Wypłacasz gotówkę w kasie banku? Sprawdź, czy nie dostałeś fałszywek

analityk Bankier.pl

Wydawać by się mogło, że pieniądze wypłacane w kasie banku nie mają prawa być fałszywe. Jeden z naszych czytelników jest odmiennego zdania - wypłacił banknoty, które okazały się podróbkami. Bank twierdzi, że to obowiązkiem klienta jest zweryfikować ich autentyczność. Jednak nie jest w stanie udowodnić, że fałszywki nie pochodzą z jego kasy.

Pan Damian od wielu lat jest klientem Alior Banku. Ostatnio spotkała go jednak nietypowa sytuacja. Twierdzi, że w placówce wypłacił banknoty, które okazały się fałszywe. Przed wyjazdem na wakacje pobrał z kasy banku 1000 dolarów w banknotach po 100 dolarów. Podczas próby wydania tych pieniędzy okazało się, że siedem z nich jest falsyfikatami. Zgłosił więc reklamację w banku, ale została ona rozpatrzona negatywnie. Usłyszał bowiem, że klient przy dokonywaniu wypłaty środków jest zobowiązany do ich przeliczenia i zweryfikowania ich stanu.


(Bankier.pl)

Zapytałem w banku, czy rzeczywiście nie da się ustalić wypłaconych pieniędzy po numerach seryjnych? - Niestety z uwagi na tajemnicę bankową nie mogę szczegółowo odnieść się do tego konkretnego przypadku. Jednak co do zasady Klient przy dokonywaniu wypłaty środków jest zobowiązany do ich przeliczenia i zweryfikowania ich stanu. Po zatwierdzeniu wypłaty nie ma możliwości wymiany banknotów – potwierdził Julian Krzyżanowski, rzecznik prasowy Alior Banku. - Prawdopodobnie było tak, że klient po jakimś czasie wrócił do oddziału i wówczas, nasz pracownik nie był w stanie potwierdzić, że banknoty, których autentyczność została zakwestionowana, pochodziły z wypłaty dokonanej w naszym Banku. Bank nie prowadzi ewidencji numerów posiadanych banknotów, w żadnej z walut w których prowadzi obsługę kasową – dodał.

Czy mogło zatem dojść do sytuacji, w której jeden z klientów wpłacił fałszywe pieniądze, a następnie wydano je kolejnej osobie? - Pieniądze są przetrzymywane we wspólnej kasetce, więc teoretycznie mogło dojść sytuacji, w której wpłacone banknoty zostały wypłacone po jakimś czasie.  Jednak obowiązkiem kasjera, gdy przyjmuje banknoty jest sprawdzić ich autentyczność. Nasi bankierzy są w tym celu odpowiednio szkoleni, ponoszą też odpowiedzialność finansową za powierzone pieniądze. Również klient kwitując odbiór, powinien przeliczyć banknoty i zweryfikować ich stan. Opisana sytuacja wydaje się więc nieprawdopodobna, tym bardziej, że przez 6 lat funkcjonowania banku, nic takiego u nas nigdy nie miało miejsca. W tej chwili nie jesteśmy jednak w stanie ustalić niczego na 100% - dodał Krzyżanowski.

Sytuacja patowa, bo nie da się udowodnić nikomu winy. Klient uważa, że skoro wypłaca pieniądze w instytucji zaufania publicznego, nie musi się znać na autentyczności banknotów. Przyjmuje za pewnik, że dostał prawdziwe pieniądze. Nie może jednak potwierdzić, że to właśnie te banknoty wypłacił w placówce. Bank zapewne wychodzi z założenia, że klient mógł podmienić banknoty już po wyjściu z oddziału. Nie może jednak udowodnić, że te pieniądze nie pochodzą z jego kasy, bo nie prowadzi ewidencji numerów seryjnych banknotów.

Z powyższego płynie jednak ważna lekcja: warto dokładnie przeliczyć pieniądze wypłacane w kasach banków i sprawdzić ich autentyczność. Pytanie tylko co w sytuacji, gdy wypłacamy dużą kwotę? Powinniśmy sprawdzać każdy banknot oddzielnie?


Wojciech Boczoń

Źródło:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
1 0 ~ja

Cytuję " Klient przy dokonywaniu wypłaty środków jest zobowiązany do ich przeliczenia i zweryfikowania ich stanu". Gdzie tu jest napisane, że ma sprawdzić autentyczność? To już słowa klienta, a nie rzecznika banku, więc zacznijmy od tego. Zweryfikować stan czyli sprawdzić czy nie jest np. popisany, przetargany, rozmazany a to chyba każdy człowiek potrafi. Czytajmy ze zrozumieniem!

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
0 2 ~Milka

no właśnie trudna sprawa...nie chciałabym być na miejscu tego klienta. Ale, ale Alior na krytyczne wpisy to sobie zasłużył. Przez kilka miesięcy grupka moich znajomych w tym kilkoro prawników specjalizujących się w prawie bankowym żyło perypetiami naszej znajomej, która miała a następnie spłaciła przed czasem cały kredyt gotówkowy. Alior bank nie dość, że nie chciał oddać pieniędzy z ubezpieczenia, to jeszcze okazało się nie zamknął kredytu i cały czas naliczał odsetki. Oj działo, działo się nieterminowe odpowiedzi, ze skrajnie niekorzystnymi dla klienta rozwiązaniami, nasyłanie windykatorów z banku do mieszkania tej Pani ... Ostatecznie moja znajoma odzyskała część pieniędzy. Jak twierdzi nie wszyscy w Aliorze tacy straszni i ostatecznie po szarpaniu się ( i konsultacjach u prawników) skończyło się dobrze. Ale sposób reklamacji w Aliorze to temat na niejeden skecz. To wersji lekkiej. Albo i na kontrolę UOKiK w wersji hard.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
0 3 ~Gary

Ludzie zrozumcie - jeśli odejdziecie od "okienka" bankowego to bank później nie ma jak zweryfikować czy banknoty z którymi wracacie to są te same banknoty które zostały pobrane w banku. Jeśli bank miałby zwrócić w tym przypadku pieniądze to każdy klient banku mógłby się do niego zgłosić z jakimikolwiek fałszywkami i żądać gotówki i przeprosin, twierdząc że zostały one wypłacone przez pracownika banku. Inna sprawa że tekst o tym że klient powinien weryfikować autentyczność banknotów to absurd - zwłaszcza w przypadku dolarów, bo do łatwych to one nie należą.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
19 1 ~ósma

jak na razie jest ok jeśli chodzi o moje konto getin up ;) nie zdarzyło mi się nigdy żeby z banku dostać fałszywą kasę. inna sprawa że przerobiłam wiele banków ale dopiero ten mnie satysfakcjonuje.m.in. dzięki świetnej bankowości mobilnej getin mobile

! Odpowiedz
0 5 ~Danzing

naprawdę ? to może pisz na temat. Świetna bankowaość Getin mobile ? A co ma piernik do wiatraka ? Bo jedyny (ukryty) sens w tym, widzę taki że masz wyrobić wierszówkę w Getinie. Miłej pracy Ci życzę każdy na chleb zarobić musi, ale wiarygodność Twojego wpisu oceniam na 0. Zupełnie inna sprawa to rzeczywiście klient ma kłopot z fałszywymi banknotami, a zachowanie Alior Banku.... Z punktu widzenia klienta jest nie fair. Ja bym nie rozpoznał fałszywych banknotów. Ciekawy jestem jak to wygląda od strony prawnej.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
0 2 ~Gary odpowiada ~Danzing

Danzing ale weź pod uwagę że w banku też pracują ludzie (sam kiedyś pracowałem w WBK) i po prostu mogą się pomylić. Dolary akurat należą do ryzykownych banknotów ze względu na to że nawet historyczny banknot z XIX wieku jest nadal legalnym środkiem płatniczym. Druga rzecz że zostały wykradzione matryce dolarów i odróżnienie fałszywki od oryginału jest bardzo trudne. Tym bardziej przez osobę nieprzeszkoloną - tu się zgodzę tłumaczenie banku że klient powinien to zweryfikować to absurd.Inna kwestia jednak jest taka że klient złożył reklamację po jakimś czasie. Jeśli bank miałby zwracać pieniądze przy każdej takiej reklamacji to ja już teraz idę z plikiem fałszywek do banku, wypłacam prawdziwe pieniądze, podmieniam z fałszywkami i wracam po 5 minutach żeby ich oskarżyć o to że wypłacone pieniądze są fałszywe. Przecież nie da się zweryfikować czy to ten sam banknot który został pobrany przez klienta w banku.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
0 12 ~Tgn

Kasjer jeśli przyjmie fałszyke to z własnej kieszeni musi potem pokryć straty banku, więc w jego interesie jest wcisnąć ją klientowi. A tą zasadę, że klient ma obowiązek sam sprawdzić czy otrzymane z banku OBCE banknoty są prawdziwe to naprawdę ciężko skomentować w kulturalny sposób.

! Odpowiedz
0 0 ~Gary

zwłaszcza dolary które do łatwych banknotów nie należą....

! Odpowiedz
0 6 ~Dodi

A już miałem w Alior Banku założyć rachunek, a teraz szerokim łukiem będę omijał tę instytucję.

! Odpowiedz
1 16 ~Piotrek

Alior Bank-wyższa kultura bankowości BUHAHAHAHAHAHAHAH

! Odpowiedz
Zapisz się na bezpłatny newsletter Bankier.pl