Oszukiwanie na wadze karpi, niewydawanie paragonów, odmawianie prawa do reklamacji - to najczęstsze sztuczki sprzedawców na bożonarodzeniowych jarmarkach nie tylko w Polsce, ale też u naszych sąsiadów w Niemczech, Czechach czy na Słowacji.
Świąteczne jarmarki w Pradze, Dreźnie czy Bratysławie cieszą się popularnością wśród Polaków. Robiąc tam zakupy, warto jednak uważać na sztuczki sprzedawców, którzy zrobią wiele, żeby zachęcić konsumentów do kupienia towaru często nie wartego swojej ceny.
Europejskie Centrum Konsumenckie wraz ze swoimi odpowiednikami z innych krajów przygotowało zestawienie niechlubnych praktyk, jakich dopuszczają się sprzedawcy na jarmarkach bożonarodzeniowych w Czechach, Niemczech, Polsce czy na Słowacji. Warto zwracać uwagę na podobne zachowania handlowców, żeby nie dać się oszukać.
Oto praktyki sprzedawców, na jakie uczula ECK w poszczególnych krajach:
Jarmarki w Polsce
-
Wyprzedają produkty z krótkim terminem ważności
-
Nie wydają paragonów
-
Wystawiają niezgodne z prawem tabliczki „Po odejściu od stoiska, reklamacji nie uwzględnia się, prosimy o uważne zakupy”, chociaż mają prawo tylko do nie przyjęcia towaru, który nie ma wad
Jarmarki w Niemczech
-
Angażują swoich pracowników jako podstawionych klientów, sprawiając tym samym wrażenie, że sprzedawane na tym stoisku produkty cieszą się zainteresowaniem
-
Nadużywają haseł „wyprodukowano w Niemczech”, „ręcznie robione” itp., które według informacji na metce nie zawsze są zgodne z prawdą
-
Chętnie wręczają oglądającym do ręki sprzedawane produkty lub częstują próbkami, zwiększając szansę na to, że klientowi niezręcznie będzie odmówić zakupu
Jarmarki w Czechach
-
Handlują nielegalnymi materiałami pirotechnicznymi bez oznakowania CE, znaku testowego importera lub producenta czy instrukcji obsługi
-
Nie wydają paragonów, nie informują o tym gdzie można dokonać reklamacji produktu
-
Oszukują przy sprzedaży karpi – korzystają z niecertyfikowanych wag błędnie liczących wagę, nie informują o dodatkowych kosztach – np. zabicia czy patroszenia ryby
-
Sprzedają zabawki bez oznakowania CE, instrukcji obsługi i wymaganych ostrzeżeń na produkcie
-
Unikają informacji o cenach lub podają cenę nie zawsze zgodną z prawdą
Jarmarki na Słowacji
-
Sprzedają produkty niskiej jakości z wysoką ceną
-
Unikają wydawania paragonów mimo takiego obowiązku
-
Unikają wywieszania cen produktów, za to obwieszają stoiska krzykliwymi hasłami o treści „musisz to mieć”, „pyszne”, „domowej roboty” itp.
Europejskie Centrum Konsumenckie przypomina jednocześnie, że w przypadku większości dokonanych na świątecznych jarmarkach zakupów klient nie ma możliwości dokonania zwrotu bez podania przyczyny. Gdy taka możliwość występuje, jest jedynie dobrą wolą sprzedawcy. Jeśli natomiast zakupiony towar okaże się wadliwy, konsument ma 2 lata na domaganie się naprawy, wymiany, obniżki ceny lub zwrotu w ramach rękojmi.MWC

















