REKLAMA
ZOOM NA SPÓŁKI

Jak często wymieniasz smartfon? Coraz więcej osób pozostaje przy tym samym modelu przez ponad trzy lata

2025-04-19 12:00
publikacja
2025-04-19 12:00

Cykl życia smartfonów w Polsce wyraźnie się wydłuża. Już 35 proc. Polaków używa swoich smartfonów ponad dwa lata - wynika z badania Smart Barometr opracowanego przez IQS dla bolttech. Jednocześnie jednak duża liczba osób chciałaby wymieniać smartfony częściej, nawet co roku. Dlatego kierunkiem rozwoju rynku mogą być elastyczne modele użytkowania, takie jak najem.

Jak często wymieniasz smartfon? Coraz więcej osób pozostaje przy tym samym modelu przez ponad trzy lata
Jak często wymieniasz smartfon? Coraz więcej osób pozostaje przy tym samym modelu przez ponad trzy lata
fot. Roman Samborskyi / / Shutterstock

Prawie trzy czwarte użytkowników smartfonów (73 proc.) korzysta na co dzień z jednego urządzenia, 28 proc. używa dwóch lub więcej. Najczęściej wybierane są smartfony z systemem operacyjnym Android (86 proc.), a 12 proc. Polaków używa smartfonów z systemem iOS.

- Jedna trzecia Polaków deklaruje, że ich telefon jest wart więcej niż 1 tys. zł, cała reszta deklaruje, że mniej, co oznacza, że większość Polaków korzysta jednak z trochę tańszych smartfonów, a flagowce, mimo że bardzo pożądane, wciąż są jednak niewielkim odsetkiem tych telefonów, które Polacy kupują - mówi agencji Newseria Przemysław Kuraczyk, dyrektor ds. rozwoju biznesu w IQS.

Badanie Smart Barometr wskazuje, że wśród najpopularniejszych akcesoriów zintegrowanych ze smartfonami są bezprzewodowe słuchawki (55 proc.). Już 43 proc. integruje swój telefon z telewizorem - jeszcze w 2022 roku robiło tak zaledwie 1 proc. badanych. Podobną dynamikę wzrostu widać w przypadku integracji smartfonów z systemami samochodowymi (32 proc. przy 1 proc. trzy lata temu).

- Smartfony pełnią coraz ważniejszą funkcję w naszym życiu, integrujemy je z wieloma urządzeniami, z których korzystamy na co dzień, ale też widzimy, że coraz chętniej łączymy smartfona chociażby z telewizorem czy z samochodem. Obserwujemy też, że smartfon pełni rolę centrum rozrywki w naszym życiu i różnica pomiędzy poprzednią edycją badania a tą obecną jest bardzo duża - podkreśla Anna Kozłowska-Pietraszko, dyrektor ds. marketingu i strategii w bolttech.

Użytkownicy smartfonów wciąż rzadko decydują się na dodatkowe usługi wspierające bezpieczeństwo. Najczęściej wybieraną usługą jest ochrona sprzętu przed uszkodzeniem (20 proc.), dodatkowa gwarancja na wypadek awarii (15 proc.) oraz program antywirusowy (6 proc.). Ponad połowa użytkowników (64 proc.) nie korzysta z żadnych usług dodatkowych.

- Pytani, jakie usługi najchętniej by dokupili, deklarują, że są to właśnie usługi ochrony przed uszkodzeniem, ale też możliwość odsprzedania starego urządzenia w przypadku zakupu nowego - dodaje Anna Kozłowska-Pietraszko.

Mimo że większość Polaków nie zabezpiecza swojego smartfona, to cykl życia przeciętnego urządzenia wyraźnie się wydłuża. Najczęściej smartfon ma mniej niż 1,5 roku, rośnie jednak odsetek konsumentów, którzy pozostają przy tym samym modelu przez ponad trzy lata - w 2022 roku było to 9, a dziś już 16 proc. Rosnące ceny urządzeń skłaniają do dłuższego użytkowania posiadanych modeli, a decyzję o wymianie podejmujemy nie tyle ze względu na atrakcyjną ofertę (17 proc.) lub premierę nowego modelu (4 proc.), ile ze względu na awarię (47 proc.) lub spadek wydajności baterii (44 proc.).

- Polacy najczęściej wymieniają smartfony z powodu ich kondycji. Na pierwszym miejscu znajduje się kwestia awarii, na drugim kwestia kondycji baterii i mamy tu duży wzrost w stosunku do poprzedniej edycji badania. Na trzecim miejscu znajdują się kwestie uszkodzeń. Jeżeli urządzenie ulegnie zniszczeniu, które uniemożliwia korzystanie z niego, zamiast naprawiać, często decydujemy się na jego wymianę - tłumaczy dyrektor ds. marketingu i strategii w bolttech.

Choć konsumenci podejmują coraz bardziej świadome decyzje zakupowe, większość z nich chciałaby wymieniać smartfon częściej.

-  Łącznie 60 proc. badanych chciałoby go wymieniać co dwa lata lub częściej, co oznacza, że jest potencjał na rynku dla firm, które znajdą sposób, jak te smartfony, które mogą być dziś poza zasięgiem finansowym Polaków, udostępnić w lepszej cenie czy innej formie, żeby spełnić tę potrzebę. Widać różnicę pomiędzy tym, jak Polacy często faktycznie wymieniają swoje smartfony, a między tym, jak często chcieliby to robić - zauważa Przemysław Kuraczyk.

Źródło:
Tematy
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (8)

dodaj komentarz
jas2
To fakt. Dawniej, przez kilkanaście lat miałem co roku nowy model a od 4 lat wymieniam co dwa lata.
Albo się starzeję, albo telefony nie są co roku jakieś przełomowe.

Największym problemem dla mnie jest ustawianie w nowym telefonie aplikacji bankowych, giełdowych, dostępu do monitoringu i wielu innych aplikacji.
mirek6504
Z zycia smatrfonow fakty !!!!! Zona ma zza oceanu ja mam z koreii u mnie chodzi jak byk a żona już wymieniła a braliśmy w tym samym czasie ,,
to_i_owo
Mam 22 ultra, i w sumie nie za bardzo jest na co zauważalnie lepszego wymienić
Choć pewnie wymienię, bo bateria jest tragiczna, ale reszta jest cały czas na topowy poziomie
I nie przeszkadza mi że obecne procki są o 50 albo 100% szybsze bo jak na razie chodzi jak błyskawica dusisz i masz.
Wygląd też nie odstaje
Po co lepiej?
to_i_owo
ps
Mam jeszcze poprzedni p30 pro, w sumie też ok, tylko szybka się zbiła to 3 lata temu zmienilem
marian4321
Dla mnie smartfon czy samochód do inwestycja.Poza funkcjonalnością czy bezpieczeństwem świadczy także o twojej pozycji społecznej, dodaje prestiżu. Nie warto na tym oszczędzać. Chyba, że nic nie masz przeciwko, żeby współpracownicy, znajomi, kontrahenci uważali cię jako dziada
stain
Mówisz jak inżynierowie i lekarze, którzy tłumnie zjechali do Niemiec z najnowszymi ajfonami na zaproszenie Merkel
stain
Nie ma chyba na świecie nic głupszego niż kupowanie telefonu za pół pensji. Obowiązkowo co dwa lata - bo po takim czasie nawet jeśli sam nie zrozumiesz, że już masz "obciachowy staroć", to producent ci spowolni urządzenie, żebyś kupił nowe
bha
I dobrze po co wydawać co roku nie małą kasę po co wymienić sprzęty jak nowe coroczne modele tak naprawdę niewiele się między sobą różnią. Prawidłowy trend.

Powiązane: Rynek telefonów i smartfonów

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki