kompleksowej strategii firmowych wartości – mówi Katarzyna Piotrowska. – Należą do nich m.in.: wynagrodzenie, zachowania przywódcze, sensowność pracy, rozwój kariery, elastyczność, rozwój zawodowy, równowaga między życiem zawodowym a prywatnym, CSR i kapitał społeczny. Wszystkie te czynniki napędzają strategię pozyskiwania talentów, w tym przyciąganie, zatrzymywanie i angażowanie na dalszych etapach współpracy – uważa ekspertka.

Liczą się umiejętności, a nie stanowisko

Jak twierdzą specjaliści Cpl, w najbliższych latach rynek pracy będzie stawiał nie tylko na cyfrowo kompetentnych pracowników, ale jeszcze bardziej niż kiedykolwiek na umiejętności z zakresu krytycznego, innowacyjnego i zgodnego z ideą globalnego obywatelstwa, sposobu myślenia. Ważne będą również umiejętności interpersonalne oraz korzystanie z mediów i informacji. Ponadto do pożądanych cech należeć będą coraz bardziej rozwiązywanie problemów, swobodna komunikacja, praca zespołowa i predyspozycje przywódcze. Jak twierdzi Katarzyna Piotrowska, kluczową filozofią będzie myślenie poza tradycyjnymi granicami lub ściśle określonymi rolami i ponowne sformułowanie zadań w zależności od kompetencji i umiejętności pracowników.

Produkty finansowe
Produkt
Kwota
Okres
miesięcy

– Takie podejście umożliwia również zastosowanie sztucznej inteligencji czy RPA (Robotic Process Automation), służących automatyzacji powtarzalnych i mało wymagających zadań, jednocześnie pozwalając pracownikom skupić się na pracy o wyższej wartości, zgodnej z ich predyspozycjami – uważa Katarzyna Piotrowska.

– Zeszłoroczne badanie Deloitte potwierdziło, że organizacje oparte na umiejętnościach mają o 63 proc. większe szanse na osiągnięcie wyników niż te, działające w aktualnie standardowym modelu.

Konieczne nieustanne doskonalenie organizacji

Cpl podkreśla też, że kolejnym ważnym aspektem w procesie tworzenia miejsca pracy przyszłości będzie nieustanne doskonalenie funkcjonowania przedsiębiorstwa poprzez dostrzeganie i zrozumienie osobistych, emocjonalnych i społecznych potrzeb różnych pracowników.

– Podstawą będzie dążenie organizacji do zapewnienia miejsca pracy, które w pełni wykorzystuje wiele warstw wyjątkowości – mówi Katarzyna Piotrowska. – Ponadto kluczowe jest ostateczne rozprawienie się z nierównością płci na rynku pracy, a także stworzenie miejsc pracy w pełni integracyjnych dla osób z chorobami lub niepełnosprawnościami. To również wprowadzenie równowagi między życiem prywatnym a pracą, a także szereg procesów polepszających współpracę i więź na linii kadra kierownicza – pracownicy.

Potrzebne nadążanie za etapami życia pracowników

W nowoczesnych przedsiębiorstwach coraz bardziej doceniane będzie zarządzanie potrzebami związanymi z konkretnymi etapami życia pracowników. Proces ten obejmuje m.in. dostosowywanie świadczeń, wsparcie rozwoju oraz alternatywne modele wykonywania obowiązków, umożliwiające pracownikom jak najlepsze funkcjonowanie w pracy na różnych etapach ich życia.

Firmy chcące wziąć udział w wyścigu o najlepsze talenty na rynku będą zmuszone do ewaluacji swoich działań z zakresu przyciągania, pozyskiwania i zatrzymywania pracowników zróżnicowanych pod względem potrzeb życiowych i będących na innych jego etapach.

Dobrostan pracowników sprzyja firmie

W najbliższych latach kluczowe znaczenie w budowaniu silnych organizacji, współpracujących z najwyższej klasy specjalistami będzie miało podjęcie proaktywnej odpowiedzialności za zdrowie i dobre samopoczucie pracowników.

Przyjęcie kultury zdrowia, a więc budowanie organizacji bezpiecznych pod względem fizycznym i psychicznym, może poprawić samopoczucie pracowników, jak również zdrowie konsumentów, społeczności i środowiska. Strategia ta może pomóc też w redukcji kosztów, zwiększeniu przychodów i zysków oraz poprawieniu reputacji firmy. Aby tak się stało, firmy powinny podjąć aktywności w ośmiu współzależnych obszarach, wpływających na dobrostan pracowników, tj. fizycznym, emocjonalnym, duchowym, społecznym, zawodowym, środowiskowym, finansowym i intelektualnym.

Źródło: Bankier.pl
powiązane
polecane
najnowsze
popularne
najnowsze
bankier na skróty