Oczekiwania ośmiu biur maklerskich co do zysku netto wahały się od 131 mln zł do 167 mln zł.
Zysk netto w IV kwartale 2021 roku był dwa razy wyższy niż w III kwartale.
W 2021 roku grupa wypracowała wstępny zysk netto w wysokości 747,2 mln zł, co oznacza wzrost o 333,4 proc. rdr. To najwyższy poziomu zysku Citi Handlowego od 2014 roku.
Bank podał, że za wzrost zysku netto w 2021 roku odpowiadały wyższe przychody, które wzrosły o 15,6 proc. do 2.390,9 mln zł i niższy wynik z tytułu oczekiwanych strat kredytowych, który spadł o 79,6 proc. do 38,8 mln zł.
Przychody banku w IV kwartale 2021 roku wzrosły 11 proc. rdr i 25 proc. kdk, na co złożyły się m.in. przychody z transakcji kapitałowych z klientami korporacyjnymi (w tym np. IPO grupy Pracuj. pl o wartości 1,1 mld zł), przychody odsetkowe od papierów dłużnych oraz od kredytów, wynikające ze wzrostu stóp procentowych.
W IV kwartale 2021 roku bank pozytywnie zaskoczył na linii wyniku odsetkowego oraz zawiązał niższe od oczekiwań rezerwy.
Wynik odsetkowy banku w czwartym kwartale wyniósł 254 mln zł i okazał się 20 proc. powyżej oczekiwań na poziomie 211,7 mln zł (oczekiwana wahały się od 196 mln zł do 229 mln zł). Wynik odsetkowy wzrósł 15 proc. rdr i 50 proc. kdk.
Wynik z opłat i prowizji wyniósł 169 mln zł i był zgodny z szacunkami rynku, który spodziewał się 166,2 mln zł (oczekiwano wyniku w przedziale 152 - 177 mln zł). Wynik prowizyjny wzrósł 7 proc. rdr i 7 proc. w ujęciu kwartalnym.
Saldo rezerw wyniosło w czwartym kwartale 2021 roku 4 mln zł, czyli było 77 proc. niższe niż zakładał konsensus na poziomie 17,4 mln zł. Oczekiwania wahały się w przedziale od 10 mln zł do 23 mln zł. Odpisy spadły 64 proc. rdr i 77 proc. kdk.
Bank podał, że na sprawy sporne związane z kredytami hipotecznymi indeksowanymi kursem CHF zawiązał 10,6 mln zł rezerw, które zostały ujęte w pozostałych kosztach operacyjnych.
Koszty działania banku łącznie z amortyzacją sięgnęły 284 mln zł i były zgodne z oczekiwaniami (285,3 mln zł). Koszty wzrosły 3 proc. rdr i 3 proc. kdk.
Wskaźnik kosztów do przychodów wynosi 50 proc.
Należności od klientów w 2021 roku spadły o 2,7 proc. do 21,33 mld zł.
Wartość kredytów netto w segmencie bankowości instytucjonalnej, będąca sumą należności od podmiotów sektora finansowanego i od podmiotów sektora niefinansowego, wyniosła 14,4 mld zł, co oznacza spadek o 2,6 proc. Wolumen kredytów netto udzielonych klientom indywidualnym spadł o 3,3 proc. i wyniósł 7 mld zł. Za spadek kredytów odpowiadały należności niezabezpieczone (w związku z niższą sprzedażą pożyczek gotówkowych w okresie pandemii).
Współczynnik wypłacalności (TCR) jest na poziomie 20,1 proc.
Handlowy zakłada, że średnioroczny wzrost przychodów w 2022-24 wyniesie 6 proc.
Bank Handlowy w strategii na lata 2022-2024 zakłada, że średnioroczny wzrost przychodów grupy wyniesie 6 proc., a średnioroczny wzrost kosztów 3 proc. - podał bank w komunikacie prasowym.
Bank w opublikowanej w grudniu 2021 roku strategii na lata 2022-2024 założył także wzrost ROE do poziomu powyżej 12 proc. i spadek wskaźnika kosztów do przychodów do 50 proc. Bank podał, że chce przeznaczać na dywidendę minimum 75 proc. zysku netto.
Bank Handlowy podał w czwartek, że główne priorytety strategii to m.in. dynamiczny wzrost przychodów klientowskich w bankowości instytucjonalnej (+8 proc. średniorocznie w latach 2022-2024), dzięki m.in. wykorzystaniu pozycji wiodącego banku inwestycyjnego w Polsce, zaangażowaniu w konsolidację strategicznych sektorów gospodarki, celowej akwizycji firm w Bankowości Przedsiębiorstw (firm o obrotach 15 mln zł do 2 mld zł), upraszczaniu procesów i rewizji polityki kredytowej.
Opublikowana strategia banku zakłada rozwój działalności w oparciu o funkcjonowanie dwóch segmentów biznesowych. Bank zakłada wzrost przychodów klientowskich 8 proc. średniorocznie w segmencie bankowości instytucjonalnej i 12 proc. średniorocznie w segmencie bankowości detalicznej
W bankowości detalicznej Citi Handlowy planuje wzrost akwizycji klientów m.in. poprzez rozwój oferty dla klientów zamożnych, oferty ratalnej i poprzez sprzedaż kart kredytowych. W wyniku podejmowanych działań, bank planuje osiągnąć rentowność tego segmentu.
Bank przeznaczy miliard złotych na zieloną transformację klientów, oferując im wachlarz „zielonych” rozwiązań oraz doradztwo w tym zakresie.
Citi Handlowy planuje także redukcję emisji własnych gazów cieplarnianych o co najmniej 50 proc. oraz redukcję energii o co najmniej 40 proc. do końca obowiązywania nowej strategii w stosunku do 2019 roku.
Poniżej przedstawiamy wyniki Banku Handlowego w czwartym kwartale 2021 roku i ich odniesienie do konsensusu PAP i poprzednich wyników.
przewiń, aby zobaczyć całą tabelęw mln zł | 4Q2021 | konsensus | różnica | ||
PAP | |||||
Wynik odsetkowy | 254 | 211,7 | 20% | ||
Wynik z prowizji | 169 | 166,2 | 2% | ||
Koszty ogółem | 284 | 285,3 | 0% | ||
Saldo rezerw | -4 | -17,4 | -77% | ||
Zysk netto | 186,3 | 153,0 | 22% | ||
w mln zł | 4Q2021 | 4Q2020 | różnica | 3Q2021 | różnica |
rdr | kdk | ||||
271 | |||||
Wynik odsetkowy | 254 | 221 | 15% | 169 | 50% |
Wynik z prowizji | 169 | 158 | 7% | 158 | 7% |
Koszty ogółem | 284 | 276 | 3% | 275 | 3% |
Saldo rezerw | -4 | -12 | -67% | -19 | -79% |
Zysk netto | 186 | -58 | 93 | 99% |
(PAP Biznes)
seb/ mfm/