Alior Sync poinformował, że ogranicza program zwrotów części wydatków dokonanych na zakupach internetowych. To kolejna już instytucja, która decyduje się na taki krok. Czas cashbacków dobiega końca?
Od poniedziałku wchodzi w życie nowy regulamin usługi cashback w Alior Syncu. Bank będzie zwracał za zakupy internetowe maksymalnie 50 zł miesięcznie, ale nie więcej niż 200 zł rocznie. To 5 proc. liczone od kwot odpowiednio 1 tys. i 4 tys. zł. Na takich warunkach będzie otwierał konta od kwietnia. Zmiany obejmą dotychczasowych klientów dopiero od czerwca. Do tej pory można było odzyskać 1250 zł miesięcznie.
| »Alior Sync mocno ogranicza cashback |
W ramach rekompensaty bank umożliwi klientom realizowanie wypłat bez prowizji ze wszystkich bankomatów na świecie, wprowadzi nową lokatę na 5 proc. i zwiększy pulę biletów w ramach programu „Zrób dobry deal” z 1000 do 1500 sztuk. Bank zapewnia przy tym, że zdecydowana większość klientów nie straci na zmianach w regulaminie. Tylko 5 proc. z ogółu klientów Synca robi w internecie zakupy na większe kwoty niż 4 tys. zł rocznie.
Sync nie jest wyjątkiem
Sync nie jest pierwszym bankiem, który zdecydował się ograniczyć bonusy opierające się na moneybacku. Z początkiem marca weszły w życie zmiany w cashbacku za płatności kartą w Dobrym Koncie Banku Millennium i Koncie Zarabiającym Meritum Banku. Przed zmianami posiadacze Dobrego Konta otrzymywali zwrot w wysokości 3 proc. wydatków na zakupy. Po zmianach już tylko 3 proc. od pełnych 100 zł. Z kolei Meritum Bank zamiast 4 proc. zwrotu za transakcje na stacjach paliw zaoferował 1 proc. premii od wartości wszystkich transakcji. W ubiegłym roku na taki krok zdecydowały się już BPH i BZWBK.
Banki powoli wycofują się z tego typu premii lub wprowadzają istotne ograniczenia. Tymczasem jak pokazują badania przeprowadzone przez Ernst&Young to właśnie cashback (zwany też zamiennie moneybackiem) jest najbardziej oczekiwanym bonusem przez klientów.
Tego typu usługę oferują jeszcze:
- Alior Bank: 1 proc. w Koncie Zakupowym i kartach kredytowych,
- Alior Sync: 5 proc. za zakupy w sieci dla aktywnych klientów
- Bank BGŻ: 1 proc. w karcie kredytowej,
- Bank Millennium: 1 proc. w Koncie Internetowym i 3 proc. w Dobrym Koncie od każdych pełnych 100 zł,
- BNP Paribas Bank: 1 proc. w karcie kredytowej,
- BPH: do 3 proc. w zależności od karty kredytowej,
- BZWBK: 1 proc. za zakupy w supermarketach i stacjach benzynowych w koncie Wydajesz i Zarabiasz,
- Eurobank: od 0,5 do 1 proc. w ramach kont osobistych,
- Meritum Bank: 1 proc. od wszystkich transakcji kartą debetową
- Raiffeisen Polbank: od 0,5 do 1 proc. w kartach kredytowych,
- Santander Consumer Bank: od 1 do 3 proc. w karcie kredytowej dla kierowców.
Niestety można oczekiwać, że kolejne miesiące przyniosą dalsze ograniczenia w systemach cashback. Nagrody dla klientów finansowane są bowiem w dużej mierze z opłat pobieranych od akceptantów kart płatniczych, czyli interchange. Stawka ta została obniżona z początkiem tego roku. By nie dokładać z własnej kieszeni, banki zmuszone są ograniczyć premie dla swoich klientów
Wojciech Boczoń
analityk Bankier.pl

























































