Jednocześnie ponad trzy czwarte Polaków uważa możliwość skanowania produktów smartfonem, aby sprawdzić cenę, jakość czy skład za wyjątkowo komfortowe rozwiązanie.
Według Future Mind świat handlu przechodzi znaczącą transformację, w której granice między rzeczywistością fizyczną a cyfrową coraz bardziej się zacierają, oferując konsumentom nie tylko nowe możliwości, ale także znacznie większą wygodę w codziennych zakupach.
Najnowsze badanie firmy Future Mind pokazuje, że choć rozwiązania "phygital" (połączenie świata wirtualnego z fizycznymi zakupami - PAP) stają się coraz bardziej popularne wśród konsumentów, to nadal istnieje pewna luka między znajomością tych technologii a ich faktycznym wykorzystaniem podczas zakupów.
Dodano, że przykładem są tu rozwiązania dostępne z poziomu smartfonu. Chociaż niemal każdy z respondentów wie o możliwości płacenia za jego pomocą, to korzysta z tej opcji 45 proc. z nich. Również aplikacje mobilne do skanowania produktów w celu sprawdzenia informacji – takich jak skład czy opinie – są znane wśród trzech czwartych użytkowników, ale aktywnie sięga po nie 43 proc. ankietowanych.
"Obecnie wykorzystanie smartfonów do różnych celów, w tym do płatności w sklepach przez osoby w każdym wieku, nie jest już zjawiskiem nadzwyczajnym – co potwierdza fakt, że blisko jedna trzecia seniorów korzysta z płatności mobilnych. Niemniej nie możemy ignorować tego, że 22 proc. Polek i Polaków zadeklarowało, że odczuwa zagrożenie związane z tym rozwiązaniem" - powiedział cytowany w wynikach badania Łukasz Okoński z Future Mind.
"Priorytetem staje się więc rozwijanie świadomości i edukacja na temat bezpiecznego używania technologii +phygital+. Równie istotne jest uwzględnienie projektowania interfejsów, które będą przyjazne w użyciu nawet w zatłoczonym sklepie. (...) Z aplikacji często korzystamy już w kolejce do kasy, gdzie liczy się każda sekunda, a co za tym idzie, należy stawiać na maksymalną optymalizację ścieżek oraz prostotę prezentowanej treści – dodał.
Jednocześnie badanie Future Mind wskazało, że blisko 60 proc. ankietowanych jest zaznajomionych z możliwością skanowania produktów smartfonem. Pomimo tego aktywne wykorzystanie tej technologii póki co deklaruje jedynie jedna piąta respondentów. Równie obiecujące wydaje się być wykorzystanie aplikacji do lokalizowania sklepów i produktów na półkach, które zna 57 proc. użytkowników, lecz korzysta niecałe 40 proc.
Raport "Żyjesz w Phygitalu choć o tym nie wiesz. Jak Polacy korzystają z technologii łączących światy online i offline?" powstał na podstawie badania ilościowego CAWI na panelu online. Badanie zostało zrealizowane metodą doboru kwotowego wg wybranych grup pokoleniowych (15-26 lat: 25 proc.; 27-42 lat: 25 proc.; 43-58 lat: 25 proc.; powyżej 58 lat: 25 proc.) przy współpracy Future Mind i SW Research w dniach 24 listopada - 3 grudnia 2023. Zrealizowana próba wyniosła N=1211.(PAP)
pif/ drag/