REKLAMA

SKOK-i rykoszetem dostają za Amber Gold

Wojciech Boczoń2012-08-28 09:57analityk Bankier.pl
publikacja
2012-08-28 09:57
Pod koniec października wejdzie w życie ustawa o SKOK-ach, która przewiduje objęcie kas nadzorem Komisji Nadzoru Finansowego. Posłowie przygotowali już jej nowelizację. Chcą m.in. by depozyty zgromadzone w SKOK były gwarantowane przez Bankowy Fundusz Gwarancyjny. – Nowelizacja nadaje się wyłącznie do kosza – uważa Grzegorz Bierecki, prezes Krajowej SKOK. SKOK-i parabanki amber gold
Image licensed by Ingram Image

Z przeprowadzonego przez ARC Rynek i Opinia badania wynika, że skandal wokół Amber Gold negatywnie wpłynął na postrzeganie całego sektora finansowego. 90 proc. badanych przyznało, że nie ulokowałaby oszczędności w firmie, która nie podlega nadzorowi finansowemu. Zamieszanie wokół parabanku niekorzystnie odbiło się także na SKOK-ach, które nie podlegają jeszcze pod KNF, a zgromadzone w nich oszczędności też nie są gwarantowane przez BFG.

Będą nowe obowiązki SKOK-ów

Za dwa miesiące kontrolę nad SKOK-ami przejmie Komisja Nadzoru Finansowego. Kasy będą musiały poddać się niezależnemu audytowi, który potwierdzi ich kondycje finansową. Zmienią się także stawiane wobec nich wymogi – będą musiały utrzymywać współczynnik wypłacalności na poziomie 5 proc. (w bankach 8 proc.) oraz odprowadzać rezerwę obowiązkową do NBP.

Posłowie chcą jednak, by system Kas objąć także gwarancjami Bankowego Funduszu Gwarancyjnego. Celem proponowanej zmiany miałoby być wprowadzenie specjalnych regulacji w zakresie zwiększenia stabilności SKOK-ów oraz określenie zasad utworzenia i funkcjonowania obowiązkowego systemu gwarantowania depozytów zgromadzonych na rachunkach SKOK-ów.

Zmianom przeciwni są natomiast przedstawiciele SKOK. Prezes Krajowej SKOK Grzegorz Bierecki uważa, że nowelizacja nadaje się wyłącznie do kosza. – Propozycje zgłoszone do sejmowej Komisji Finansów Publicznych tradycyjnie już nie były w żaden sposób konsultowane z przedstawicielami Kas – poinformował Bierecki. – Są tak absurdalne i w tak drastyczny sposób naruszają Konstytucję, że według mnie ich zgłoszenie wcale nie ma na celu ich wdrożenia. Mają wywołać stan niepewności prawnej wokół Kas i zniechęcenie potencjalnych klientów do przystąpienia do spółdzielni.

Za i przeciw gwarancjom

Czy objęcie SKOK-ów gwarancjami Bankowego Funduszu Gwarancyjnego jest konieczne? Z jednej strony kasy przekonują, że posiadają swój odrębny Program Ochrony Oszczędności i nie ma takiej potrzeby. System oparty jest jednak o Kasę Krajową SKOK i Towarzystwo Ubezpieczeń Wzajemnych SKOK. Nie podlega zatem państwowemu systemowi gwarantowania depozytów, a jedynie podmiotom powiązanym ze SKOK. Przedstawiciele Kas argumentują jednak, że system działa sprawnie, a przez dwadzieścia lat funkcjonowania systemu Kas nie zdarzyło się, by któraś z kas upadła.

Z drugiej strony, kasy odbiegają już swoim charakterem od pierwotnego zamysłu. Początkowo ograniczały się do usług świadczonych na rzecz osób tworzących wspólnotę, np. określonych organizacji, zawodów czy mieszkańców danego terytorium. Dziś prowadzą już w pełni komercyjną działalność niewiele różniącą się od bankowej. Oferują konta, karty, kredyty i lokaty, konkurując z największymi bankami. W reklamach zatrudniają znanych aktorów. W mniejszych miejscowościach stanowią silną alternatywę dla banków spółdzielczych. Obsługują już 2,5 mln członków, którzy powierzyli im 15 mld zł depozytów. Przy takiej skali działania, objęcie oszczędności państwowym nadzorem – nawet jeśli jest dmuchaniem na zimne – nie wydaje się mało zasadne.

Także audyt, który zaleci ustawodawca, nie powinien budzić obaw. Jeśli w bilansach panuje porządek, kasy nie powinny się niczego obawiać. Przy całym zamieszaniu wokół parabanków i Amber Gold, wydaje się to nawet na rękę systemowi SKOK, który będzie miał szansę udowodnić, że oszczędności członków są bezpieczne.

Wojciech Boczoń, analityk Bankier.pl
Źródło:
Wojciech Boczoń
Wojciech Boczoń
analityk Bankier.pl

Ekspert z zakresu bankowości. Autor komentarzy, poradników, artykułów i raportów o bankowości skierowanych zarówno do branży, jak i jej klientów. Redaktor prowadzący branżowego serwisu PRNews.pl. Autor cyklu raportów "Polska bankowość w liczbach". Dziennikarz Roku 2013 według Kapituły Konkursu IX Kongresu Gospodarki Elektronicznej przy Związku Banków Polskich. Dwukrotnie nominowany do nagrody Dziennikarskiej im. Mariana Krzaka oraz laureat tej nagrody w 2014 r. Finalista Nagrody Dziennikarstwa Ekonomicznego Press Clubu Polska za 2019 r. Tel. 881 083 389.

Tematy
Wyjątkowa wyprzedaż Ford Pro. Poznaj najlepsze rozwiązania dla Twojego biznesu.

Komentarze (18)

dodaj komentarz
~Hej
Moim zdaniem. Każdy ma interes i broni swojego. Nie upierałbym się tak nad tym że SKOKI to tak super a reszta gorsza. Polityka jak zwykle robi swoje (no i kasa -rzecz oczywista). SKOKI patrząc na tle innych instytucji finansowych stanowią zdrową tkankę gospodarki, biorąc pod uwagę cały ten obszar rynku finansowego. Jest on jednak Moim zdaniem. Każdy ma interes i broni swojego. Nie upierałbym się tak nad tym że SKOKI to tak super a reszta gorsza. Polityka jak zwykle robi swoje (no i kasa -rzecz oczywista). SKOKI patrząc na tle innych instytucji finansowych stanowią zdrową tkankę gospodarki, biorąc pod uwagę cały ten obszar rynku finansowego. Jest on jednak w mojej ocenie nieodporny w przypadku wielkich krachów, czy też run-ów na banki. Duże banki mają tzw. wejścia i zawsze się jakoś wybronią. Reasumując, nie wierzcie nikomu.
~Mi
Ktoś kto pisze że SKOK będzie się łączył z bankami komercyjnymi to obecnie nie możliwe ponieważ banki to spółki akcyjne a w naszym prawie nie mogą łączyć się ze sobą SA i spółdzielnia. Chyba że to zmienią. Natomiast Banki spółdzielcze mogły by przejąć skoki bo to taka sama struktura kapitałowa i działają na podstawie prawa bankowego,
~zibi
20 lat bez problemów. Zobaczymy ile wytrzymają pod "państwem". A tak naprawdę to donek niszczy konkurencję tych od których jest uzależniony.
~michal
przedstawiam ofertę numerów ksiąg wieczystych: ambergold.parabanki.info/viewtopic.php?f=9&t=443
zapraszam do sprawdzenia!
kowalskys
@~www: Może SKOK-i nie tyle boją się nadzorów KNF i , co raczej uważają, że są dla nich zbędne? KNF już i tak otrzymał od nich sprawozdania finansowe z lat 2010-11 i będzie otrzymywał je nadal. Po wprowadzeniu nadzoru KNF SKOK-i będą ograniczone tak jak banki nie mając jednocześnie bankowych uprawnieć. Efekt? Zostaną 'zjedzone' @~www: Może SKOK-i nie tyle boją się nadzorów KNF i , co raczej uważają, że są dla nich zbędne? KNF już i tak otrzymał od nich sprawozdania finansowe z lat 2010-11 i będzie otrzymywał je nadal. Po wprowadzeniu nadzoru KNF SKOK-i będą ograniczone tak jak banki nie mając jednocześnie bankowych uprawnieć. Efekt? Zostaną 'zjedzone' przez inne, zagraniczne banki.

Warto poczytać trochę więcej na ten temat, np. o tutaj:
http://gb.pl/banki/informacje/prof-adam-jedlinski-ustawa-o-skok-jest-niekonsekwentna.html
jankosmoski
Tak, jasne... "Państwowe ubezpieczenia wydają się, nawet jako dmuchanie na zimne, bardzo zasadne. " A czy to Państwo nie jest czasem głęboko zadłużone? Czy wielkość BFG nie wynosi czasami 7 mld złoty, przy oszczędnościach Polaków prawie stukrotnie wyższych? Czy zasadne jest wobec tego dodawanie dodatkowej skali do ochrony?Tak, jasne... "Państwowe ubezpieczenia wydają się, nawet jako dmuchanie na zimne, bardzo zasadne. " A czy to Państwo nie jest czasem głęboko zadłużone? Czy wielkość BFG nie wynosi czasami 7 mld złoty, przy oszczędnościach Polaków prawie stukrotnie wyższych? Czy zasadne jest wobec tego dodawanie dodatkowej skali do ochrony? Zwłaszcza, że system obecny działa wyśmienicie? Czy bezpieczne jest likwidowanie autonomiczności ostatniej instytucji finansowej, która daje bezpieczny zysk, przed nową falą kryzysu? Co złego jest w wewnętrznym systemie ochrony?

Ponadto: dlaczego ustawa osłabia Kasy? W „Dzienniku Gazecie Prawnej” prof. Adam Jedliński, przewodniczący Rady Nadzorczej KSKOK, stwierdza m.in.: ” Kasa Krajowa, z organu nadzorczego staje się organem kontrolnym. Ustawa ogranicza radykalnie jej możliwości działania i wypracowywania środków na finansowanie jej zadań, w szczególności na budowanie funduszu stabilizacyjnego (który w 75 % pochodzi właśnie z zysku wypracowanego przez Kasę Krajową).

Jednocześnie ciężar stabilizacji systemu SKOK złożono wyłącznie na barkach Kasy Krajowej, a przy tym nałożono na nią szereg zadań na rzecz systemu SKOK. Odebrano przy tym funduszowi stabilizacyjnemu charakter funduszu własnego Kasy Krajowej, pomimo, że pochodzi on wyłącznie z wypracowanego przez nią zysku i wkładów wniesionych przez jej członków, jego źródła finansowania są zatem charakterystyczne dla funduszu własnego. Powstaje tu wątpliwość, czy takie rozwiązanie, które jest wewnętrznie sprzeczne (skoro bowiem ustawodawca powierza Kasie Krajowej szereg zadań, nie powinien pozbawiać jej możliwości uzyskiwania środków na ich finansowanie) może służyć zwiększeniu stabilności kas, a w konsekwencji bezpieczeństwa zgromadzonych w kasach oszczędności.”

Czy wobec powyższego komuś nie zależy na upadłości SKOK-ów?
~bystry
Amber tez mial wewnetrzny system bezpieczenstwa ustawiony na zaleznych spolkach gwarancyjnych...
~michal odpowiada ~bystry
przedstawiam ofertę numerów ksiąg wieczystych: ambergold.parabanki.info/viewtopic.php?f=9&t=443
zapraszam do sprawdzenia!
~liderpracy.pl
Dokładnie... nie ma szans wziąć u nich kredyt bez ubezpieczenia. Miła Pani powiedziała mi to wprost.
SKOK już dawno powinien znaleźć się pod lupa
jankosmoski
Dnia 2012-08-28 o godz. 14:28 ~liderpracy.pl napisał(a):
> Dokładnie... nie ma szans wziąć u nich kredyt bez
> ubezpieczenia. Miła Pani powiedziała mi to wprost.
SKOK
> już dawno powinien znaleźć się pod lupa
Bo? Według Ciebie jest źle, że SKOK-i dbają o bezpieczeństwo członków? Oczywiście, przy okazji też
Dnia 2012-08-28 o godz. 14:28 ~liderpracy.pl napisał(a):
> Dokładnie... nie ma szans wziąć u nich kredyt bez
> ubezpieczenia. Miła Pani powiedziała mi to wprost.
SKOK
> już dawno powinien znaleźć się pod lupa
Bo? Według Ciebie jest źle, że SKOK-i dbają o bezpieczeństwo członków? Oczywiście, przy okazji też swoje, wszak żadna firma nie ma na celu dokładania do interesu, lecz jednak na zwykłych ludzi także to spada! Teraz afera Amber Gold i braku ubezpieczeń, czy nadzoru KNF absolutnie niezbędnego dla bezpieczeństwa, ale samodzielne ubezpieczenia i troska o wypłacalność to zło?

Powiązane: Amber Gold

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki