Malwina Wrotniak: Zacznijmy od wyjaśnienia - czym różni się gotówkowa forma likwidacji szkód od formy bezgotówkowej?Wojciech Rabiej, prezes rankomat.pl: Wypłata gotówkowa lub inaczej kosztorysowa oznacza otrzymanie pieniędzy od ubezpieczyciela, do naszej decyzji należy wybór warsztatu … i czy w ogóle chcemy daną szkodę naprawiać. Likwidacja bezgotówkowa to wysłanie samochodu do wybranego warsztatu, z którym rozlicza się już zakład ubezpieczeń.
Czy to ze względu na polską nieufność, ta ostatnia forma wydaje się mniej popularna wśród uczestników wypadków komunikacyjnych?
Likwidacja bezgotówkowa nie jest tak niepopularna – jest dużo bardziej wygodna, ale ogranicza nam możliwość wyboru warsztatu, w którym chcemy naprawić samochód.
Wypłata gotówkowa i znajomy nam warsztat oznacza możliwość „zaoszczędzenia” z naszej strony i dlatego może wydawać się rozwiązaniem bardziej ekonomicznym.
Zatem oddanie pojazdu w ręce nieznanego nam mechanika może budzić obawy z innego powodu - coraz głośniej mówi się o tzw. tuningu odszkodowań w wykonaniu mechaników samochodowych, walkę między sobą toczą też "laweciarze". Na którym z etapów, już po wypadku, istnieje największe prawdopodobieństwo wyłudzenia odszkodowania?
Prawdopodobieństwo bycia potraktowanym nie fair jest odwrotnie proporcjonalne do możliwości naszego racjonalnego myślenia. Sam wypadek jest wystarczająco stresujący i czasami bolesny, żeby dokładnie zwracać uwagę na to, co podpisujemy albo komu zlecamy wykonanie pierwszych czynności związanych z likwidacją szkody. Warto pamiętać o tym, że w zakresie wraz z ofertą AC można często dokupić również ubezpieczenie assisstance, które daje możliwość zlecenia „ściągnięcia” samochodu ubezpieczycielowi, zatem czujnej lawecie czającej się za rogiem możemy podziękować i już w tym momencie proces likwidacji zlecić ubezpieczycielowi, u którego mamy wykupioną polisę AC.
Kiedy już ochłoniemy po wypadku może być za późno, bo warsztat już zaczął pracę nad naszym samochodem.
Jakich największych niegodziwości dopuszczają się pracownicy warsztatów?
Tu niestety katalog jest spory, jakkolwiek niezależny od ubezpieczyciela. Ubezpieczycielowi zależy na jak najniższym koszcie naprawy, wcale nie rezygnując z jakości, nam zależy na tym, żeby odebrać samochód w stanie jak najbardziej zbliżonym do tego, który był przed szkodą. Zatem interesy nasze i ubezpieczyciela są zbieżne!
Przykłady są następujące:
· wymiana częściami nieoryginalnymi, wstawienie do faktury wartości części oryginalnych,
· uzupełnienie faktury o części, które wcale nie były wymieniane,
· zawyżenie czasu pracy spędzonego nad naprawą,
· zamiany dobrej części z naszego samochodu do innego samochodu np. starszego.
Oczywiście powyższe przykłady to patologie, na które renomowane, budujące swoją pozycję warsztaty co do zasady sobie nie pozwalają. Jakkolwiek weryfikacja z naszej strony wymagałaby wiedzy dobrego mechanika samochodowego. Taką kontrolę, dzięki skali operacji, zapewniają w dużo większym zakresie zakłady ubezpieczeń, zwłaszcza te które wysoko sobie cenią jakość swoich usług, zwłaszcza w tzw. „moment of truth”.
Proszę o kilka porad - jak ustrzec się takich zdarzeń i nie paść ofiarą oszustów?
· Poszukać zakresu ubezpieczenia i ubezpieczyciela, który od początku uczestniczy w procesie likwidacji szkody.
· Mieć pod ręką numer telefonu do centrum obsługi ubezpieczyciela, by w chwili stresu nie polegać na przygodnych „pomocnikach”.
· Ustalać cenę za usługę przed – nie zgadzać się na „rozliczymy się później”, „będzie Pani/Pan zadowolony”.
· Mimo nerwów, które rozumiem i znam z własnego doświadczenia – nie podpisywać bez czytania.
· Znać swoje prawa wynikające z posiadania polisy ubezpieczeniowej – holowanie pojazdu, pojazd zastępczy, czas na zgłoszenie szkody do ubezpieczyciela, czas likwidacji szkody. Dzięki rozwojowi rynku ubezpieczeń w Polsce oferty ubezpieczycieli są coraz ciekawsze.
Czy wobec opisanych wyżej zdarzeń kierowcy powinni unikać bezgotówkowej formy likwidacji szkód?
Wręcz przeciwnie – bezgotówkowa likwidacja szkody może być dla nas mniej uciążliwa niż gotówkowa, zwłaszcza jeśli ubezpieczyciel w ramach ubezpieczenia autocasco gwarantuje nam np. możliwość skorzystania z samochodu zastępczego.
Pamiętajmy, że ideą ubezpieczeń jest wyrównanie szkody, czyli przywrócenie do stanu sprzed szkody. Są w Polsce ubezpieczyciele, którzy wiedzą, że ubezpieczenia nie kończą się na zebraniu składki i proces dbania o klienta obejmuje również likwidację szkody. W tym procesie jest dokonywana również bardzo wymagająca selekcja warsztatów i innych usługodawców, którzy są w stanie obietnicy rzetelnej likwidacji dotrzymać.
Rozmawiała Malwina Wrotniak, Bankier.pl
Informacji na temat ubezpieczeń szukaj w sekcji Ubezpieczenia Portalu Bankier.pl.


























































