Około 900 tysięcy witryn WWW jest aktywnych obecnie w Polsce, a spośród wszystkich zarejestrowanych domen internetowych jedynie co trzecia faktycznie prezentuje treści w sieci – wynika z unikatowego opracowania przygotowanego przez firmę nazwa.pl, dotyczącego liczby aktywnych stron internetowych w Polsce.


Jak podaje firma, jest to największe tego typu badanie w kraju. Analizie poddano niemal wszystkie domeny internetowe zarejestrowane przez Polaków, zarówno w krajowych, jak i globalnych rejestrach.
Według raportu w Polsce działa około 900 tysięcy serwisów WWW. Pomimo że liczba Polaków wynosi około 37,5 miliona, a według danych GUS liczba aktywnych przedsiębiorstw osiągnęła poziom 2,8 miliona, to domeny zarejestrowało zaledwie około 1,2 miliona unikalnych abonentów. Wskazuje to na niski poziom cyfryzacji w Polsce i dużą przestrzeń do rozwoju dla firm hostingowych działających nad Wisłą – czytamy w opracowaniu.
Według raportu NASK na koniec 2024 roku w rejestrze liczba zarejestrowanych domen wyniosła 2,59 miliona. Jeżeli dodatkowo doliczyć domeny w rejestrach prowadzonych przez ACK Cyfronet AGH, Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu, Centrum Informatyczne TASK oraz domeny europejskie eu i globalne, to całkowita liczba adresów wykorzystywanych przez Polaków wynosi łącznie niecałe 3 miliony. Liczba wszystkich abonentów wynosi około 1,2 miliona, z czego abonentów biznesowych jest około 800 tysięcy, a osób prywatnych około 400 tysięcy – podaje raport.
Zarejestrowanie domeny to podstawowy krok, aby móc publikować treści w Internecie. Dzięki temu można zabezpieczyć unikalny adres, pod którym później będzie działać strona WWW. Posiadanie własnej domeny zwiększa profesjonalny wizerunek i zapewnia stabilność – w przeciwieństwie do platform społecznościowych, takich jak Facebook, gdzie zawartość może zostać usunięta bez ostrzeżenia.
Po zarejestrowaniu domena może służyć do uruchomienia strony internetowej lub obsługi poczty e-mail, ale może też być po prostu zabezpieczona na przyszłość. Część podmiotów rejestruje domeny wyłącznie w celach spekulacyjnych, aby później je odsprzedać z zyskiem. Jak wskazują autorzy raportu, to poważny problem – spekulanci wykupują atrakcyjne adresy, blokując ich użycie i żądając za nie zawyżonych cen, sięgających nawet setek tysięcy złotych. W odpowiedzi na to praktyki wiele firm zabezpiecza swoją markę, rejestrując ją we wszystkich popularnych rozszerzeniach, nawet jeśli korzysta tylko z jednego. Dodatkowe domeny zwykle przekierowuje się na główny adres firmy.
Dane o liczbie domen stanowią bardzo nieprecyzyjną informację o liczbie adresów służących do publikacji serwisów WWW. Dopiero analiza wpisów w DNS, certyfikatów SSL chroniących domeny, a przede wszystkich treści znajdujących się po wpisaniu każdej z domen do przeglądarki stron WWW, pozwala określić, w jaki sposób jest wykorzystywany dany adres.
Wykorzystując lata doświadczeń w tworzeniu serwisów top100.webhostingtalk.pl oraz test2speed.com, firma nazwa.pl wchodząca w skład NetArt Group, przeprowadziła największe w Polsce badanie, w wyniku którego powstał ten raport. Raport, który pokazuje, jak duży potencjał drzemie w piątym najludniejszym kraju Unii Europejskiej w zakresie cyfryzacji i aktywnego wykorzystania Internetu przez firmy i osoby prywatne.
TGS




























































