REKLAMA
TYLKO U NAS

Etat vs własny biznes. Te same zarobki, zupełnie inna droga po hipotekę

Katarzyna Wojewoda-Leśniewicz2015-10-21 11:07redaktor Bankier.pl
publikacja
2015-10-21 11:07

Minimum 5 lat funkcjonowania firmy, deklaracja PIT za ostatnie 2 lata, wyciągi z rachunku firmowego, ale i prywatnego – to tylko przykłady wymagań, jakie najbardziej restrykcyjne banki stawiają polskim przedsiębiorcom starającym się o kredyt na mieszkanie.

Etat vs własny biznes. Te same zarobki, zupełnie inna droga po hipotekę
Etat vs własny biznes. Te same zarobki, zupełnie inna droga po hipotekę
fot. phovoir / / YAY Foto

Gdy osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą występuje do banku po kredyt na zakup nieruchomości spełniającej prywatne potrzeby mieszkaniowe, musi uzbroić się w cierpliwość. Spotka się bowiem z koniecznością dopełnienia wielu więcej formalności i spełnienia dodatkowych warunków niż osoba zatrudniona na etacie. Trzeba będzie zapewnić bank między innymi o stabilności i pewności dochodów osiąganych z działalności czy udowodnić brak wpadek w regulowaniu należności podatkowych i składkowych.

Rok prowadzenia działalności - dla niektórych banków za mało

W ostatnim rankingu kredytów hipotecznych Bankier.pl zapytaliśmy banki o warunki kredytu na mieszkanie dla osoby prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą. Zadaliśmy też instytucjom kilka dodatkowych pytań, żeby ustalić czy faktycznie trudniej – będąc na swoim - uzyskać kredyt na mieszkanie, niż gdyby podobne zarobki osiągać na etacie.

W pierwszej kolejności zapytaliśmy o to, jak długo wnioskujący o kredyt hipoteczny musi prowadzić działalność gospodarczą. Z danych zebranych przez Bankier.pl wynika, że standardowo wymagany przez banki minimalny staż prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby starające się o kredyt na cele mieszkaniowe wynosi 12 miesięcy. Nie we wszystkich instytucjach taki okres będzie jednak wystarczający.

Jak długo trzeba prowadzić działalność gospodarczą, aby móc starać się o kredyt mieszkaniowy?

Bank               

Wymagany minimalny okres prowadzenia działalności

Wyjątki

Alior Bank

12 miesięcy

Nie dotyczy

Bank BGŻ BNP Paribas

12 miesięcy

Dopuszcza się krótszy okres, gdy:

- jest to kolejna działalność o podobnym profilu;

- działalność jest oparta na umowie współpracy z dotychczasowym pracodawcą

Bank BPH

24 miesiące

Min. 18 miesięcy – po spełnieniu dodatkowych warunków

Bank BPS

12 miesięcy

Nie dotyczy

Bank Millennium

12 miesięcy

Nie dotyczy

Bank Pekao

12 miesięcy

Nie dotyczy

Bank Pocztowy

24 miesiące

Nie dotyczy

BZ WBK

Uzależniony od kwoty kredytu:

- do 200 tys. zł - 12 miesięcy,

- powyżej 200 tys. zł – min. 2 pełne lata kalendarzowe

Nie dotyczy

Credit Agricole Bank Polska

5 lat

1,5 roku w przypadku wolnych zawodów 

eurobank

24 miesiące

Nie dotyczy

Getin Bank

12 miesięcy

6 miesięcy, jeśli  udokumentowana kontynuacja pracy i/lub działalności w tej samej branży

ING Bank Śląski

12 miesięcy

Nie dotyczy

mBank

24 miesiące

Nie dotyczy

PKO Bank Polski

12 miesięcy

Nie dotyczy

Raiffeisen Polbank

18 miesięcy

Min. 12 miesięcy, jeśli kontynuacja poprzedniej pracy/ branży lub działalność oparta  na umowie o współpracę lub umowie agencyjnej.

Min. 12 miesięcy - w ramach grup profesjonalistów (możliwość zaakceptowania 6 miesięcy, jeśli  działalność jest kontynuacją dotychczas wykonywanej pracy (alternatywna forma zatrudnienia u tego samego pracodawcy)

Źródło: dane Bankier.pl na podstawie informacji od banków, 5-13.10.2015 r.

Część banków wymaga, aby firma istniała dłużej, co najmniej 2 lata. Taki warunek stawiają obecnie: Bank BPH, Bank Pocztowy, eurobank i mBank. Najbardziej restrykcyjnym w tym zakresie wydaje się być Credit Agricole Bank Polska, który wymaga, aby działalność była prowadzona od co najmniej 5 lat.

Dla porównania, w przypadku etatowców minimalny akceptowany przez bank okres trwania posiadanej umowy o pracę bywa zdecydowanie krótszy. Pracownik, który przeszedł okres próbny i pracuje od kilku miesięcy, będzie już miał szansę na kredyt.

Czytaj dalej: Jakie dochody firmy sprawdzi bank

Przygotuj się na badanie dochodów za poprzedni i obecny rok

Przygotowując się do zaciągnięcia kredytu hipotecznego, warto zadbać o to, żeby poprawić poziom i stabilność uzyskiwanych dochodów - w przypadku przedsiębiorców nie wystarczy jednak wypracowanie wyższego dochodu na 2-3 miesiące przed udaniem się do banku z wnioskiem kredytowym.

Za jaki okres wyliczany jest średni miesięczny dochód z działalności gospodarczej przy badaniu zdolności kredytowej?

Bank           

Okres do badania zdolności kredytowej

Bank BGŻ BNP Paribas

Ubiegły i bieżący rok podatkowy

Bank BPH

W zależności m. in. od okresu, jaki upłynął od początku roku  - jako średnia miesięczna z bieżącego roku lub średnia za poprzedni i bieżący rok.

Bank BPS

12 miesięcy

Bank Millennium

Możliwy okres krótszy niż 12 miesięcy, ale nie krótszy niż 6 miesięcy, jeśli zakres tej działalność jest kontynuacją wcześniejszej umowy o pracę.

Bank Pekao

Ostatnie 12 miesięcy

Bank Pocztowy

Ostatnie 12 miesięcy

BZ WBK

Ubiegły i bieżący rok podatkowy

Credit Agricole Bank Polska

12 miesięcy

eurobank

12 miesięcy

Getin Bank

12 miesięcy

ING Bank Śląski

12 miesięcy

mBank

12 miesięcy

PKO Bank Polski

Informacja wewnętrzna banku

Raiffeisen Polbank

Ostatnie 12 miesięcy

Źródło: dane Bankier.pl na podstawie informacji od banków, 5-13.10.2015 r.

Przy badaniu zdolności kredytowej w przypadku osób uzyskujących dochód z działalności gospodarczej, banki sprawdzają bowiem najczęściej osiągnięte dochody firmy z poprzedniego i bieżącego roku podatkowego. Minimum roczny okres do ustalenia średniomiesięcznego dochodu wskazuje większość banków. Tylko Bank Millennium wskazał na możliwość zaakceptowania dochodu uzyskiwanego z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej w okresie krótszym niż 12 miesięcy, ale nie krótszym niż 6 miesięcy, jeśli zakres tej działalność jest kontynuacją wcześniejszej umowy o pracę.

I w tym przypadku widać pewną rozbieżność pomiędzy podejściem banku do etatu i bycia na swoim. Etatowcy najczęściej są proszeni o przedstawienie zaświadczenia od pracodawcy ujmującego dochody za ostatnie 3 lub 6 miesięcy, jedynie w najbardziej restrykcyjnych instytucjach będą wymagane dochody za ostatnie 12 miesięcy.

Zobacz, jakich formalności musi dopełnić klient z własnym biznesem

Z własną firmą po hipotekę? Przygotuj się na festiwal formalności

Stos dokumentów do skompletowania to kolejna przeszkoda na drodze przedsiębiorcy po kredyt na mieszkanie. Oprócz standardowo wymaganych wniosków, potwierdzeń, zaświadczeń i wyciągów związanych z kredytowaną nieruchomością i samym klientem, trzeba będzie przedstawić także dokumenty firmy.

Rodzaj i liczba wymaganych dokumentów będą zależały od formy prowadzonej działalności i przyjętej przez bank polityki. Najczęściej będą to: zaświadczenie o nadaniu numeru REGON, zaświadczenia o niezaleganiu w US i ZUS, dokumenty rejestracyjne przedsiębiorstwa, wyciąg z rachunku firmy, dokumenty dotyczące wysokości dochodu, właściwe ze względu na formę rozliczenia z urzędem skarbowym.

Najbardziej wymagające banki oczekują deklaracji PIT za minione dwa lata, dowodów wpłaty zaliczek za rozliczone miesiące roku bieżącego, tabel amortyzacyjnych, szczegółowych dokumentów rachunkowych firmy za poprzedni i obecny rok. Już na etapie wyboru oferty warto zorientować się, jakie dokładnie dokumenty będą w danym banku potrzebne, stworzyć ich listę i zarezerwować sobie odpowiednio dużo czasu, aby móc je wszystkie skompletować. 

Jakie dokumenty muszą przedstawić kredytobiorcy uzyskujący dochody z własnej działalności gospodarczej przy ubieganiu się o kredyt hipoteczny (poza standardowo wymaganymi dla osób uzyskujących dochody z tytułu umowy o pracę)?

Dokumenty związane z prowadzeniem działalności

Alior Bank
  • - aktualny wypis z KRS
  • - dokument uprawniający do wykonywania zawodu w przypadku wolnych zawodów
  • - aktualne zaświadczenie z US o niezaleganiu z podatkami
  • - aktualne zaświadczenie o niezaleganiu ze składkami ZUS
Bank BGŻ BNP Paribas
  • dokumenty rejestrowe odpowiednie dla formy prowadzenia działalności
  • REGON (chyba że REGON znajduje się w CEiDG)
  • PIT za rok ubiegły (nie dotyczy karty podatkowej)
  • dokumenty potwierdzające opłacanie zaliczek na podatek dochodowy (zaświadczenie z US lub potwierdzenie opłacania podatku)
  • dokumenty potwierdzające opłacanie składek ZUS (zaświadczenie z ZUS lub potwierdzenie opłacania składek)

Pełna księgowość:

  • Bilans i Rachunek Zysków i Strat za rok poprzedni
  • Rachunek Zysków i Strat lub sprawozdanie F-01 za ostatni kwartał
  • tabele amortyzacyjne

Książka Przychodów i Rozchodów:

  • podsumowanie z poszczególnych miesięcy z KPiR za rok poprzedni oraz za rok bieżący, a także szczegółowa KPiR za ostatni miesiąc
  • tabele amortyzacyjne

Ryczałt:

  • podsumowanie poszczególnych miesięcy z ewidencji przychodów za rok poprzedni oraz za bieżący okres rozliczeniowy

Karta podatkowa:

  • decyzja US ustalająca wysokość podatku
Bank BPH
  • zaświadczenie z US o niezaleganiu z podatkami
  • zaświadczenie z ZUS o niezaleganiu z płatnościami
  • wyciąg z rachunku bieżącego firmy za ostatnie 3 miesiące
  • deklaracje PIT za ostatnie 2 lata podatkowe
  • zaświadczenie z US o dochodach za poprzedni rok
  • KPiR za ostatni miesiąc wraz z zestawieniem przychodów, kosztów i dochodu za poszczególne miesiące bieżącego roku
  • dowody wpłaty zaliczek za rozliczone miesiące roku bieżącego lub zaświadczenie/ informacja z US o wysokości wpłaconych zaliczek na podatek dochodowy w bieżącym roku podatkowym
Bank BPS
  • zaświadczenie o wpisie do CEIDG
  • REGON
  • NIP
  • roczne zeznanie podatkowe
  • księga przychodów i rozchodów/Bilans zysków i strat F01, PIT 28
  • zaświadczenie z ZUS i US
  • informacja o braku zaległości wobec ZUS
  • inne wymagane przez bank
Bank Millennium
  • zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej
  • REGON
  • zaświadczenie o nie zaleganiu z płatnościami zobowiązań podatkowych wydane przez właściwy US
  • potwierdzenie z US o aktualnej formie rozliczania
Bank Pekao
  • dokumenty rejestrowe
  • zaświadczenie o niezaleganiu z ZUS i US
  • PIT za rok ubiegły oraz w zależności od formy rozliczenia dokumenty potwierdzające wysokości uzyskiwanego dochodu (np.: KPiR).
Bank Pocztowy
  • zaświadczenie REGON lub potwierdzenie numeru REGON
  • zaświadczenie NIP lub potwierdzenie numeru NIP
  • aktualny odpis/wyciąg z KRS lub aktualne zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gosp.
  • oświadczenie/ zaświadczenie o niezaleganiu w US
  • oświadczenie/zaświadczenie o niezaleganiu w ZUS/KRUS

Książka przychodów i rozchodów:

  • kopia podsumowania KPiR za poszczególne miesiące za ostatni i bieżący rok podatkowy 
  • kopia pełnej KPiR za 6 ostatnich miesięcy
  • PIT (kopia) za ostatni rok potwierdzony przez właściwy US, jeśli został złożony lub zaświadczenie z US o wysokości osiągniętych dochodów brutto za ostatni rok podatkowy (oryginał)

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych:

  • kopia podsumowania ewidencji przychodów z bieżącego roku podpisana przez wnioskodawcę lub biuro rachunkowe
  • kopia podsumowania ewidencji przychodów za ostatni rok podatkowy podpisana przez wnioskodawcę lub PIT za ostatni rok potwierdzony przez właściwy US, jeśli został złożony lub zaświadczenie z US o uzyskanych przychodach za okres ostatniego roku podatkowego – jeżeli dotyczy (oryginał)

Karta podatkowa:

  • decyzja z właściwego US o aktualnej wysokości podatku
  • PIT za ostatni rok potwierdzony przez właściwy US

Księgi handlowe:

  • zaświadczenie z US o wysokości osiągniętych dochodów brutto za ostatni rok
  • Rachunek Zysków i Strat za okres bieżący i poprzedni rok obrachunkowy
  • Bilans za okres bieżący i poprzedni rok obrachunkowy
  • w przypadku braku możliwości uzyskania zaświadczenia z US dopuszcza się przyjęcie deklaracji PIT za ostatni rok wraz z potwierdzeniem złożenia w US oraz bieżące i za ostatni rok sprawozdania finansowe firmy
BZ WBK

Standardowo:

  • zaświadczenie o wpisie w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej
  • deklaracja podatkowa PIT
  • oświadczenie o braku zaległości w opłacaniu podatku do US oraz składek ZUS
Credit Agricole Bank Polska
  • dokumenty rejestrowe firmy
  • KPiR za ostatnie 18 m-cy w tym szczegółowa za ostatni zamknięty miesiąc
  • PIT za ostatni rok
  • opinia o rachunku firmowym z informacją o posiadanych zobowiązaniach firmowych (lub ich braku)
  • zaświadczenie o niezaleganiu w ZUS i US (ważne 30 dni)
eurobank
  • wydruk z CEIDG/KRS
  • zaświadczenie z ZUS o niezaleganiu/ oświadczenie o niezaleganiu wraz z dowodami opłacenia ZUS za ostatnie 6 miesięcy
  • zaświadczenie z US o niezaleganiu/ oświadczenie o niezaleganiu wraz z dowodami opłacenia podatku za ostatnie 6 miesięcy

Podatkowa Księga Przychodów i Rozchodów:

  • KPiR za wszystkie miesiące obecnego roku i za poprzedni rok podatkowy
  • zeznanie roczne za ostatni rok podatkowy (PIT 36, PIT 36-L wraz z PIT B) lub zaświadczenie z US o wysokości uzyskanego w ostatnim roku podatkowym przychodu i dochodu z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej
  • umowa spółki (jeśli działalność gospodarcza prowadzona w formie spółki)

Pełna księgowość:

  • Rachunek Zysków i Strat oraz bilans za rok bieżący lub formularz F-01 za ostatni kwartał
  • Rachunek Zysków i Strat oraz bilans za rok poprzedni lub formularz F-02 za poprzedni rok
  • zeznanie roczne za ostatni rok podatkowy (PIT 36, PIT 36-L wraz z PIT B)
  • umowa spółki (jeśli działalność gospodarcza prowadzona w formie spółki)

Ryczałt:

  • ewidencja sprzedaży z okresu ostatnich 6 miesięcy podpisana przez klienta LUB deklaracje VAT 7 z ostatnich 6 miesięcy
  • kopia deklaracji rocznej z ostatniego roku podatkowego (PIT-28) lub zaświadczenie z US o wysokości uzyskanego w ostatnim roku podatkowym przychodu i wysokości zapłaconego zryczałtowanego podatku dochodowego z prowadzonej działalności gospodarczej
  • umowa spółki (jeśli działalność gospodarcza prowadzona w formie spółki)

Karta podatkowa:

  • decyzja US o ustaleniu wysokości karty podatkowej
ING Bank Śląski
  • dokumenty rejestrowe firmy
  • dokumenty finansowe uzależnione od formy rozliczeń  z Urzędem Skarbowym
  • zaświadczenia o braku zaległości względem ZUS i US
mBank
  • informacje potwierdzające fakt prowadzenia działalności gospodarczej
  • dokumenty potwierdzające wysokość uzyskiwanych dochodów np.:

a) PIT-36/36-L – zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu / poniesionej straty w poprzednim roku podatkowym,

b) oświadczenie o wynikach finansowych firmy osiągniętych w bieżącym roku wraz z:

* kopią książki przychodów i rozchodów dotyczącą zestawienia sprzedaży i kosztów za miesiące objęte oświadczeniem w formie podsumowania poszczególnych miesięcy (lub narastająco) oraz pełnego zestawienia z ostatniego miesiąca – w przypadku uproszczonej księgowości,

* kopią bilansu i rachunku zysków i strat za ubiegły rok i w przypadku wniosków złożonych od 01 lipca za pierwsze półrocze bieżącego roku – w przypadku pełnej księgowości

  • dokumenty/informacje potwierdzające terminowe regulowanie zobowiązań finansowych wobec ZUS
PKO Bank Polski

Standardowo:

  • deklaracja podatkowa PIT
  • decyzja Urzędu Skarbowego za rok ubiegły oraz dokumenty finansowe za okres bieżący
  • zaświadczenia potwierdzające brak zaległości w zobowiązaniami podatkowymi oraz zobowiązaniami z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne
Raiffeisen Polbank
  • dokumenty rejestracyjne
  • zaświadczenie z US potwierdzające prawidłowe regulowanie podatku
  • kopia zaświadczenia z ZUS potwierdzająca prawidłowe regulowanie składek

Księga Przychodów i Rozchodów:

  • PIT za ubiegły rok potwierdzony przez US
  • podsumowanie KPiR za ostatnie 12 miesięcy, potwierdzone pieczęcią, podpisane przez właściciela lub prowadzących księgowość
  • kopia/wydruk KPiR za ostatni rozliczony miesiąc, podpisana i potwierdzona przez właściciela lub prowadzących księgowość
  • dowody opłacanie zaliczek na podatek dochodowy w bieżącym roku
  • oświadczenie o wysokości składek ZUS zapłaconych w okresie ostatnich 12 miesięcy

Źródło: dane Bankier.pl na podstawie informacji od banków, 5-13.10.2015 r.

Jest to zdecydowanie więcej dokumentów do zgromadzenia niż w przypadku klientów na etacie. Do udokumentowania dochodów przez etatowców najczęściej wystarczą zaświadczenia od pracodawcy i wyciąg z konta potwierdzającego wpływy. Jedynie w określonych sytuacjach mogą być wymagane jeszcze inne dokumenty, jak na przykład aneks do umowy o pracę, świadectwo pracy z poprzedniego zakładu czy zaświadczenie o braku przeciwwskazań do kontynuowania umowy w przypadku umów na czas określony. 

Choć liczba wymagań i formalności względem klientów z własnym biznesem może przytłaczać, nie przekłada się to ostatecznie na parametry zaproponowanej przez bank oferty. Z ostatniego rankingu kredytów hipotecznych Bankier.pl wynika, że klient prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą o ustabilizowanej pozycji (ze średnimi dochodami wynoszącymi około 8 000 zł miesięcznie) może liczyć na blisko 1 000 000 zł kredytu hipotecznego. Nawet wówczas, gdy jest to jedyne źródło dochodu w rodzinie. Tak bowiem banki oszacowały jego zdolność kredytową. Marża i inne parametry oferty zaproponowane takiemu klientowi nie różnią się też od tych, jakie uzyskałby klient o podobnych dochodach pracujący na etacie. Potrzeba tylko trochę więcej cierpliwości.

Źródło:
Tematy
Miejski model Ford Puma. Trwa wyjątkowa wyprzedaż

Komentarze (22)

dodaj komentarz
~111
uwaga na pułapki: Alior Bank - miło sympatycznie ... dostaniesz 200.000 PN pod obroty, bez zabezpieczenia ... po 11 m-cach zaczynaja się schody ... zysku nie ma, wskaźniki słabe /zapominają, że firma młoda, na dorobku, odsetki płaci 1.500 PLN m-cznie, a przede wszystkim kredyt obrotowy nie spłaca się z zysku/...Na to może jakieś uwaga na pułapki: Alior Bank - miło sympatycznie ... dostaniesz 200.000 PN pod obroty, bez zabezpieczenia ... po 11 m-cach zaczynaja się schody ... zysku nie ma, wskaźniki słabe /zapominają, że firma młoda, na dorobku, odsetki płaci 1.500 PLN m-cznie, a przede wszystkim kredyt obrotowy nie spłaca się z zysku/...Na to może jakieś zabezpieczenie hipoteczne, poręczenie, weksel itd. ... ew. może rozpiszemy spłatę kredytu na raty - skąd oni biorą takich ludzi i pseudo analityków od lewych wskaźników.... a pamietaj, że dodatkowo masz koszty bankowe: rachunek 15 PLN m-cznie, przelew 1 PLN, prowizja od kredytu 1,5 -3%, odsetki po zbóju: 7-8% p.a., ew. poręcznie BG /0,5%/ .... pracujesz dla Banku, który z 20.000 PLN pieniądza dłużnego udzielił ci kredytu 200.000 PLN /wirtulane pieniądze/. Warto zastanowić się, czy brać kredyt w banku ...
~innysposob
Ja pożyczam na ulicy, tu 10zł tam 15zł i juz mam na mieszkanie :)
~gary
W mediach huczy o nowej aktualizacji chińskich rezerw złota. Prawda jest taka, że na przestrzeni ostatnich 6 lat Chiny skupiły nie 600 a 6000 ton. Czemu Chińczycy nie ujawniają prawdziwych rezerw? Więcej przeczytacie na: http://independenttrader.pl/376,czemu_chiny_utajniaja_rzeczywisty_stan_rezerw_zlota.html
~zielonapyra
Moja noga nie przekroczy juz nigdy progu banku po kredyt
~ANTY_ryży_kutong
inwestycyjne są ok, konsumpcyjne już gorzej.
~Rooo
Chory kraj - kredyty hipoteczne powinny być zabezpieczane tylko i wyłącznie na nieruchomości do wysokości hipoteki wpisanej w księgi wieczyste.
Bank nie powinien mieć prawa zajmowania innych aktywów. Zabezpieczył się na hipotece koniec kropka - zrobił zawyżoną wycenę nieruchomości albo udzielił kredytu w walucie słowem naciągnął
Chory kraj - kredyty hipoteczne powinny być zabezpieczane tylko i wyłącznie na nieruchomości do wysokości hipoteki wpisanej w księgi wieczyste.
Bank nie powinien mieć prawa zajmowania innych aktywów. Zabezpieczył się na hipotece koniec kropka - zrobił zawyżoną wycenę nieruchomości albo udzielił kredytu w walucie słowem naciągnął klienta to niech Bank weźmie sobie nieruchomość i po sprawie.
Nie było by frankowców i innych problemów z nieuczciwymi praktykami banków. Banki muszą brać odpowiedzialność za decyzję swoich pracowników o udzieleniu kredytu.
~Trzezwy
Macie farta, ze nie chca Was ubrac w kredyt, nie narzekajcie, to najlepsze co Wam sie moglo przydazyc. Bedziecie zyli dluzej i w mniejszych nerwach, naprawde zycie bez kredytu jest mozliwe.
~anonim
Ja bym jeszcze dodał że w przypadku przedsiębiorców nie ma ochrony ze strony państwa. Pracownik zatrudniony na umowę o prace nie może zarobić mniej niż ..... przedsiębiorca nie ma takiej ochrony, może zarobić nawet 200zł w miesiącu i mimo tego musieć opłacić podatki i ZUS.
Zarobki również się różnią, etatowiec ma stałą pensję
Ja bym jeszcze dodał że w przypadku przedsiębiorców nie ma ochrony ze strony państwa. Pracownik zatrudniony na umowę o prace nie może zarobić mniej niż ..... przedsiębiorca nie ma takiej ochrony, może zarobić nawet 200zł w miesiącu i mimo tego musieć opłacić podatki i ZUS.
Zarobki również się różnią, etatowiec ma stałą pensję czy leży czy nie. Przedsiębiorca w zależności od tego co robi, czasem zarobi się 5 tysięcy na miesiąc a potem przez 4 miesiące zarobki nie starczają nawet na opłaty i trzeba brać kredyty by działalności nie zawiesić. Zarobki nie są stałe koszty tak. Nie ma zwolnień z podatków w przypadku braku nie osiągnięcia puli niezbędnej na opłatę wobec pracowników, opłat za lokal czy towar. Żeby chociaż było zwolnienie z ZUS w przypadku gdy nie osiągnę tyle by opłacić podstawy funkcjonowania przedsiębiorstwa było by już o niebo łatwiej
~qwe
Rzuć taki biznes, jeżeli nie możesz zarobić na koszty to nie męcz siebie i innych.
Bo i z płatnościami zapewne masz problemy, i ileś osób zależnych od twoich płatności taż ma z tym problemy
~Eltor odpowiada ~qwe
Wiesz, to samo mógłbyś powiedzieć, gdyby państwo wrzuciło bezwarunkowe składki na poziomie 20 tys. miesięcznie.
Nadal byś mówił kazdemu prowadzącemu warzywniak "rzuć to, jeśli Cię nie stać, bo to znaczy, że nie umisz"

Powiązane: Nieruchomości

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki