

Cena emisyjna akcji Alibaba Group
Holding została ustalona na
68 dolarów, czyli w górnym przedziale widełek cenowych. Oznacza to, że oferta
publiczna chińskiej spółki była warta 21,8 mld dolarów. To największe IPO w historii USA. Na debiucie cena akcji spółki poszybowała w górę.

Od początku giełdowej sesji za jedną akcję płacono 92,70 dolara, czyli o ponad jedną trzecią więcej niż wynosiła cena emisyjna. W ciągu pierwszych 15 minut sprzedano 127 milionów akcji. Na koniec sesji akcje Alibaby osiągnęły poziom 93,89 dolara (+38,07%). Wartość rynkowa spółki przekroczyła 230 miliardów dolarów.
Osiągnięcie maksymalnej ceny emisyjnej potwierdza anegdotyczne doniesienia o silnym popycie na akcje giganta chińskiego handlu internetowego. Łączna wartość oferty sprawia, że jest to największe IPO w historii Stanów Zjednoczonych. Poprzedni rekord należał do Visa Inc., która w 2008 roku zgarnęła z rynku blisko 18 mld dolarów. To także rekordowy debiut spółki internetowej. Dla porównania, oferta Facebooka w roku 2012 warta była 16 mld USD.
Zobacz też: Od nauczyciela do miliardera
Założona w roku 1999 Alibaba ma dominującą pozycję na chińskim rynku e-commerce. Według „The Wall Street Journal” na portalach należących do Alibaba odbywa się ponad 80% internetowego handlu w Państwie Środka, którego wartość w ubiegłym roku oszacowano na 300 mld USD. Według deklaracji samej spółki w 2013 roku jej portale odwiedziło 231 mln kupujących (+14% rdr), którzy wygenerowali transakcje na łączną kwotę 248 mld dolarów.
Zobacz też: Miliardowa wydmuszka na amerykańskiej giełdzie
Zdaniem sceptyków IPO Alibaby jest kolejnym dowodem na to, że na Wall Street mamy do czynienia z bańką internetową w wersji 2.0. Podobnie jak pod koniec XX wieku inwestorzy są w stanie wydać każde pieniądze na spółki operujące w wirtualnym świecie. Wyceny LinkedIn, Facebooka czy Twittera bujają w obłokach podobnie jak w roku 1999. Z tą różnicą, że obecnie internetowi giganci (choć nie wszyscy) generują miliardowe zyski, podczas gdy 15 lat temu debiutujące spółki nawet nie raportowały przychodów.
Nabywcy akcji Alibaba Group Holding tak naprawdę nie kupują udziałów w chińskiej spółce, ponieważ zabrania tego prawo ChRL. Z tego powodu oferta publiczna akcji Alibaby oparta jest o skomplikowaną strukturę organizacyjno-prawną: formalnie inwestorzy staną się właścicielami akcji zarejestrowanej na Kajmanach spółki Alibaba Group Holding Limited, która czerpie zyski z działalności w Chinach.
|
10 największych IPO w historii USA |
|||
|---|---|---|---|
|
Lp. |
Firma |
Sektor |
Pozyskana kwota
(mld USD) |
|
1. |
Alibaba Group Holding |
Technologiczny |
21,8 |
|
2. |
Visa |
Finansowy |
17,9 |
|
3. |
ENEL SpA |
Energetyczny |
16,4 |
|
4. |
|
Technologiczny |
16 |
|
5. |
General Motors |
Motoryzacyjny i finansowy |
15,8 |
|
6. |
Deutsche Telekom |
Telekomunikacyjny |
13 |
|
7. |
AT&T Wireless Group |
Telekomunikacyjny |
10,6 |
|
8. |
Kraft Foods |
Spożywczy |
8,7 |
|
9. |
France Telecom |
Telekomunikacyjny |
7,3 |
|
10. |
Telestra Corporation |
Telekomunikacyjny |
5,6 |
Krzysztof Kolany




























































