REKLAMA

Będzie większa kontrola drogowego transportu towarów

2017-01-24 17:26
publikacja
2017-01-24 17:26

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów - poinformowało we wtorkowym komunikacie Centrum Informacyjne Rządu. Nowe przepisy mają uszczelnić system podatkowy.

fot. pixelman / / YAY Foto

W projekcie przewidziano monitorowanie drogowego przewozu paliw płynnych, alkoholu skażonego i suszu tytoniowego, czyli towarów często będących przedmiotem nieprawidłowości w rozliczeniu podatku VAT i akcyzowym, a w efekcie powodujących znaczne uszczuplenia podatkowe. Przewóz tych towarów ma być rejestrowany i nadzorowany elektronicznie za pomocą systemów satelitarnych.

Zaproponowane regulacje mają uszczelnić system podatkowy i pomóc w ujawnianiu przedsiębiorców wyłudzających i unikających płacenia VAT, przy zapewnieniu ochrony rzetelnym podatnikom. Ustawa przyczyni się też do ograniczenia nieuczciwej konkurencji.

W komunikacie napisano, że nowa ustawa jest kolejnym narzędziem walki z nieuczciwymi firmami i regulacją uzupełniającą tzw. pakiet paliwowy, który wszedł w życie w sierpniu 2016 r. i ma zapobiegać wyłudzeniom podatku VAT w wewnątrzwspólnotowym obrocie paliwami ciekłymi.

Jak podało CIR, nowe rozwiązania spowodują wzrost dochodów budżetowych z podatków VAT i akcyzy. W latach 2017-2026 do budżetu państwa powinno wpłynąć ok. 6,5 mld zł z tytułu podatku VAT i akcyzowego.

System monitorowania przewozu towarów będzie obejmował gromadzenie i przetwarzanie danych o przewozie towarów. Zgodnie z projektem ustawy, dostęp do danych zgromadzonych w rejestrze i ich przetwarzania w celu kontroli przewozu będą mieli między innymi funkcjonariusze Służby Celno-Skarbowej, Policji i Straży Granicznej oraz inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego.

Za nieprzestrzeganie przepisów ustawy przewidziano kary pieniężne. Na przykład, jeśli podmiot wysyłający nie dokona zgłoszenia, będzie można na niego nałożyć karę pieniężną w wysokości 46 proc. wartości netto przewożonego towaru, podlegającego obowiązkowi zgłoszenia - nie mniej niż 20 tys. zł. Ponadto, gdy przewoźnik nie dokona zgłoszenia przewozu towaru lub jeśli zostanie stwierdzone, że towar nie odpowiada danym podanym w zgłoszeniu, na przewoźnika (wykonującego przewóz w tranzycie) zostanie nałożona kara pieniężna 20 tys. zł.

Jeśli przewoźnik nie uzupełni zgłoszenia o dane wymagane w systemie, zostanie ukarany karą 5000 zł. Z kolei w przypadku stwierdzenia rozpoczęcia przewozu towaru bez numeru referencyjnego lub dokumentów go zastępujących, na kierującego zostanie nałożona grzywna w wysokości od 5000 do 7500 zł.

Podmiotami zwolnionymi z obowiązków wynikających z ustawy będą np. polskie siły zbrojne i siły zbrojne państw NATO oraz siły zbrojne uczestniczące w Partnerstwie dla Pokoju.

Ustawa ma wejść w życie 1 marca 2017 r.

MF: pakiet przewozowy da budżetowi ok. 1,4 mld zł dodatkowych wpływów w 2017 i 2018

Przyjęły przez rząd projekt ustawy o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów ma przynieść do budżetu dodatkowo prawie 1,4 mld zł wpływów w tym i przyszłym roku - poinformowało we wtorkowym komunikacie Ministerstwo Finansów.

"Jednym z najważniejszych zadań szefa Krajowej Administracji Skarbowej jest zwiększenie wpływów do budżetu państwa przez skuteczniejsze ograniczanie szarej strefy - zwalczanie nielegalnie prowadzonej działalności gospodarczej. Pakiet przewozowy będzie stanowić narzędzie do walki z nieuczciwymi podmiotami, które nielegalnie wprowadzają do obrotu paliwa płynne, skażony alkohol, susz tytoniowy czy wyłudzają zwrot niezapłaconych podatków. Monitoring transportu drogowego w 2017 r. ma przynieść 330 mln zł dodatkowych dochodów budżetu, zaś w 2018 r. - 1,067 mld zł" - napisano w komunikacie.

Jak poinformował resort finansów, tym samym pakiet przewozowy uzupełni niedawne zmiany w przepisach, które służą zwalczaniu nielegalnej działalności gospodarczej. 1 sierpnia 2016 r. wszedł w życie tzw. pakiet paliwowy, czyli nowelizacja ustaw o podatku od towarów i usług i akcyzie, która reguluje obrót paliwami silnikowymi. Dodatkowo, od 2 września 2016 r. obowiązuje tzw. pakiet energetyczny, czyli nowelizacja ustawy Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw, która dotyczy procesów związanych z wydawaniem koncesji.

W komunikacie napisano też, że w 2016 r. Służba Celna we współpracy z kontrolą skarbową rozpoczęły bardziej intensywne kontrole transportów paliw, przewożonych w tranzycie lub kupionych w innych państwach unijnych.

W 2017 r. kontrole są kontynuowane na szerszą skalę na szlakach komunikacyjnych na terenie całej Polski i na granicach, nie tylko w transporcie drogowym, ale także kolejowym i morskim. Działania są prowadzone we współpracy z policją, Strażą Graniczną oraz Inspekcją Transportu Drogowego. Do walki z nielegalnym rynkiem paliw zaangażowano ponad tysiąc funkcjonariuszy celnych, a tylko w pierwszym miesiącu tego roku skontrolowano ponad 6 tys. cystern.

Ministerstwo Finansów poinformowało, że wobec transportów paliw o najwyższym poziomie ryzyka nieprawidłowości wykorzystuje się konwoje na terytorium Polski. W styczniu 2017 r. wydano już kilkadziesiąt takich decyzji.

"W odpowiedzi na takie działania niektórzy przewoźnicy wycofali swoje transporty do zagranicznego nadawcy lub próbowali zmieniać miejsca wwozu paliwa, aby ominąć działania kontrolne. Wpływa to na rosnącą sprzedaż paliw krajowych producentów, co docelowo przełoży się na zmniejszenie szarej strefy i wyższe wpływy z podatków do budżetu państwa" - napisano w komunikacie.

(PAP)

pif/ pad/

Źródło:PAP
Tematy
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (26)

dodaj komentarz
~buhahah
skoro brakuje "jak pisze prasa" kierowców i nie można ich znaleźć choć sam pracy dostać nie mogę bo nie chcą przyjmować - to znaczy że aby zrównoważyć rynek to trzeba powybijać wiele firm :) i problem się sam rozwiąże.
~Kierowca
Brawo PiS, należy coś zrobić z ciężarówkami na autostradach, jadące bomby , zagrożenie , najwiecej wypadków powodują. A może tak pociągi wschód-zachód, północ-południe do przewozu tirów . W Niemczech jeżdżą takie pociągi i państwo zarabia , dróg nie niszczą, a przede wszystkim nie ma tylu wypadków
~qiu
Jak widać, dużo zrozumiałeś z tego artykułu. Ale tobie chyba płacą za PISanie...
~Obywatel
Sami sobie przedsiębiorcy to zrobili. Trzeba było nie kombinować i zgłaszać kombinatorów do skarbówki.

Być może dzięki temu rozwiązaniu część złodzieji pójdzie siedzieć. Marzy mi się system kar z Europy zachodniej, gdzie za wykroczenia względem państwa, czyli wszystkich obywateli, zamykane są firmy a ich właściciele idą za
Sami sobie przedsiębiorcy to zrobili. Trzeba było nie kombinować i zgłaszać kombinatorów do skarbówki.

Być może dzięki temu rozwiązaniu część złodzieji pójdzie siedzieć. Marzy mi się system kar z Europy zachodniej, gdzie za wykroczenia względem państwa, czyli wszystkich obywateli, zamykane są firmy a ich właściciele idą za kraty. Tam się nie opłaca kombinować.
~gronostaj
U nas nie opłaca się nie kombinować.
Państwo chce zniszczyć każdego przedsiębiorcę - kontrolami, podatkami i biurokracją.
~endi
i pytanie przy okazji zdjęcia - czy nie można przesunąć słupów lamp do barierki a środkiem puścić autostradę rowerową ? koszty praktycznie znikome
~Plop
a jak tam rowerzysta ma się dostać przy tych zerowych kosztach?
~fizjonom
A kto by to odśnieżał? Też koszty zerowe?
Poza tym jak rowerzysta ma się tam dostać? Spod ziemii?
~endi odpowiada ~fizjonom
w zimie nikt nie jeździ rowerem więc nie trzeba odśnieżać . Jak tam się dostać ? spod ziemi - tunelem dla migracji zwierząt

Powiązane: Transport towarów

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki