Rynki

Twoje finanse

Biznes

Forum

Enter Air liczy na przejęcie części rejsów po liniach Thomas Cook

Enter Air nie chce odkupić samolotów bankrutujących linii lotniczych Thomas Cook, ale jest zainteresowany przejęciem części rejsów i slotów lotniskowych - poinformował PAP Biznes w wywiadzie dyrektor generalny spółki Grzegorz Polaniecki.

(fot. Enter Air)

"Po upadku Thomasa Cooka na Zachodzie, prawdopodobnie będziemy mogli zastąpić go na niektórych kierunkach i przejąć część rynku. Dlatego w 2020 roku spodziewam się większych wzrostów za granicą, ale większość przychodów nadal będzie pochodzić od polskich klientów. Nie jesteśmy zainteresowani przejęciem samolotów pozostałych po Thomas Cook, bo to w większości Airbusy" - powiedział Polaniecki.

reklama

"Jesteśmy zainteresowani przejęciem ich rejsów i slotów lotniskowych. Z oferty zimowej, ze względu, że mamy już zaplanowane obłożenie samolotów, wybieramy tylko pojedyncze, najbardziej rentowne, w większej skali przejmowanie rynku po Cooku to raczej perspektywa sezonu letniego" - dodał.

W ostatnim tygodniu września najstarsze na świecie, brytyjskie biuro podróży Thomas Cook ogłosiło upadłość. Grupa posiada liczne hotele i kompleksy wypoczynkowe na całym świecie oraz cztery linie lotnicze, posiadające ponad 100 samolotów. Do grupy należy też Neckermann.

"Nie współpracowaliśmy ani z polskim, ani z niemieckim Neckermannem. Naszym produktem jest sprzedaż jednemu podmiotowi wszystkich miejsc w samolocie, Neckermann w Polsce odkupował pojedyncze fotele od naszych partnerów. Pasażerowie Neckermanna byli więc na naszych pokładach, ale to była śladowa ilość. Nie odczuliśmy tego w żaden sposób" - powiedział dyrektor generalny.

Dodał, że na rynku brytyjskim Enter Air w niewielkim zakresie współpracował z biurem podróży Cook, ale to były pojedyncze rejsy.

W Polsce Enter Air współpracuje z czterema największymi biurami podróży TUI, Rainbow, Itaką i Coral Travel. Polaniecki spodziewa się, że operatorzy ci przejmą rynek po Neckermannie w Polsce.

Produkty finansowe
Produkt
Kwota
Okres
miesięcy

"Po upadku dużego biura podróży rynek wpada w szok i nagle się mocno kurczy. Odbudowa trwa zwykle kilka miesięcy, kiedy ludzie znajdują sobie alternatywnych operatorów, którym mogą zaufać. Na rynku brytyjskim jest też niepewność związana z brexitem. Przyglądamy się sytuacji, ale nie chcemy podejmować nerwowych ruchów" - powiedział dyrektor.

"Biura podróży zgłaszają do nas zapotrzebowanie na przewozy znacząco przekraczające możliwości przewozowe. Nasze podejście jest takie, że pracujemy ze stabilnymi partnerami. Jeśli zamówienie pochodzi od sprawdzonego klienta, z którym pracujemy od kilku lat, to je zrealizujemy. Natomiast w przypadku nowych klientów, to oni muszą przejść procedurę oceny ich kondycji finansowej. Bardzo konserwatywnie pochodzimy do tego typu ekspansji" - dodał.

Polaniecki poinformował, że Enter Air finalizuje rozmowy z touroperatorami na temat przyszłorocznego sezonu letniego.

"Obecną flotę, razem z dwoma Boeingami 737 MAX 8, czyli łącznie 23 samoloty, mamy już zaplanowaną. Teraz rozmawiamy z partnerami nad rozszerzeniem współpracy i dodatkowymi rejsami, na które będziemy musieli zamówić 2 dodatkowe samoloty. Mamy dobre ratingi u leasingodawców, bez problemu znajdujemy samoloty, gdy jest taka potrzeba związana z rozwojem" - powiedział.

Flota Enter Air składa się z 21 Boeingów 737-800 oraz dwa Boeingi 737 MAX 8, które zostały odebrane w grudniu 2018 r. i styczniu 2019 r. Ze względu na zdarzenia lotnicze z udziałem tego typu samolotów, polskie i europejskie władze lotnicze zdecydowały o czasowym wstrzymaniu operacji wszystkimi samolotami 737 MAX, do czasu wyjaśnienia przyczyn i wdrożenia działań korygujących.

"Z obciążeniem w postaci uziemienia naszych dwóch nowych Boeingów 737 MAX 8 daliśmy sobie radę, przewidując wcześniej, że pewne problemy z nowymi samolotami mogą wystąpić. W naszej ocenie należy nam się odszkodowanie od Boeinga, gdyż nie dotrzymał warunków kontraktowych dostarczenia samolotów zdolnych do lotów. Co do jego wysokości będziemy rozmawiać z Boeingiem po przywróceniu maszyn do lotu" - powiedział dyrektor generalny.

Do roku 2024 spółka ma kupić 4 kolejne Boeingi 737 MAX 8.

W sezonie letnim, oprócz 21 własnych Boeingów 737-800, dla Enter Air latały wypożyczone od słowackiej linii Go2Sky w ramach umowy wet-lease dwa Boeingi 737-800 oraz dwa Airbusy A320 wypożyczone od bułgarskiej firmy Electra.

Ewa Pogodzińska (PAP Biznes)

epo/ osz/

Źródło: PAP Biznes
powiązane
polecane
najnowsze
popularne
najnowsze
bankier na skróty