Cashback coraz popularniejszy

Choć sieć bankomatów w Polsce jest gęsta, zdarzają się takie miejsca, w których na próżno szukać automatu do wypłacania gotówki. Klient nie jest wtedy pozostawiony sam sobie i nie musi szukać oddziału bądź bankomatu w sąsiednim mieście. Organizacje kartowe działające nad Wisłą zapewniają usługę cashback, która pozwala wypłacać pieniądze w sklepach obsługujących płatności kartą.

Zapytaliśmy u źródła, na czym takie transakcje polegają i jaka jest przyszłość systemu cashback w Polsce. Odpowiedzi udzieliła nam Kamila Kaliszyk, Dyrektor ds. Rozwoju Rynku i Akceptacji Kart Płatniczych w polskim oddziale MasterCard Europe.

Cashback pozwala wypłacać pieniądze w sklepach obsługujących płatności kartą (MasterCard)

Bankier.pl: Jak działa cashback? Czy usługa jest dla klienta płatna?

Kamila Kaliszyk, MasterCard Europe: „Płać kartą i wypłacaj”, czyli inaczej mówiąc cashback to usługa, która umożliwia wypłacanie pieniędzy z kasy punktu handlowo-usługowego podczas płacenia za zakupy kartą. Jednorazowo możemy w ten sposób wypłacić do 300 złotych, niezależnie od kwoty, na jaką opiewają nasze zakupy. Na koniec września ubiegłego roku usługa była dostępna w ponad 60 tysiącach placówek, takich jak hiper- i supermarkety, sieci delikatesów, stacje paliw, sklepy branży RTV/AGD, jak również w małych sklepikach, które znajdują się na naszych osiedlach.

Żeby skorzystać z cashbacku, wystarczy zasygnalizować to kasjerowi. Wysokość ewentualnej prowizji za wypłatę zależy od banku-wydawcy naszej karty płatniczej. Najczęściej jednak jest to darmowe. Z usługi skorzystać mogą posiadacze większości kart debetowych i części kart kredytowych.

Obecnie rzadko można spotkać w sklepowej kolejce osobę, która by z tej usługi korzystała. Mimo to raporty Narodowego Banku Polskiego pokazują, że takich transakcji wykonywanych jest coraz więcej. Co ma na to wpływ?

Kamila Kaliszyk, MasterCard Europe (MasterCard)

KK: Rzeczywiście, według NBP jeszcze na koniec III kwartału 2013 roku mieliśmy ok. 30 tysięcy placówek udostępniających usługę. Teraz, przypomnijmy, jest ich ponad 60 tysięcy. Oznacza to, że w ciągu roku ich liczba wzrosła o ponad 100%. Z kolei liczba transakcji przeprowadzonych w III kwartale ub.r. wzrosła w stosunku do analogicznego okresu 2013 roku o ponad 54%. Od czerwca do końca września ubiegłego roku Polacy wypłacili w kasach sklepów łącznie ponad 146 milionów złotych – o ok. 47 milionów więcej niż w porównywalnym okresie 2013 roku.

Na rozwój usługi na pewno wpływa coraz większa jej dostępność na naszym rynku. W 2014 roku MasterCard przeprowadził szeroko zakrojoną kampanię informacyjno-promocyjną „Płać kartą i wypłacaj”. Nieskromnie oceniamy, że miała ona wpływ na zwiększenie świadomości tej usługi. Z drugiej strony ważną rolę pełnią również korzyści, jakie cashback przynosi zarówno konsumentom, jak i przedsiębiorcom. Ci pierwsi nie tracą już czasu na poszukiwanie bankomatu, mogą jednocześnie zrobić zakupy i wypłacić drobne kwoty potrzebne tam, gdzie nie ma terminala płatniczego. Z kolei z perspektywy przedsiębiorcy wzrasta jego konkurencyjność wobec tych punktów handlowych, które takiej dodatkowej usługi swoim klientom nie oferują. Co więcej, przedsiębiorca może otrzymać prowizję od każdej transakcji „Płać kartą i wypłacaj”, o ile przewiduje to umowa podpisana z agentem rozliczeniowym, który dostarczył terminal. Ideą usługi jest to, aby także właściciel sklepu odnosił korzyści z oferowania „Płać kartą i wypłacaj”. Ta korzyść uwidacznia się na przykład w zwiększonych obrotach sklepu – klient chcąc wypłacić gotówkę, przy okazji zrobi także zakupy.

Wspomnieli Państwo, że nie bez znaczenia jest dostępność usługi w sklepach w Polsce. Czy planowane jest zatem rozszerzenie listy punktów sprzedaży, w których klient ma dostęp do usługi „Płać kartą i wypłacaj”?

KK: Tak, nadal pracujemy nad większą dostępnością usługi „Płać kartą i wypłacaj” i liczymy na to, że również i w tym roku liczba punktów handlowo-usługowych oferujących ją będzie dynamicznie rosła. Nie bez znaczenia jest współpraca z właścicielami sklepów, które już tę usługę oferują. Odpowiednie wyeksponowanie logo usługi oraz przeszkolony personel, który przy płatności za zakupy zapyta klienta, czy będzie chciał skorzystać z cashbacku niewątpliwie dodatkowo zwiększy świadomość tej usługi wśród użytkowników kart. 

Zdaniem Państwa w obliczu coraz bardziej innowacyjnych usług płatniczych cashback jest niezastępowalną usługą na rynku?

KK: Cashback spełnia trochę inną rolę niż innowacyjne usługi płatnicze. Jest to usługa komplementarna wobec sieci bankomatów. Chociaż mamy ich w Polsce ponad 19 tysięcy, to nadal są miejsca, w których dostęp do gotówki jest utrudniony. Są to na przykład małe miejscowości lub nowopowstałe osiedla.

Czasem znajdujemy bankomat, jednak nie należy on do naszego banku – wtedy musimy zwykle zapłacić prowizję. Mimo coraz większej liczby terminali, a także rosnącej liczby kart płatniczych będących w obiegu, nadal znajdziemy w Polsce miejsca, w których nie obejdziemy się bez gotówki. Wtedy właśnie przydadzą się pieniądze, które wypłacimy dzięki cashbackowi.

Czy takie rozwiązanie jest także dostępne w ramach płatności NFC? Mechanizmy działania usługi ewoluowały technologicznie w ostatnim roku?

KK: Na chwilę obecną wypłacić pieniądze w ramach usługi cashback możemy tylko dokonując  stykowej transakcji kartowej. Oznacza to, że w tej chwili nie ma możliwości wypłaty gotówki przy płaceniu zbliżeniowo telefonem. Pracujemy jednak nad tym, by taką możliwość udostępnić konsumentom.

Dziękuję za rozmowę.

Źródło:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
0 0 ~kasa

Jesteś nie wiadomo gdzie bo miałes załatwić nie wiadomo co i przybyłeś tam bez kasy.
Z głową chyba coś nie tak.

! Odpowiedz
0 0 ~calesar

Myślę że jest to całkiem ciekawe rozwiązanie bo faktycznie nie zawsze można gdzieś spotkać bankomat żeby wypłacić pieniądze, a potrzebna jest nam gotówka.

! Odpowiedz
0 4 ~graczkonowy

Osobiście wlę moneyback, na cashbacku specjalnie mi nie zależy..

! Odpowiedz
2 1 ~mnm

Fajnie, że nam to napisałeś. Teraz już wszyscy będziemy znali Twoje preferencje. Wiedza jak znalazł.

! Odpowiedz

Pobierz program PIT 2016

Program Pit 2016

Księgarnia Bankier.pl

Zasady wywierania wpływu na ludzi. Szkoła Cialdiniego Zasady wywierania wpływu na ludzi. Szkoła Cialdiniego ilustracje: Andrzej Mleczko, Robert B. Cialdini Cena: 34,90 zł  Zamów książkę

Znajdź nas na Facebooku

Zapisz się na bezpłatny newsletter Bankier.pl