Jak wybrać najmniej awaryjny samochód

Awaria samochodu to dla firmy podwójny koszt. Po pierwsze trzeba zapłacić za jego naprawę. Po drugie - przestój, oznacza wymierne straty dla pracownika i dla całej firmy. Warto jednak zminimalizować ryzyko usterek wybierając mniej zawodne marki.

Awaria samochodu zupełnie dezorganizuje plan pracy i nadwyręża budżet firmy. Całkowicie nie da się wyeliminować się takich sytuacji, ale wybierając auto, które ma mniejszą awaryjność, można zminimalizować ryzyko przestojów w firmie. W Europie kilka instytucji analizuje usterkowość pojazdów.

Niezawodny Opel

Jeden z najbardziej znanych raportów awaryjności jest publikowany przez TUV (Technischer Überwachungs-Verein, czyli Zrzeszenie Nadzoru Technicznego). Instytucja ta bada samochody w różnym wieku zarejestrowane w Niemczech. Tegoroczny raport uwzględnia wyniki wszystkich przeglądów generalnych przeprowadzonych między lipcem 2005 roku a czerwcem 2006 roku przez ośrodki testowe TUV. Ogółem w tym okresie przebadano186 modeli samochodów, wykonując ponad 7 mln przeglądów. Samochody zostały pogrupowane w pięciu kategoriach wiekowych na podstawie liczby wykrytych usterek, stanowiące poważne zagrożenie dla kierowcy i innych użytkowników ruchu drogowego. Zaskoczeniem może być zwycięzca w puli samochodów najmłodszych (2-3-letnich) - Opel Meriva. To wielkie osiągnięcie dla koncernu GM. Jego auta nie plasowały się wcześniej aż tak wysoko. W starszych rocznikach niezmiennie czołówka należy do marek japońskich i niemieckich. Wyniki pierwszych i ostatnich miejsc w raporcie TUV 2007 w poszczególnych kategoriach wiekowych zaprezentowano w tabelach 1-3. Wśród samochodów najmłodszych (2-3-letnich) należy zwrócić uwagę na wysoką pozycję Forda Fusiona, który nie jest jednak zbyt popularnym samochodem flotowym w Polsce. Z popularnych u nas aut flotowych na 14. miejscu jest Yaris, na 15. Corolla, a na 25. Opel Vectra. W środku stawki znajduje się Focus i Fabia (38), Opel Astra (41) i Octavia (52). Na końcu znajdziemy m.in. Peugeota 206 (80), Fiata Punto (83), Renault Clio (88). Ale firmom, które wykorzystują te samochody, na osłodę można podać, że na 92. pozycji jest BMW Z4, a na 94. Mercedes ML.

Raport TUV 2007

Tabela 1
Auta 2-3-letnie (średnia liczba usterek w tej grupie 5,9%)
Miejsce w rankinguMarka i modelUsterkowość [%]
1Opel Meriva1,6
2Ford Fusion2,6
3Honda Jazz2,8

110Chrysler PT Cruiser; Seat Alhambra11,4
112VW Sharan11,5
113Kia Carnival25,1


Wojciech Osoś, PR manager GM Poland

Pierwsze miejsce Merivy w raporcie TUV to bardzo duży sukces Opla. W porównaniu z ubiegłym rokiem, prawie wszystkie modele Opla znacząco poprawiły swoje pozycje w tegorocznym Raporcie TUV, zarówno pod względem zajmowanego miejsca, jak i wskaźnika awaryjności. W tej ostatniej kategorii wynik lepszy od średniej uzyskały, poza Merivą, modele Corsa, Vectra, Agila i Astra. Dzięki temu wszystkie te modele znalazły się w kategorii najbardziej niezawodnych samochodów. Sukces Merivy robi tym większe wrażenie, gdy weźmie się pod uwagę fakt, że bardzo rzadko dochodzi do sytuacji, by jakiś model osiągnął wskaźnik awaryjności niższy od 2% i że samochód, który zajął drugie miejsce, uzyskał wynik znacznie przekraczający tę wartość. Wyniki te są rezultatem konsekwentnej polityki jakościowej, prowadzonej przez koncern General Motors, która obejmuje nie tylko etap produkcji samochodów w zakładach koncernu, ale zaczyna się już u poddostawców. W General Motors każdy pracownik jest odpowiedzialny za jakość produktów, dzięki temu tylko w 2006 roku wydatki gwarancyjne na samochód w europejskiej części koncernu zmniejszyły się aż o 7%.


W klasie samochodów cztero- i pięcioletnich, jakie często spotyka się we flotach najpopularniejsze modele mieszczą się w środku stawki. Octavia jest 38., Focus 39., a Mondeo na 40. miejscu. Z marek koreańskich, z wyłączeniem Kia Carnival, które mocno chcą zaistnieć we flotach, najlepiej radzi sobie Hyundai Elantra (76), trzy miejsca niżej jest Atos. Na 96. pozycji znajduje się Kia Rio. Ciekawi jesteśmy, jak spisywać się będzie Kia cee'd. W końcu siedmioletnia gwarancja do czegoś zobowiązuje.

Tabela 2
Auta 4-5-letnie (średnia liczba usterek w tej grupie 10,7%)
Miejsce w rankinguMarka i modelUsterkowość [%]
1Porsche 9113,7
2Subaru Forester4,7
3Audi A44,3

105Renault Laguna21,2
106Chrysler Voyager22,6
107Kia Carnival33,9


W grupie samochodów sześcio- i siedmioletnich, jakie rzadziej, ale jednak spotyka się jeszcze we flotach, nie ma rewolucji. Na uwagę zasługuje pozycja Toyoty, która w pierwszej dwunastce ma trzy modele. Z popularnych w naszym kraju marek pod koniec stawki znajdują sie samochody francuskie i Fiaty.

Andrzej Sugajski Dyrektor Związek Przedsiębiorstw Leasingowych

Ze swojego wieloletniego doświadczenia pracy w branży leasingowej mogę stwierdzić, że awaryjność poszczególnych modeli samochodów ma oczywiście wpływ na wysokość kosztów eksploatacji, podobnie jak i lokalizacja punktów serwisowych dokonujących napraw i przeglądów, a tym samym czynniki te mają wpływ na wysokość raty w umowie. Dla potrzeb określenia wysokości poziomu wskaźnika korygującego wykorzystywane są przede wszystkim wieloletnie już doświadczenia własne zespołów CFM, ale również dane ze źródeł takich jak TUV, DEKRA, czy ADAC.


Tabela 3
Auta 6-7-letnie (średnia liczba usterek w tej grupie 15,8%)
Miejsce w rankinguMarka i modelUsterkowość [%]
1Toyota RAV44,8
2Porsche Boxster/Toyota Yaris5,4
3Mercedes SLK5,9

94Ford Ka25,5
95Renault Twingo27,1
96Chrysler Voyager30,5


Artur Sulewski Dyrektor Handlowy LeasePlan Fleet Management (Polska)

Raporty awaryjności tworzone przez niezależne podmioty analizujące usterkowość samochodów są wykorzystywane w działalności firm CFM. Najważniejszym powodem, dla którego zewnętrzne firmy zarządzające flotami biorą je pod uwagę, jest fakt, że obrazują one postrzeganie poszczególnych marek przez konsumentów. Ten czynnik jest niezwykle istotny z uwagi na wartość rezydualną pojazdu, czyli cenę, za jaką zostanie on odsprzedany w przyszłości na rynek wtórny.

Raporty tego typu są również przydatne ze względu na określenie kosztów eksploatacji danego auta. Jednakże w tej kwestii są one traktowane raczej jako narzędzie pomocnicze. Głównym instrumentem pozwalającym określić koszty eksploatacji auta są bowiem własne dane i analizy, którymi dysponuje firma CFM. Zarządzając flotą kilku tysięcy pojazdów, LeasePlan posiada dokładne informacje na temat usterkowości wielu modeli samochodów, co pozwala na precyzyjne zdefiniowanie ich kosztów eksploatacji. Warto także zauważyć, że raporty usterkowości tworzone przez niezależne instytucje nie zawierają informacji na temat napraw dokonywanych w pojeździe w ramach gwarancji, co z punktu widzenia szacunku kosztów eksploatacji danego modelu jest bardzo istotną informacją.


Niemieckie auta górą

Swoje raporty przedstawiają też cyklicznie ADAC - największy niemiecki automobilklub - oraz DEKRA - niemiecka firma rzeczoznawców. Obie instytucje przedstawiły latem zeszłego roku raporty awaryjności samochodów osobowych. Raport ADAC-a opiera się na danych zebranych przez własną pomoc drogową, obsługującą m.in. autostrady. Na podstawie liczby interwencji określono, jakie modele samochodów i z jakich roczników wymagały najczęściej pomocy w 2005 r. Nie jest to wprawdzie badanie do końca miarodajne dla naszych flotowców, ale pokazuje jakąś ogólna prawidłowość. 5 najmniej i najbardziej usterkowych aut przedstawiamy w tabeli 6.

Tabela 6
Raport ADAC 2006
Miejsce w rankinguMarka i model
1Smart ForTwo
2VW T5
3Audi A2
4Mercedes SLK
5MINI, BMW 5

74Fiat Punto, Ford Galaxy
75Ford Mondeo
76Volvo S40/V40/V50
77Ford Focus/C-MAX
78Hyundai Getz, Volvo S60/S70/S80/V70


Raport DEKRY jest wynikiem badań technicznych przeprowadzonych w ponad 400 niemieckich stacjach kontroli pojazdów tej organizacji oraz w ponad 36 tys. współpracujących warsztatów. W sumie skontrolowano ponad 8 mln pojazdów. Listę najmniej i najbardziej awaryjnych samochodów przedstawiamy w tabeli 7.

Oba te raporty, podobnie jak raport TUV, również opierają się na danych zebranych w Niemczech. Analizując wyniki można odnieść wrażenie, że niemieckie auta projektowane są z myślą o niemieckich drogach, bo jeżdżąc po nich są bardzo mało awaryjne.

Tabela 7
Raport ADAC 2006
Miejsce w rankinguMarka i model
1Audi A4 Cabrio
2BMW 7
3Porsche Boxster
4Mercedes SLK
5Honda S-2000

124Renault Kangoo
125Mercedes Vito
126Kia Sportage
127Fiat Multipla
128Kia Carnival



Ubezpieczyciele też śledzą niezawodność

Warranty Direct - niezależne stowarzyszenie specjalistów ubezpieczeniowych - przedstawił na początku roku swój ranking niezawodności samochodów. Badaniami objęto ponad 450 tys. samochodów w wieku 3-9 lat sprzedanych w USA i Wielkiej Brytanii. "Dysponując danymi niedostępnymi nawet dla producentów aut, poznaliśmy rzeczywistą, naszym zdaniem, niezawodność aut 33 marek" - powiedział Duncan McClure Fisher, założyciel i dyrektor Warranty Direct. Raport ten klasyfikuje nie modele, ale marki samochodów według odsetka awaryjności, ocenianego na podstawie informacji o usterkach mechanicznych uzyskanych od właścicieli aut. Pierwsze miejsca tego rankingu świadczą o tym, że kierowcy są bardzo zadowoleni z samochodów japońskich. Zaskoczeniem może być wysokie piąte miejsce koreańskiego producenta - Kii - oraz przeciętna 16. pozycja (zresztą tylko o jedną wyższa od Fiata), jaka przypadła w udziale Porsche (które świetnie wypadało w prezentowanych wyżej raportach). Pełny raport przedstawiamy w tabeli 8.

Tabela 8
Ranking niezawodności Warranty Direct
Miejsce w rankinguMarka i modelOdsetek zawodnych egzemplarzy [%]
1Mazda8,04
2Honda8,09
3Toyota15,78
4Mitsubishi17,04
5Kia17,39
6Subaru18,46
7Nissan18,86
8Lexus20,05
9Mini21,90
10Citroen25,98
11Daewoo26,30
12Hyundai26,36
13Peugeot26,59
14Ford26,76
15Suzuki27,20
16Porsche27,48
17Fiat28,49
18BMW28,64
19Vauxhall (pod taką nazwą funkcjonuje na Wyspach marka Opel)28,77
20Mercedes29,90
21Rover30,12
22Volvo31,28
23Volkswagen31,44
24Jaguar32,05
25Skoda32,12
26Chrysler34,90
27Audi36,74
28Seat36,87
29Renault36,87
30Alfa Romeo39,13
31Saab41,59
32Land Rover44,21
33Jeep46,36


Fleet menager, wybierając samochód, niekiedy staje miedzy młotem a kowadłem. Auto ma być tanie, oszczędne, bezpieczne, bezawaryjne, ekologiczne i jednocześnie atrakcyjne dla kierowcy. Wydaje się jednak, że kwestia niskiej awaryjności, może poza bezpieczeństwem, jest jedną z ważniejszych. Wybierając samochód, warto więc spojrzeć na ich pozycję w rankingach niezawodności. Przynajmniej tych niemieckich, bo na razie w Polsce nie przeprowadza się takich badań. Trzeba też pamiętać, że wyniki badań przedstawiają wartości uśrednione, od których awaryjność posiadanego przez nas egzemplarza może się trochę różnić. Wiele zależy też od kierowców, ich szanowania auta i kultury jazdy, a także od polityki samochodowej w firmie. Zaprezentowane badania wykonywane były w zdecydowanie innych niż polskie warunkach. U nas niewiele dróg ma nawierzchnię porównywalną z drogami niemieckimi czy brytyjskimi, o wiele rzadziej także właściciele - szczególnie starszych aut - wykonują przeglądy swoich samochodów, nie mówiąc już o ich naprawianiu w ASO.

Poszukując informacji o niezawodności aut, warto również porozmawiać z użytkownikami interesujących nas pojazdów, nieograniczone możliwości w tej kwestii daje Internet.

Arkadiusz Czarkowski
Źródło:

Przeczytaj też

Oszczędzanie dla długodystansowców - co wybrać?
Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
0 0 ~gienek

szkoda, że nie ma pełnego zestawienia, nic dziwnego że ople sobie dobrze radzą, silniki mają dobre, isuzu do nich robiło silniki a znani są z dobrej jakości silników

! Odpowiedz
0 0 ~Robson

Ja mam dwa fordy mondeo pierwszy MKII to benzyna 1.6 99 rok hd, ma ponad 200 tys km i nic kompletnie sie nie dzieje wszystko dziala jak nalezy. Drugi to MKIII 2.0 TDDI 2002rok kombi (firmowy). Samochod ma 300tys ciaga przyczepki wozi osoby jak i towary, bardzo duzo eksploatowany nie ma czasu nawet kiedy dobrze go umyc. I co? nawet w zawieszeniu nic nie stuka wszystko dziala jedyne co zrobilem to naprawilem sprzegło i koło dwumasowe.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
0 0 ~AAA

TEN RANKING TO ALE LIPA!!!!!! CITROEN MNIEJ AWARYJNY OD PORSCHE !!!!!!!!

! Odpowiedz
0 0 ~P.Kalinowski

Moze ktos zna jakis wiarygodny warsztat we Wiedniu. Pojechalem tam na weekend i uszkodzilo sie ciegno zmiany biegów w Fordzie Mondeo. Szukam jakiegos warsztatu ktory potrafi to naprawic lub wymienic zestaw linek.

! Odpowiedz
0 0 ~aman

polecam HONDE CIVIC prawde mowiac najlepsze auto.

! Odpowiedz
0 0 ~kapo

ford mondeo 2,2 l 155 KM tdci miodzio ale tankuje schell

! Odpowiedz
0 0 ~baret

a skoleji w lagunie układ wtryskowy jest ok (1.9) ale sprężarka jest do dupy :(((

! Odpowiedz
0 0 ~nissan GTi

Nie ma co się dużo zastanawiać, należy wybierać tylko i wyłącznie samochody japońskich producentów. Są niezawodne i bardzo dobrze znoszą polskie drogi w przeciwienstwie do innych marek w których zawieszenie siada już po 100tys. km. Niestety samochody japońskie nie są tanie i to ich jedyna wada. Pozdrawiam!

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
0 0 ~michał

No tak kolego - jak masz nisana to sie nie ma co dziwic :( rzeczywiscie nissan to jeden z najdrozszych samochód wsród japonców:(
Ale przecież porównaj sobie ceny innych producentów : np toyoty avensiss i vw passata
Samochody japonskie kolego (oprócz debilowatego nissana) są nie dość ze bezwaaryjne to własnie stosunkowo tanie :)

! Odpowiedz
0 0 ~mamuśka

od 3 lat jeżdżę Mondeo i nie narzekam , podobnie jak na paliwko z Orlenu...leje vervę i autko śmiga...Jedyne zastrzeżenia dotycza jakości blach, niestety zaczynają się "sypać"

! Odpowiedz

Kalendarium przedsiębiorcy

  • Składkę na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne odprowadzają jednostki budżetowe, zakłady budżetowe i gospodarstwa pomocnicze.

  • Termin wpłaty zryczałtowanego podatku dochodowego pobranego od wpłaconych w poprzednim miesiącu dochodów z udziałów w zysku. Termin złożenia deklaracji oraz wpłaty zryczałtowanego podatku dochodowego od zagranicznych osób prawnych, czyli osób prawnych niemających siedziby lub zarządu na terenie Polski.

    Termin uiszczenia podatku dochodowego od podatników rozliczających się w formie karty podatkowej.

  • Termin przekazania sprawozdania do systemu INTRASTAT, za poprzedni miesiąc kalendarzowy, gdy realizowano transakcje wewnątrzwspólnotowe podlegające obciążeniu podatkiem od towarów i usług (VAT).

    W tym terminie z ZUS rozliczają się przedsiębiorcy opłacający składki za siebie. Składka na Fundusz Pracy.

  • Termin płatności składek oraz złożenia deklaracji przez pracodawców zatrudniających pracowników.

    Termin zapłaty raty podatku leśnego przez osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej.

Kalkulator płacowy

Oblicz wysokość pensji netto, należne składki oraz podatek.

Księgarnia Bankier.pl

Marketing analityczny. Piętnaście wskaźników, które powinien znać każdy marketer Marketing analityczny. Piętnaście wskaźników, które powinien znać każdy marketer Mark Jeffery Cena: 39 zł  Zamów książkę

Znajdź nas na Facebooku