Epidemię koronawirusa w sposób szczególny odczuwają przedsiębiorcy oraz osoby spłacające kredyty. Utrata źródła dochodu lub jego obniżenie mogą poważnie zagrozić płynności finansowej i doprowadzić do problemów z wypłacalnością. Działające na polskim rynku banki zrzeszone w ramach Związku Banków Polskich bardzo szybko wdrożyły jednak działania, które mają na celu wsparcie szczególnie zagrożonych grup. Oferta w tym zakresie nie jest jednolita. Klienci Raiffeisen Bank International powinni dowiedzieć się, co przygotowała dla nich ta instytucja.
Odroczenie spłaty rat w Raiffeisen Bank
Podstawowym rozwiązaniem, które Raiffeisen Bank udostępnia kredytobiorcom korzystającym z jego kapitału, jest jednorazowe zawieszenie spłaty rat kapitałowo-odsetkowych na okres 3 miesięcy. W związku z tym o 3 miesiące zostanie także wydłużony harmonogram spłaty, a naliczone odsetki będą spłacone w pierwszych ratach po zakończeniu wakacji kredytowych. Poza tym w okresie odroczenia nadal trzeba będzie regulować oczywiście składki ubezpieczeniowe.
Masz problemy w związku z gospodarczymi skutkami pandemii? Sprawdź ofertę najlepszych kredytów gotówkowych na 5000 zł
Jak złożyć wniosek o odroczenie rat w Raiffeisen?
Kredytobiorcy zainteresowani zawieszeniem spłaty rat na okres 3 miesięcy mogą zrobić to w pełni zdalnie, wykorzystując w tym celu serwis R-NET. W sekcji „Dyspozycje” należy wybrać opcję „Złóż nową dyspozycję”, przejść do „Pozostałe dyspozycje inne, niewymienione na liście” i „Uzupełnienie dokumentacji”. Następnie w ramce „Dotyczy dyspozycji” trzeba wybrać opcję „Raty elastyczne” oraz wpisać numer kredytu. W polu „Dodatkowe informacje” wpisać „odroczenie spłaty rat kredytu”. W załączniku do wniosku powinno znaleźć się zdjęcie lub skan podpisanego własnoręcznie uzasadnienia wyjaśniającego, w jaki sposób pandemia koronawirusa wpłynęła na osiągane dochody i uniemożliwiła terminowe regulowanie zobowiązań.
Osoby, które nie korzystają z serwisu R-NET, mogą skontaktować się również z infolinią banku.
Rozpatrzenie wniosku
Aby możliwe było odroczenie płatności najbliższej raty, wniosek należy złożyć najpóźniej na 3 dni robocze przed wskazanym w harmonogramie spłaty terminem. W przeciwnym wypadku ratę trzeba będzie zapłacić, a po uzyskaniu zgody banku na odroczenie płatności wakacje kredytowe będą obowiązywać od kolejnej raty. Sama informacja o uwzględnieniu wniosku pojawi się natomiast w serwisie bankowości internetowej R-NET w zakładce „Wiadomości”.
Kiedy warto o tym pomyśleć?
Klienci zainteresowani zawieszeniem rat w Raiffeisen Bank International powinni mieć świadomość, że skorzystanie z tej opcji wiąże się z podwyższeniem całkowitych kosztów kredytu: wartość niespłaconych odsetek trzeba będzie uregulować w pierwszych miesiącach po odwieszeniu płatności, natomiast kapitał za okres wakacji kredytowych zostanie rozłożony pomiędzy pozostałe raty. Jest to więc rozwiązanie, o którym warto pomyśleć zwłaszcza w przypadku przejściowych problemów, spowodowanych przez skutki epidemii koronawirusa. Jeżeli natomiast kłopoty z płynnością finansową są długofalowe, lepszym rozwiązaniem może okazać się restrukturyzacja kredytu lub konsolidacja zadłużenia. Warto przede wszystkim jak najszybciej skontaktować się z bankiem: pozwoli to na uniknięcie poważniejszych problemów z niewypłacalnością.
Restrukturyzacja zadłużenia w Raiffeisen Bank
Raiffeisen Bank International proponuje kredytobiorcom borykającym się z problemami finansowymi szerokie plany restrukturyzacyjne, umożliwiające m.in. czasowe zawieszenie spłaty rat kapitałowych, wydłużenie okresu kredytowania czy kapitalizację zaległości. Jeżeli więc okaże się, że epidemia COVID-19 wpłynęła na nasz budżet w długofalowy sposób, warto zainteresować się tą propozycją. Wniosek można złożyć poprzez R-NET, mailowo lub listownie. Bank nie pobiera opłat za jego rozpatrzenie oraz sporządzenie aneksu. Warto mieć jednak świadomość, że akceptacja wniosku będzie uzależniona od indywidualnej analizy możliwości finansowych i zdolności kredytowej.
Inne sposoby kontaktu
Klienci Raiffeisen Bank International mogą mieć również pewne problemy z kontaktem ze swoim bankiem. Centrum telefoniczne zmieniło godziny pracy, obecnie można z niego korzystać w dni robocze w godz. 9.00-17.00. Bank prosi również o regulowanie formalności głównie drogą elektroniczną. W tym celu można wykorzystać system R-NET, formularz kontaktowy dostępny na stronie internetowej instytucji oraz wiadomości e-mail kierowane do konkretnego działu banku.
Publikacja zawiera linki afiliacyjne.