"W tym momencie nie rozważalibyśmy zakupu mocy produkcyjnych (...). Przez ostatnie lata deklarowaliśmy chęć albo kupienia podmiotu, albo zawiązania JV z podmiotami z naszej branży (...), natomiast żaden projekt nie znalazł finalizacji. Nie mogę powiedzieć, że zupełnie wygasiliśmy proces poszukiwania spółek do zakupu, ale wygasiliśmy go w znacznym stopniu i koncentrujemy się na dywersyfikacji od sektora rękawiczkowego" – powiedziała wiceprezes Monika Żyznowska podczas wideokonferencji.
Dodała, że na rynku nie widać obecnie zamiaru zwiększenia podaży i producenci rękawic skupiają się na zmniejszaniu strat, a zwiększanie mocy produkcyjnych oznaczałoby zwiększanie strat.
W okresie trzech kwartałów 2023 roku Grupa Mercator Medical zwiększyła wolumen sprzedaży rękawic o blisko 15 proc. rdr, do 3,3 mld sztuk, jednak średnia cena sprzedaży spadła o ponad 28 proc. rdr. W rezultacie nastąpił spadek zanotowanych przychodów o 17 proc., do 352 mln zł.
"Mówiąc o tym, jakie wolumeny powinniśmy sprzedawać musimy wziąć pod uwagę koszty tak dużych wolumenów. Zwiększenie wolumenów dzieje się zwykle kosztem wysokości marży, rentowności (...). Jeśli chodzi o rękawice planujemy wzrosty sprzedaży rdr i chcielibyśmy rosnąć szybciej niż rynek, jeśli chodzi o ilości i wolumeny, ale też mocno skupiamy się na dywersyfikacji oferty produktowej" - powiedziała wiceprezes.
W czerwcu Mercator utworzył spółkę Mercator Estates, której celem jest wydzielenie i rozwój działalności deweloperskiej w ramach grupy.
Grupa zamierza zainwestować w projekty deweloperskie około 150 mln zł w perspektywie do połowy 2024 r., w tym w inwestycje mieszkaniowe i komercyjne, prowadzone samodzielnie lub z partnerami biznesowymi.
W prezentacji podano, że możliwe jest zwiększenie zaangażowania w segment deweloperski po ocenie realizacji pierwszego etapu rozwoju segmentu nieruchomościowego.
"W tym momencie mamy sporo projektów na stole, które przekraczają kwotę 150 mln zł, ale nie jestem w stanie obecnie powiedzieć, które będą sfinalizowane. (...) Za wcześnie powiedzieć, gdzie będziemy inwestować środki (...). Powstanie tej spółki wiąże się ze strategią dywersyfikacji grupy od biznesu rękawiczkowego" - powiedziała Żyznowska.
"To jest biznes ogólnopolski, rozważamy inwestycje w projekty w całej Polsce" - dodała.
Mercator Medical to producent rękawic jednorazowych i dystrybutor materiałów medycznych jednorazowego użytku. Grupa posiada centrum produkcyjne w Tajlandii oraz zajmuje się działalnością dystrybucyjną, w tym produktów zewnętrznych dostawców. Działalność ma zasięg międzynarodowy – sprzedaż przez własne spółki dystrybucyjne oraz poprzez zewnętrznych, lokalnych dystrybutorów odbywa się w kilkudziesięciu krajach świata. (PAP Biznes)
doa/ osz/