REKLAMA
TYDZIEŃ Z KRYPTO

Pośrednicy finansowi coraz ważniejsi dla banków

2007-11-29 06:46
publikacja
2007-11-29 06:46
Boom na rynku kredytowania nieruchomości nadal pozostanie motorem rozwoju usług bankowych w Polsce. Według raportu „Biznes i ryzyko na rynku consumer finance w Polsce w perspektywie 2012 roku” przygotowanego przez IBnGR oraz portal Bankier.pl, hipoteczna bankowość detaliczna będzie głównym źródłem dochodów banków. Z punktu widzenia klientów może oznaczać to jeszcze większą konkurencję w tym atrakcyjnym sektorze i pojawianie się innowacyjnych, lepszych produktów.

W perspektywie kilku najbliższych lat najbardziej atrakcyjnym dochodowo segmentem consumer finance będą mieszkaniowe kredyty hipoteczne. Posiadają one przede wszystkim bardzo duży potencjał wzrostu. Według prognozy IBnGR wolumen mieszkaniowych kredytów hipotecznych na koniec 2011 roku może osiągnąć 2,5-krotnie wyższy poziom niż obecnie. Do relatywnie bardzo atrakcyjnych dochodowo produktów pożyczkowych w perspektywie kilku najbliższych lat należy zaliczyć także kredyty gotówkowe i karty kredytowe. Z badań IBnGR wynika, że kredyty gotówkowe i karty kredytowe będą charakteryzowały się większą stopą zwrotu skorygowaną o ryzyko, niż kredyty mieszkaniowe, ale potencjał przyrostu wolumenu w przypadku tych kredytów będzie relatywnie niższy. Dlatego atrakcyjność dochodową tych segmentów rynku IBnGR ocenia nieco niżej niż kredytów mieszkaniowych.

Produkty schyłkowe to w najbliższych kilku latach kredyty ratalne i w rachunku bieżącym. Trudno będzie na tych kredytach zarabiać i budować strategię biznesową w dłuższym okresie. Autorzy raportu oczekują w perspektywie 2012 roku realnego spadku wolumenu tych kredytów. Kredyty ratalne będą charakteryzowały się zdecydowanie najniższą atrakcyjnością inwestycyjną w perspektywie najbliższych pięciu lat, a kredyty w rachunku bieżącym będą stopniowo wypierane przez wygodniejsze karty kredytowe. Zadłużenie ludności w bankach może na koniec 2011 roku osiągnąć poziom 420 mld zł.



Wzrost konkurencji, wynikający z pojawienia się nowych podmiotów na rynku, będzie widoczny na poziomie banków jak i pośredników. Integracja rynków finansowych w Unii Europejskiej i zasada jednolitego paszportu dodatkowo wzmocni ten proces. Czynnikiem decydującym w coraz większym stopniu o pozycji konkurencyjnej banków i pośredników na rynku consumer finance będzie umiejętność budowania lojalności klientów. W ostatnim okresie nasila się bowiem zjawisko refinansowania kredytów i poszukiwania coraz to lepszych warunków kredytowych, szczególnie na rynku kredytów mieszkaniowych. Z badań IBnGR wynika, że ponad 30% klientów korzysta z ofert innych banków w celu refinansowania dotychczas zaciągniętych kredytów. Lojalność klientów wskutek nasilającej się konkurencji wyraźnie spadła. Stanowi to wyzwanie dla banków w obszarze polityki utrzymania dotychczasowych klientów i budowania długoterminowych relacji z klientami. W najbliższej perspektywie można również oczekiwać pojawienia się na rynku nowych form kredytowania. W ostatnim czasie oferta banków i pośredników wzbogaciła się o kredyty konsolidacyjne, pożyczki hipoteczne, kredyty „balonowe”, kredyty z mikroratami oraz kredyty oszczędnościowe. W perspektywie 2012 roku częstszą praktyką będzie oferowanie produktów pod własnym logiem pośredników.



W raporcie dokonana została analiza ryzyka załamania cen (wartości zabezpieczeń kredytów hipotecznych) na rynku nieruchomości w Polsce. Zdaniem IBnGR, nie należy ignorować ryzyka kryzysu. Obecna sytuacja na rynku kredytów hipotecznych w Polsce umożliwia jednak jeszcze skuteczne działania profilaktyczne, które mogą zapobiec sytuacji kryzysowej, szczególnie wpływowi galopującego wzrostu cen nieruchomości. Z uwagi na fakt, że mechanizm ekspansji kredytowej w Polsce jest analogiczny do tego, który obecnie w wielu krajach powoduje sytuacje kryzysowe, nie można jednak lekceważyć potencjalnego ryzyka kryzysu kredytowego w Polsce.

Raport zawiera analizę zagrożeń dla strategii biznesowych banków i pośredników w obszarze kredytów detalicznych wynikających z rosnącego ryzyka prawnego. Należy przede wszystkim oczekiwać podwyższenia ochrony prawnej konsumentów, która będzie wynikiem działań podejmowanych na rzecz integracji rynków konsumpcyjnych w UE. Przyszłe standardy ochrony konsumentów to przede wszystkim rozszerzone obowiązki informacyjne kredytodawców wobec kredytobiorców. Inne ryzyka prawne przedstawione w raporcie związane są z kwestią upadłości konsumenckiej i sposobu jej uregulowania, a także uregulowania działalności pośredników.



Pośrednictwo kredytowe rozwija się w Polsce bardzo dynamicznie. Obecnie co trzeci kredyt w Polsce jest sprzedawany przez pośrednie kanały dystrybucji. W perspektywie 2012 roku należy oczekiwać dalszego wzrostu znaczenia pośrednictwa kredytowego w dystrybucji kredytów dla ludności. Z prognoz Instytutu wynika, że w 2012 roku w oparciu o kanały pośrednie prawdopodobnie będzie sprzedawanych ok. 45% kredytów dla ludności. Rola pośrednictwa kredytowego wzrastać będzie wraz z rozbudową sieci placówek franczyzowych przez duże banki krajowe. Rozwojowi pośrednictwa kredytowego będzie również sprzyjała postępująca centralizacja i automatyzacja procesów udzielania kredytów w bankach. Reasumując w perspektywie najbliższych pięciu lat należy zakładać, że rola zdalnych kanałów dystrybucji kredytów detalicznych znacząco wzrośnie. W opinii Instytutu, w 2012 roku udział sprzedaży kredytów detalicznych poprzez zdalne kanały dystrybucji w Polsce będzie zbliżony do średniej europejskiej, która dla kredytów hipotecznych wynosi 15% a dla kart kredytowych 19%. Wynika to przede wszystkim z możliwość aktywnej promocji oferty kredytowej przez całą dobę czy aktywnego dotarcia do dużej liczby potencjalnych odbiorców.

Kliknij i dowiedz się, jak uzyskać dostęp do pełnego raportu
Źródło:
Tematy
Załóż konto osobiste w apce Moje ING i zyskaj 500 zł w promocji „Mobilni zyskują”
Załóż konto osobiste w apce Moje ING i zyskaj 500 zł w promocji „Mobilni zyskują”

Komentarze (9)

dodaj komentarz
~simona
Dnia 2007-11-29 o godz. 09:11 ~Andrzej napisał(a):
Panie Andrzeju zgadzam sie z Panem w zupelnosci. Mieszkam o dwoch lat w UK. Chcialabym kupic ziemie nad morzem by tam podobnie jak Pan prowadzic dzialalnosc turystyczna. Nie spiesze sie z tym bardzo jednak w obawie przed wzrostem cen nieruchomosci chcialabym jak najpredzej kupic
Dnia 2007-11-29 o godz. 09:11 ~Andrzej napisał(a):
Panie Andrzeju zgadzam sie z Panem w zupelnosci. Mieszkam o dwoch lat w UK. Chcialabym kupic ziemie nad morzem by tam podobnie jak Pan prowadzic dzialalnosc turystyczna. Nie spiesze sie z tym bardzo jednak w obawie przed wzrostem cen nieruchomosci chcialabym jak najpredzej kupic te ziemie.

Okazuje sie ,mimo roznych ' wspanialych ' ofert jakie proponuja banki dla Polakow pracujacych w Wielkiej Brytanii w istocie jest prawie niemozliwe otrzymanie takiego kredytu.
Banki polskie robia tyle problemow ,ze odechciewa sie wszystkiego po minucie rozmowy z takim ' bankowym doradca'. To m.in. przez nich tacy jak ja opuscili kraj i najblizszych w poszukiwaniu godnego zycia.

Pozdrawiam
gredam
Tak, jasne... To przez bankowych pracowników wszyscy muszą jechać za granicę, żeby dorobić... Oczywiście... Banki winne wszystkiemu...
A co z pomysłami wykorzystywania swoich zarobionych za granicą pieniędzy w celach spekulacyjnych, jak kupowanie pensjonatów całych z kredytów przeznaczonych na zakup nieruchomości mieszkalnych
Tak, jasne... To przez bankowych pracowników wszyscy muszą jechać za granicę, żeby dorobić... Oczywiście... Banki winne wszystkiemu...
A co z pomysłami wykorzystywania swoich zarobionych za granicą pieniędzy w celach spekulacyjnych, jak kupowanie pensjonatów całych z kredytów przeznaczonych na zakup nieruchomości mieszkalnych dla biednych ciułaczy, którzy zostali tutaj, zamiast z kredytów inwestycyjnych?

Uprzejmie pozdrawiam
~Aśka
Odpisałam do Pana ze swojego prywatnego maila i bardzo proszę o odpowiedź.

Pozdrawiam - J.D.
~Bartek
Królu mój złoty,
to nie kredyt hipoteczny, ale inwestycyjny chcesz Waść, gdyż środki z niego posłużą działalności biznesowej, a nie zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych.

Bank nie pożycza swoich pieniędzy, ale środki na kredyty pozyskuje z depozytów, należących do innych osób. Dlatego, jako instytucja zaufania publicznego,
Królu mój złoty,
to nie kredyt hipoteczny, ale inwestycyjny chcesz Waść, gdyż środki z niego posłużą działalności biznesowej, a nie zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych.

Bank nie pożycza swoich pieniędzy, ale środki na kredyty pozyskuje z depozytów, należących do innych osób. Dlatego, jako instytucja zaufania publicznego, musi poprzez odpowiednie procedury zmniejszać do minimum ryzyko zw.z udzieleniem kredytu. Czasem procedury są prostsze, czasem trudniejsze. Ale to Waści musisz udowodnić, ze będziesz w stanie kredyt obsłużyć. Np. przedstawić rozsądna projekcję finansową (biznes plan), zapewnić dodatkowe zabezpieczenie, ukazać swój aktualny dochód (jeśli się robi wszystko aby nie płacić podatków, to może być z kredytem problem).

Sorry Winetou, tak już jest.
~gdybacz
Dnia 2007-11-29 o godz. 10:19 ~Bartek napisał(a):
> Królu mój złoty, to nie kredyt hipoteczny, ale
> inwestycyjny chcesz Waść, gdyż środki z niego posłużą
> działalności biznesowej, a nie zaspokajaniu potrzeb
> mieszkaniowych.

Kredyt hipoteczny to kredyt na sfinansowanie zakupu nieruchomości, czegos
Dnia 2007-11-29 o godz. 10:19 ~Bartek napisał(a):
> Królu mój złoty, to nie kredyt hipoteczny, ale
> inwestycyjny chcesz Waść, gdyż środki z niego posłużą
> działalności biznesowej, a nie zaspokajaniu potrzeb
> mieszkaniowych.

Kredyt hipoteczny to kredyt na sfinansowanie zakupu nieruchomości, czegos zapisanego w ksiegach wieczystych. Czy jest gdzies powiedziane, ze to ma byc wyłącznie zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych ?
Jeśli pensjonat jest nieruchomością (załóżmy, że nie jest to 10 drewnianych typu Brda), która ma określoną wartość, to dlaczego jej zakup nie mógłby być sfinansowany

Jest to (a raczej powinna być) tylko kwestia odpowiedniej wyceny tej nieruchomości.

Problem prawdopodobnie leży gdzieś indziej. Sprzedający wycenił nie samą nieruchomość, tylko funkcjonujący biznesik, przynoszący okreslone dochody. I ta wycena pewnie jest sporo większa niż warta jest sama nieruchomość.
Takiego kredytu pewnie bank udzielić nie chce, bo kredyt hipoteczny nie jest skonstruowany (pod wzgledem ryzyka etc) dla działalnosci gospodarczej.

Może trzeba zrobić kombinację. Hipoteczny pod wartość nieruchomości, a inwestycyjny/gospodarczy pod prowadzenie biznesu ?

Takie tam rozwazania teoretyczne.

pozdrawiam






gredam odpowiada ~gdybacz
Kwestia jest taka, że w każdym regulaminie kredytów mieszkaniowych i hipotecznych zapis dotyczy głównie nabycia/budowy nieruchomości mieszkalnych jak lokal mieszkalny, czy dom jednorodzinny, z podkreśleniem tego "jednorodzinny".
Budynek wielorodzinny (wiele mieszkań w jednych murach) zatem odpada... Jeżeli to są pojedyncze
Kwestia jest taka, że w każdym regulaminie kredytów mieszkaniowych i hipotecznych zapis dotyczy głównie nabycia/budowy nieruchomości mieszkalnych jak lokal mieszkalny, czy dom jednorodzinny, z podkreśleniem tego "jednorodzinny".
Budynek wielorodzinny (wiele mieszkań w jednych murach) zatem odpada... Jeżeli to są pojedyncze domki, to sprawę generalnie można wyciągnąć, ale kredyt należy tak skonstruować, aby dotyczył zakupu na przykład 10 domków jednorodzinnych/letniskowych.
doradzamgd odpowiada ~gdybacz
otoż nie ma Pan racji, jesli otrzymuje Pan dochody z dzialanosci min. hotelarstwo i budynek, pensjonat w tym wypadku, bedzie Pańskim "narzedziem pracy" to jest to traktowane jako inwestycja.


Natomiast nie wliczy Pan sobie odsetek od kredytu zaciagnietego przez klienta indywidualnego jako koszt dzialalnosci.
otoż nie ma Pan racji, jesli otrzymuje Pan dochody z dzialanosci min. hotelarstwo i budynek, pensjonat w tym wypadku, bedzie Pańskim "narzedziem pracy" to jest to traktowane jako inwestycja.


Natomiast nie wliczy Pan sobie odsetek od kredytu zaciagnietego przez klienta indywidualnego jako koszt dzialalnosci.


Zgodze sie, ze kredyt hipoteczny nie musi zaspokoic tylko potrzeb mieszkaniowych ale sa tez kredyty inwestycyjne i rozne inne, zabezpieczone hipoteką. W zaleznosci od przeznaczenia i tego czy zaciaga kredyt firma, czy klient indywidualny.

Tyle, ze sa to zupelnmie inne produkty bankowe niz typowe kredyty hipoteczne, mieszkaniowe na zakup itd, czy tez budowe domu.

Druga sprawa: jak sam Pan wspomnial, sprzedajacy wycenil to znacznie powyzej wartosci nieruchomosci, bo sprzedaje "biznesik"a nie sam pensjonat.

Zaden bank nie udzieli Panu kredytu, gdzie kwota kredytu znacznie przekracza wartosc nieruchomosci - zabezpieczenia.

Co nie znaczy, ze nie skredytuje Panu zakup pensjonatu, poprostu trzeba do tego inaczej podejsc, oddzielnie finansowac zakup pensjonatu wg rzeczywistej wartosci i oddzielnie odkupic "biznesik", zaciagajac np pozyczke hipoteczna na Panskiej prywatnej nieruchomosci.
Czy tez skorzystac z innej formy finansowania.


Sprawa do zrobienia na spokojnie:)

daniells@interia.pl
~Aśka
Dnia 2007-11-29 o godz. 09:11 ~Andrzej napisał(a):
>
LUDZIE!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Przestańcie wypisywać takie
> bzdury, głupoty niewiem jak jeszcze można to nazwać. Żaden
> bank nie udziela kredytów hipotecznych. Ja w ostatnich
> trzech miesiącach chosziłem po bankach i rozmawiałem na
> temat
Dnia 2007-11-29 o godz. 09:11 ~Andrzej napisał(a):
>
LUDZIE!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Przestańcie wypisywać takie
> bzdury, głupoty niewiem jak jeszcze można to nazwać. Żaden
> bank nie udziela kredytów hipotecznych. Ja w ostatnich
> trzech miesiącach chosziłem po bankach i rozmawiałem na
> temat kredytu hipotecznego na zakup pensjonatu gdyż chcę
> zacząć prowadzić działalność turystyczno-usługową.
Robiono
> ze mnie idiotę, debila,wariata, złodzieja który nie wie co
> mówi i chce wyłudzić pieniądze od banku
Jak ja widzę takie
> artykuły to wzrasta mnie ciśnienie. Nie mierze go bo nie
> mam aparatu gdyż jestem zdrowy, a gdybym zobaczył jakie ono
> jest to chyba zawał serca murowany.

Jeżeli ktoś to
> przeczyta i nie zgadza sie z tym to niech do mnie napisze
> ja bardzo chętnie z nim porozmawiam i udowodnię mu, że to w
> bankach siędzą lydzie nie kompetentni, którzy chamują
> rozwój mojego pięknego kraju - POLSKĘ.

Mój adres poczty :
> a.hryszkiewicz@wp.pl

>Odezwałam sie do Pana z prywatnego maila i proszę o kontakt.

Pozdrawiam- J.D
~Andrzej

LUDZIE!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Przestańcie wypisywać takie bzdury, głupoty niewiem jak jeszcze można to nazwać. Żaden bank nie udziela kredytów hipotecznych. Ja w ostatnich trzech miesiącach chosziłem po bankach i rozmawiałem na temat kredytu hipotecznego na zakup pensjonatu gdyż chcę zacząć prowadzić działalność turystyczno-

LUDZIE!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Przestańcie wypisywać takie bzdury, głupoty niewiem jak jeszcze można to nazwać. Żaden bank nie udziela kredytów hipotecznych. Ja w ostatnich trzech miesiącach chosziłem po bankach i rozmawiałem na temat kredytu hipotecznego na zakup pensjonatu gdyż chcę zacząć prowadzić działalność turystyczno-usługową.
Robiono ze mnie idiotę, debila,wariata, złodzieja który nie wie co mówi i chce wyłudzić pieniądze od banku
Jak ja widzę takie artykuły to wzrasta mnie ciśnienie. Nie mierze go bo nie mam aparatu gdyż jestem zdrowy, a gdybym zobaczył jakie ono jest to chyba zawał serca murowany.

Jeżeli ktoś to przeczyta i nie zgadza sie z tym to niech do mnie napisze ja bardzo chętnie z nim porozmawiam i udowodnię mu, że to w bankach siędzą lydzie nie kompetentni, którzy chamują rozwój mojego pięknego kraju - POLSKĘ.

Mój adres poczty : a.hryszkiewicz@wp.pl

Z Wyrazami Szacunku
Andrzej Hryszkiewicz

Powiązane: Karty

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki