Włoskie morze, słońce, kawa i dolce vita a pod hotelem własne auto? Na Bankier.pl postanowiliśmy sprawdzić, ile w 2025 r. trzeba zapłacić za podróż na trzy włoskie wybrzeża Morza Śródziemnego z największych polskich miast.


W naszej szacunkach założyliśmy, że pomiędzy wyjazdem a powrotem do Polski minie maksymalnie dziesięć dni a podróż rozpocznie się w jednym z czterech polskich miast: Warszawie, Wrocławiu, Gdańsku i Krakowie. Z grona analizowanych miast wykluczyliśmy dwa inne, duże ośrodki: Poznań i Łódź a to z racji na ich bliskie położenie odpowiednio: Wrocławia i Warszawy, co sprawia, że na dystansie nawet 4 tys. km w obie strony koszt paliwa będzie zbliżony.
Za miejsce docelowe przyjęliśmy trzy włoskie miasta położone nad różnymi częściami Morza Śródziemnego: Rimini, leżące nad Adriatykiem, Neapol położony nad Morzem Tyrreńskim oraz San Remo znajdujące się w pobliżu granicy włosko – francuskiej nad Morzem Liguryjskim.
Jak wynika z szacunków Bankier.pl, najmniej czasu oraz pieniędzy pochłonie podróż do Rimini. W zależności od miasta, z którego będziemy wyjeżdżać, będzie to od ok. 1360 do niespełna 2000 zł. Tak znacząca różnica wynika przede wszystkim z dystansu, jaki trzeba pokonać i kosztów paliwa.
|
Koszty przejazdu do Rimini w obie strony z największych polskich miast |
||||||
|---|---|---|---|---|---|---|
|
Miasto wyjazdu |
Trasa |
Szacunkowy koszt paliwa [w zł] |
Opłaty za winiety [w zł] |
Opłaty za autostrady we Włoszech [w zł] |
Opłaty za autostrady w Polsce [w zł] |
Suma kosztów [w zł] |
|
Warszawa |
Przez Czechy i Austrię |
1162,90 |
101,90 |
302,70 |
- |
1567,50 |
|
Wrocław |
Przez Czechy i Austrię |
1055,40 |
101,90 |
302,70 |
- |
1460,00 |
|
Przez Niemcy i Austrię |
1086,50 |
52,60 |
489,70* |
- |
1628,80 |
|
|
Gdańsk |
Przez Czechy i Austrię |
1336,40 |
101,90 |
302,70 |
58,90 |
1799,90 |
|
Przez Niemcy i Austrię |
1396,00 |
52,60 |
489,70* |
38,40 |
1976,70 |
|
|
Kraków |
Przez Czechy i Austrię |
1002,30 |
101,90 |
302,70 |
68,00 |
1474,90 |
|
Przez Słowację i Austrię |
1002,30 |
52,60 |
302,70 |
- |
1357,60 |
|
|
*koszt zawiera opłatę za przejazd tunelem pod przełęczą Brenner na granicy austriacko-włoskiej |
||||||
|
Źródło: Bankier.pl |
||||||
O ile jadący z Krakowa będą mieli do pokonania niespełna 1300 km a za paliwo w obie strony zapłacą ok. 1000 zł, o tyle jadący z Gdańska będą mieli do pokonania nawet 1800 km. Wówczas do baku będą musieli wlać paliwo za blisko 1400 zł.
Zdecydowanie największy wydatek będzie wiązał się z pokonaniem autem trasy wiodącej do Neapolu. Z najbliższego stolicy Kalabrii Krakowa, do przejechania, w najkrótszym wariancie, będzie ok. 1750 km, z Wrocławia ok. 1820 km, z Warszawy 1960 km a z Gdańska nawet 2240 km, co przełoży się na spędzenie za kółkiem 22 godzin.
|
Koszty przejazdu do Neaoplu w obie strony z największych polskich miast |
||||||
|---|---|---|---|---|---|---|
|
Miasto wyjazdu |
Trasa |
Szacunkowy koszt paliwa [w zł] |
Opłaty za winiety [w zł] |
Opłaty za autostrady we Włoszech [w zł] |
Opłaty za autostrady w Polsce [w zł] |
Suma kosztów [w zł] |
|
Warszawa |
Przez Czechy i Austrię |
1520,30 |
101,90 |
598,40 |
- |
2220,60 |
|
Wrocław |
Przez Czechy i Austrię |
1437,40 |
101,90 |
598,40 |
- |
2137,70 |
|
Przez Niemcy i Austrię |
1429,70 |
52,60 |
772,60* |
- |
2254,60 |
|
|
Gdańsk |
Przez Czechy i Austrię |
1695,20 |
101,90 |
785,40 |
59,80 |
2455,30 |
|
Przez Niemcy i Austrię |
1740,50 |
52,60 |
772,60* |
38,40 |
2604,10 |
|
|
Kraków |
Przez Czechy i Austrię |
1362,30 |
101,90 |
785,40 |
68,00 |
2130,60 |
|
Przez Słowację i Austrię |
1372,70 |
98,40 |
785,40 |
- |
2069,50 |
|
|
*koszt zawiera opłatę za przejazd tunelem pod przełęczą Brenner na granicy austriacko-włoskiej |
||||||
|
Źródło: Bankier.pl |
||||||
Na najwyższy koszt podróży do Neapolu wpłyną także opłaty za włoskie autostrady. Podobnie jak w Polsce i Chorwacji, trzeba je uiszczać na bramkach, co znacząco zawyża koszty podróży płatnymi odcinkami.
W zależności od wybranej trasy, opłacie będzie podlegał także przejazd tunelem pod przełęczą Brenner na granicy austriacko – włoskiej.
|
Koszty przejazdu do San Remo w obie strony z największych polskich miast |
||||||
|---|---|---|---|---|---|---|
|
Miasto wyjazdu |
Trasa |
Szacunkowy koszt paliwa [w zł] |
Opłaty za winiety [w zł] |
Opłaty za autostrady we Włoszech [w zł] |
Opłaty za autostrady w Polsce [w zł] |
Suma kosztów [w zł] |
|
Warszawa |
Przez Czechy i Austrię |
1362,30 |
101,90 |
660,50 |
- |
1937,70 |
|
Przez Niemcy i Austrię |
1418,00 |
52,60 |
532,10 |
- |
1815,70 |
|
|
Wrocław |
Przez Czechy i Austrię |
1144,40 |
52,60 |
345,10 |
- |
1542,10 |
|
Gdańsk |
Przez Czechy i Austrię |
1547,50 |
101,90 |
473,50 |
59,80 |
2182,70 |
|
Przez Niemcy i Austrię |
1511,30 |
52,60 |
345,10 |
38,40 |
1947,40 |
|
|
Kraków |
Przez Czechy i Austrię |
1205,70 |
101,90 |
473,50 |
68,00 |
1849,10 |
|
Przez Słowację i Austrię |
1222,50 |
98,40 |
47350 |
- |
1794,40 |
|
|
*koszt zawiera opłatę za przejazd tunelem pod przełęczą Brenner na granicy austriacko-włoskiej |
||||||
|
Źródło: Bankier.pl |
||||||
Wydatek ten będzie można pominąć wybierając się do położonego w pobliżu granicy włosko – francuskiej San Remo. W przypadku tej trasy aplikacja Google Maps sugerowała również drogę przez Szwajcarię. Jednak jako że kraj ten ma w swojej ofercie jedynie winiety ważne przez rok, kosztujące 40 franków szwajcarskich (ok. 181 zł), nie uwzględniliśmy jej w naszych obliczeniach.
Koszt podróży autem do Włoch – tak go oszacowaliśmy
Przyjęliśmy, że od wyjazdu do powrotu miną dwa tygodnie. Analizowaliśmy koszty dla sugerowanych przez aplikację Google Maps tras wiodących (z Wrocławia, Warszawy i Gdańska) przez Czechy i Austrię oraz Niemcy i Austrię a w przypadku podróżujących z Krakowa, przez Czechy i Austrię oraz Słowację i Austrię.
Koszty paliwa oszacowaliśmy dla najpopularniejszego obecnie auta wśród polskich klientów indywidualnych – hybrydowej toyoty c-hr, dla której spalanie w trasie – wg danych serwisu autocentrum – wynosi 6 litrów na 100 km.
Posłużyliśmy się także danymi serwisu e-petrol, zgodnie z którymi w drugiej połowie maja 2025 r. za benzynę bezołowiową, 95-oktanową, trzeba płacić w Polsce średnio 5,73 zł/l.
Z uwagi na znaczącą różnicę pomiędzy średnią ceną paliwa w Polsce i we Włoszech, koszt przejazdu z Polski do Włoch oszacowaliśmy na podstawie polskiej ceny benzyny bezołowiowej. Szacując koszt powrotu wzięliśmy pod uwagę ceny na włoskich stacjach.
Średnie ceny benzyny bezołowiowej (95-oktanowej) w poszczególnych krajach:
- Polska – 5,73 zł/l
- Czechy – 5,76 zł/l
- Słowacja – 6,29 zł/l
- Austria – 6,50 zł/l
- Niemcy – 7,14 zł
- Włochy – 7,22 zł
Opłaty za autostrady w drodze do Włoch
Założenie dotyczące 10 dni, które upłyną od wyjazdu do przyjazdu wynika z cenników winiet w poszczególnych krajach. Zarówno w Czechach, Austrii jak i na Słowacji dostępne są bowiem 10-dniowe winiety.
Jeśli przedłużymy pobyt, w Austrii będziemy musieli wykupić winietę ważną przez dwa miesiące, co podniesie koszt wycieczki o ok. 19 euro (ok. 80 zł).
Zarówno Czechy jak i Słowacja oferują winiety 1-miesięczne. Są one jednak droższe od 10-dniowych, w przeliczeniu na polską walutę, odpowiednio o ok. 29 zł oraz 27 zł.
Pozostając przy wspomnianych 10 dniach, podróż przez Czechy i Austrię będzie wymagała zapłacenia 290 czeskich koron oraz 12,40 euro, czyli ok. 102 zł, wg kursów z 29 maja 2025 r.
Wybór trasy przez Słowację i Austrię będzie wiązał się z wydaniem ok. 98 zł, czyli łącznie 23,20 euro.
Uwzględnienie dłuższych tras przebiegających przez Niemcy wynika z faktu, że autostrady u naszych zachodnich sąsiadów są bezpłatne, a dodatkowo ich wybór pozwala ominąć Czechy i zakup czeskiej winiety.
W niektórych przypadkach podróż przez Niemcy oznacza konieczność skorzystania z tunelu pod przełęczą Brenner, co z kolei znacząco podnosi koszt całego przedsięwzięcia. Dokładnie o 22 euro (ok. 93 zł) w jedną stronę.
Autostrady we Włoszech - tańsze od polskiej A4
Za autostrady będziemy musieli zapłacić także we Włoszech. W kraju tym nie ma jednak winiet, a tak jak w Polsce, opłat dokonuje się w punktach poboru opłat. Przeciętny koszt pokonania 1 km włoskiej autostrady to ok. 0,075 euro, czyli ok. 32 gr/km.
Dla porównania, przejazd autostradą A4 z Krakowa do Katowic kosztuje niemal dwukrotnie więcej – ok. 57 gr/km. Podróż autostradą A1 z Gdańska do Torunia wyniesie z kolei ok. 20 gr/km.
We Włoszech trzeba będzie skorzystać z kilku autostrad. Dla przykładu, jadący przez Czechy i Austrię do Rimini, we Włoszech przejadą autostradami: A23 z Tarvisio do Palmanova, A4 z Palmanova do Padwy, A13 z Padwy do Bolonii i A14 z Bolonii do Rimini.
Jadąc przez Włochy od tunelu pod przełęczą Brenner, według Google Maps, trzeba będzie podróżować drogami: A22 – do Modeny, A1 z Modeny do La Stanga nieopodal Bolonii i następnie A14 do Rimini.
Najdłużej włoskimi autostradami trzeba będzie poruszać się jadąc do Neapolu, w zależności od wybranej trasy, nawet przeszło 900 km.
Wracając do wspomnianych już polskich autostrad, za przejazdy nimi muszą zapłacić podróżujący z Krakowa. Koszt przejazdu autostradą A4 z Krakowa do Katowic to 34 zł w jedną stronę. Można go jednak pominąć wybierając trasę przez Słowację i nadkładając w jedną stronę ok. 45 minut drogi.
Z kolei jadący z Gdańska za skorzystanie z płatnego od stycznia odcinka autostrady A1 (Rusocin – Nowa Wieś) na bramkach uiszczą po 29,90 zł w każdą stronę. Jeśli wybiorą drogę przez Niemcy i Austrię, będą mogli zjechać z niej w Nowych Marzach pod Grudziądzem na drogę ekspresową S5. Tym sposobem za przejazd w jedną stronę zapłacą o ponad 10 zł mniej – 19,20 zł.
MKZ

























































