Awaria samochodu zupełnie dezorganizuje plan pracy i nadwyręża budżet firmy. Całkowicie nie da się wyeliminować się takich sytuacji, ale wybierając auto, które ma mniejszą awaryjność, można zminimalizować ryzyko przestojów w firmie. W Europie kilka instytucji analizuje usterkowość pojazdów.
Niezawodny Opel
Jeden z najbardziej znanych raportów awaryjności jest publikowany przez TUV (Technischer Überwachungs-Verein, czyli Zrzeszenie Nadzoru Technicznego). Instytucja ta bada samochody w różnym wieku zarejestrowane w Niemczech. Tegoroczny raport uwzględnia wyniki wszystkich przeglądów generalnych przeprowadzonych między lipcem 2005 roku a czerwcem 2006 roku przez ośrodki testowe TUV. Ogółem w tym okresie przebadano186 modeli samochodów, wykonując ponad 7 mln przeglądów. Samochody zostały pogrupowane w pięciu kategoriach wiekowych na podstawie liczby wykrytych usterek, stanowiące poważne zagrożenie dla kierowcy i innych użytkowników ruchu drogowego. Zaskoczeniem może być zwycięzca w puli samochodów najmłodszych (2-3-letnich) - Opel Meriva. To wielkie osiągnięcie dla koncernu GM. Jego auta nie plasowały się wcześniej aż tak wysoko. W starszych rocznikach niezmiennie czołówka należy do marek japońskich i niemieckich. Wyniki pierwszych i ostatnich miejsc w raporcie TUV 2007 w poszczególnych kategoriach wiekowych zaprezentowano w tabelach 1-3. Wśród samochodów najmłodszych (2-3-letnich) należy zwrócić uwagę na wysoką pozycję Forda Fusiona, który nie jest jednak zbyt popularnym samochodem flotowym w Polsce. Z popularnych u nas aut flotowych na 14. miejscu jest Yaris, na 15. Corolla, a na 25. Opel Vectra. W środku stawki znajduje się Focus i Fabia (38), Opel Astra (41) i Octavia (52). Na końcu znajdziemy m.in. Peugeota 206 (80), Fiata Punto (83), Renault Clio (88). Ale firmom, które wykorzystują te samochody, na osłodę można podać, że na 92. pozycji jest BMW Z4, a na 94. Mercedes ML.
Raport TUV 2007
Tabela 1
Auta 2-3-letnie (średnia liczba usterek w tej grupie 5,9%) | ||
Miejsce w rankingu | Marka i model | Usterkowość [%] |
1 | Opel Meriva | 1,6 |
2 | Ford Fusion | 2,6 |
3 | Honda Jazz | 2,8 |
110 | Chrysler PT Cruiser; Seat Alhambra | 11,4 |
112 | VW Sharan | 11,5 |
113 | Kia Carnival | 25,1 |
Wojciech Osoś, PR manager GM Poland |
|
Pierwsze miejsce Merivy w raporcie TUV to bardzo duży sukces Opla. W porównaniu z ubiegłym rokiem, prawie wszystkie modele Opla znacząco poprawiły swoje pozycje w tegorocznym Raporcie TUV, zarówno pod względem zajmowanego miejsca, jak i wskaźnika awaryjności. W tej ostatniej kategorii wynik lepszy od średniej uzyskały, poza Merivą, modele Corsa, Vectra, Agila i Astra. Dzięki temu wszystkie te modele znalazły się w kategorii najbardziej niezawodnych samochodów. Sukces Merivy robi tym większe wrażenie, gdy weźmie się pod uwagę fakt, że bardzo rzadko dochodzi do sytuacji, by jakiś model osiągnął wskaźnik awaryjności niższy od 2% i że samochód, który zajął drugie miejsce, uzyskał wynik znacznie przekraczający tę wartość. Wyniki te są rezultatem konsekwentnej polityki jakościowej, prowadzonej przez koncern General Motors, która obejmuje nie tylko etap produkcji samochodów w zakładach koncernu, ale zaczyna się już u poddostawców. W General Motors każdy pracownik jest odpowiedzialny za jakość produktów, dzięki temu tylko w 2006 roku wydatki gwarancyjne na samochód w europejskiej części koncernu zmniejszyły się aż o 7%. |
W klasie samochodów cztero- i pięcioletnich, jakie często spotyka się we flotach najpopularniejsze modele mieszczą się w środku stawki. Octavia jest 38., Focus 39., a Mondeo na 40. miejscu. Z marek koreańskich, z wyłączeniem Kia Carnival, które mocno chcą zaistnieć we flotach, najlepiej radzi sobie Hyundai Elantra (76), trzy miejsca niżej jest Atos. Na 96. pozycji znajduje się Kia Rio. Ciekawi jesteśmy, jak spisywać się będzie Kia cee'd. W końcu siedmioletnia gwarancja do czegoś zobowiązuje.
Tabela 2
Auta 4-5-letnie (średnia liczba usterek w tej grupie 10,7%) | ||
Miejsce w rankingu | Marka i model | Usterkowość [%] |
1 | Porsche 911 | 3,7 |
2 | Subaru Forester | 4,7 |
3 | Audi A4 | 4,3 |
105 | Renault Laguna | 21,2 |
106 | Chrysler Voyager | 22,6 |
107 | Kia Carnival | 33,9 |
W grupie samochodów sześcio- i siedmioletnich, jakie rzadziej, ale jednak spotyka się jeszcze we flotach, nie ma rewolucji. Na uwagę zasługuje pozycja Toyoty, która w pierwszej dwunastce ma trzy modele. Z popularnych w naszym kraju marek pod koniec stawki znajdują sie samochody francuskie i Fiaty.
Andrzej Sugajski Dyrektor Związek Przedsiębiorstw Leasingowych |
|
Ze swojego wieloletniego doświadczenia pracy w branży leasingowej mogę stwierdzić, że awaryjność poszczególnych modeli samochodów ma oczywiście wpływ na wysokość kosztów eksploatacji, podobnie jak i lokalizacja punktów serwisowych dokonujących napraw i przeglądów, a tym samym czynniki te mają wpływ na wysokość raty w umowie. Dla potrzeb określenia wysokości poziomu wskaźnika korygującego wykorzystywane są przede wszystkim wieloletnie już doświadczenia własne zespołów CFM, ale również dane ze źródeł takich jak TUV, DEKRA, czy ADAC. |
Tabela 3
Auta 6-7-letnie (średnia liczba usterek w tej grupie 15,8%) | ||
Miejsce w rankingu | Marka i model | Usterkowość [%] |
1 | Toyota RAV4 | 4,8 |
2 | Porsche Boxster/Toyota Yaris | 5,4 |
3 | Mercedes SLK | 5,9 |
94 | Ford Ka | 25,5 |
95 | Renault Twingo | 27,1 |
96 | Chrysler Voyager | 30,5 |
Artur Sulewski Dyrektor Handlowy LeasePlan Fleet Management (Polska) |
|
Raporty awaryjności tworzone przez niezależne podmioty analizujące usterkowość samochodów są wykorzystywane w działalności firm CFM. Najważniejszym powodem, dla którego zewnętrzne firmy zarządzające flotami biorą je pod uwagę, jest fakt, że obrazują one postrzeganie poszczególnych marek przez konsumentów. Ten czynnik jest niezwykle istotny z uwagi na wartość rezydualną pojazdu, czyli cenę, za jaką zostanie on odsprzedany w przyszłości na rynek wtórny.
Raporty tego typu są również przydatne ze względu na określenie kosztów eksploatacji danego auta. Jednakże w tej kwestii są one traktowane raczej jako narzędzie pomocnicze. Głównym instrumentem pozwalającym określić koszty eksploatacji auta są bowiem własne dane i analizy, którymi dysponuje firma CFM. Zarządzając flotą kilku tysięcy pojazdów, LeasePlan posiada dokładne informacje na temat usterkowości wielu modeli samochodów, co pozwala na precyzyjne zdefiniowanie ich kosztów eksploatacji. Warto także zauważyć, że raporty usterkowości tworzone przez niezależne instytucje nie zawierają informacji na temat napraw dokonywanych w pojeździe w ramach gwarancji, co z punktu widzenia szacunku kosztów eksploatacji danego modelu jest bardzo istotną informacją. |
Niemieckie auta górą
Swoje raporty przedstawiają też cyklicznie ADAC - największy niemiecki automobilklub - oraz DEKRA - niemiecka firma rzeczoznawców. Obie instytucje przedstawiły latem zeszłego roku raporty awaryjności samochodów osobowych. Raport ADAC-a opiera się na danych zebranych przez własną pomoc drogową, obsługującą m.in. autostrady. Na podstawie liczby interwencji określono, jakie modele samochodów i z jakich roczników wymagały najczęściej pomocy w 2005 r. Nie jest to wprawdzie badanie do końca miarodajne dla naszych flotowców, ale pokazuje jakąś ogólna prawidłowość. 5 najmniej i najbardziej usterkowych aut przedstawiamy w tabeli 6.
Tabela 6
Raport ADAC 2006 | |
Miejsce w rankingu | Marka i model |
1 | Smart ForTwo |
2 | VW T5 |
3 | Audi A2 |
4 | Mercedes SLK |
5 | MINI, BMW 5 |
74 | Fiat Punto, Ford Galaxy |
75 | Ford Mondeo |
76 | Volvo S40/V40/V50 |
77 | Ford Focus/C-MAX |
78 | Hyundai Getz, Volvo S60/S70/S80/V70 |
Raport DEKRY jest wynikiem badań technicznych przeprowadzonych w ponad 400 niemieckich stacjach kontroli pojazdów tej organizacji oraz w ponad 36 tys. współpracujących warsztatów. W sumie skontrolowano ponad 8 mln pojazdów. Listę najmniej i najbardziej awaryjnych samochodów przedstawiamy w tabeli 7.
Oba te raporty, podobnie jak raport TUV, również opierają się na danych zebranych w Niemczech. Analizując wyniki można odnieść wrażenie, że niemieckie auta projektowane są z myślą o niemieckich drogach, bo jeżdżąc po nich są bardzo mało awaryjne.
Tabela 7
Raport ADAC 2006 | |
Miejsce w rankingu | Marka i model |
1 | Audi A4 Cabrio |
2 | BMW 7 |
3 | Porsche Boxster |
4 | Mercedes SLK |
5 | Honda S-2000 |
124 | Renault Kangoo |
125 | Mercedes Vito |
126 | Kia Sportage |
127 | Fiat Multipla |
128 | Kia Carnival |
Ubezpieczyciele też śledzą niezawodność
Warranty Direct - niezależne stowarzyszenie specjalistów ubezpieczeniowych - przedstawił na początku roku swój ranking niezawodności samochodów. Badaniami objęto ponad 450 tys. samochodów w wieku 3-9 lat sprzedanych w USA i Wielkiej Brytanii. "Dysponując danymi niedostępnymi nawet dla producentów aut, poznaliśmy rzeczywistą, naszym zdaniem, niezawodność aut 33 marek" - powiedział Duncan McClure Fisher, założyciel i dyrektor Warranty Direct. Raport ten klasyfikuje nie modele, ale marki samochodów według odsetka awaryjności, ocenianego na podstawie informacji o usterkach mechanicznych uzyskanych od właścicieli aut. Pierwsze miejsca tego rankingu świadczą o tym, że kierowcy są bardzo zadowoleni z samochodów japońskich. Zaskoczeniem może być wysokie piąte miejsce koreańskiego producenta - Kii - oraz przeciętna 16. pozycja (zresztą tylko o jedną wyższa od Fiata), jaka przypadła w udziale Porsche (które świetnie wypadało w prezentowanych wyżej raportach). Pełny raport przedstawiamy w tabeli 8.
Tabela 8
Ranking niezawodności Warranty Direct | ||||
Miejsce w rankingu | Marka i model | Odsetek zawodnych egzemplarzy [%] | ||
1 | Mazda | 8,04 | ||
2 | Honda | 8,09 | ||
3 | Toyota | 15,78 | ||
4 | Mitsubishi | 17,04 | ||
5 | Kia | 17,39 | ||
6 | Subaru | 18,46 | ||
7 | Nissan | 18,86 | ||
8 | Lexus | 20,05 | ||
9 | Mini | 21,90 | ||
10 | Citroen | 25,98 | ||
11 | Daewoo | 26,30 | ||
12 | Hyundai | 26,36 | ||
13 | Peugeot | 26,59 | ||
14 | Ford | 26,76 | ||
15 | Suzuki | 27,20 | ||
16 | Porsche | 27,48 | ||
17 | Fiat | 28,49 | ||
18 | BMW | 28,64 | ||
19 | Vauxhall (pod taką nazwą funkcjonuje na Wyspach marka Opel) | 28,77 | ||
20 | Mercedes | 29,90 | ||
21 | Rover | 30,12 | ||
22 | Volvo | 31,28 | ||
23 | Volkswagen | 31,44 | ||
24 | Jaguar | 32,05 | ||
25 | Skoda | 32,12 | ||
26 | Chrysler | 34,90 | ||
27 | Audi | 36,74 | ||
28 | Seat | 36,87 | ||
29 | Renault | 36,87 | ||
30 | Alfa Romeo | 39,13 | ||
31 | Saab | 41,59 | ||
32 | Land Rover | 44,21 | ||
33 | Jeep | 46,36 |
Fleet menager, wybierając samochód, niekiedy staje miedzy młotem a kowadłem. Auto ma być tanie, oszczędne, bezpieczne, bezawaryjne, ekologiczne i jednocześnie atrakcyjne dla kierowcy. Wydaje się jednak, że kwestia niskiej awaryjności, może poza bezpieczeństwem, jest jedną z ważniejszych. Wybierając samochód, warto więc spojrzeć na ich pozycję w rankingach niezawodności. Przynajmniej tych niemieckich, bo na razie w Polsce nie przeprowadza się takich badań. Trzeba też pamiętać, że wyniki badań przedstawiają wartości uśrednione, od których awaryjność posiadanego przez nas egzemplarza może się trochę różnić. Wiele zależy też od kierowców, ich szanowania auta i kultury jazdy, a także od polityki samochodowej w firmie. Zaprezentowane badania wykonywane były w zdecydowanie innych niż polskie warunkach. U nas niewiele dróg ma nawierzchnię porównywalną z drogami niemieckimi czy brytyjskimi, o wiele rzadziej także właściciele - szczególnie starszych aut - wykonują przeglądy swoich samochodów, nie mówiąc już o ich naprawianiu w ASO.
Poszukując informacji o niezawodności aut, warto również porozmawiać z użytkownikami interesujących nas pojazdów, nieograniczone możliwości w tej kwestii daje Internet.
Arkadiusz Czarkowski