Polska firma otrzymał od pełnomocnika kilku spółek z grupy Adidas, w tym Adidas Poland, pismo dot. własności intelektualnej Adidas i zasad uczciwej konkurencji. W piśmie tym pełnomocnik zwraca się do Kuboty o podjęcie negocjacji dotyczących znaków towarowych, jakie widnieją m.in. na popularnych klapkach.
Używane przez Kubotę oznaczenia produktów są zbyt podobne do wykorzystywanego i kojarzonego z Adidas znaku 3 pasków – wynika z korespondencji przedstawiciela Adidasa do Kuboty.
Sprawa ma dotyczyć zarejestrowanego przez Kubotę w październiku br. w Urzędzie Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualne znaku nr 018888193 (grafika poniżej, po lewej) oraz będącego w trakcie rejestracji znaku nr 018888160 (grafika poniżej, po prawej).
Trzy równoległe względem siebie położone paski w historii były już przedmiotem sporu między niemieckim gigantem a innymi firmami, które umieszczały je na swoich produktach. Głośna była sprawa m.in. amerykańskiego projektanta Thoma Browne’a, który na swoich ubraniach najpierw umieszczał trzy paski, a po ugodzie z Adidasem cztery.
Niemieckiej firmie i to po jakimś czasie nie wystarczyło, więc pozwała Browne'a, ale w styczniu bieżącego roku sąd uznał, że motyw czterech równolegle biegnących pasków na ubraniach nie wprowadza konsumentów w błąd.
Także w UE sprawa znaku adidasa wielokrotnie była przedmiotem sporów sądowych, od kiedy w 2014 roku Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej zarejestrował trzypaskowy znak towarowy. Niektóre, jak sprawa belgijskiego dystrybutora obuwia Shoe Branding Europe, rozbijały się nawet o Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE), który jednak wtedy stanął po stronie Belgów, domagających się, by unieważnić prawo do znaku.
Kubota w komunikacie informuje, że otrzymane pisma nie mają żadnego wpływu na bieżącą działalność. Zapytaliśmy spółkę, jakie jest stanowisko co do zarzutu pełnomocnika Adidasa o zbyt podobnym używaniu oznaczeń swoich produktów prze Kubotę. Gdy tylko otrzymamy odpowiedź, zamieścimy ją w formie aktualizacji.
Trzy paski są umieszczane na produktach firmy założonej przez Adolfa Dasslera od lat 40. XX w. Logotyp zarejestrowano w marcu 1949. Jak opisuje portal Gazeta, po Igrzyskach Olimpijskich w Helsinkach w 1952 r., na których Dassler odkrył, że trzech pasków używa także popularne fińska firma Karhu, zapłacił Finom, za to by przestali używać tego znaku.
MKu