SMART > Poradniki > Porady w finansach > Jak odzyskać hasło do konta bankowego?

Jak odzyskać hasło do konta bankowego?

Logowanie do bankowości internetowej jest niemożliwe bez podania indywidualnego loginu i hasła użytkownika. Bywa jednak, że będąc już na stronie logowania okazuje się, że... nie pamiętasz hasła. Oczywiście ze względów bezpieczeństwa nie powinieneś mieć go nigdzie zapisanego, co niestety oznacza też pewien problem. Nie możesz przypomnieć sobie hasła do konta bankowego czy aplikacji mobilnej? Kilka błędnych prób będzie skutkowało blokadą. Tak czy inaczej, wizyta w placówce banku lub kontakt z pracownikiem infolinii okażą się niezbędne.

Jak odzyskać hasło do konta bankowego?
Spis treści
więcej Ikona strzałki
Wybierz najlepsze konta osobiste


Korzystanie z bankowości internetowej - Polacy aktywnie bankują online

Z raportu NetB@nk niedawno udostępnionego przez Związek Banków Polskich wynika, że w Polsce jest 22,7 mln aktywnych użytkowników aplikacji mobilnych banków oraz 23,2 mln aktywnie korzystających z bankowości internetowej. Niestety, w każdej z tych grup zdarzają się sytuacje, w których zalogowanie do konta bankowego okazuje się niemożliwe. Najczęściej chodzi po prosty o wpisywanie błędnych danych logowania - niepoprawny numer identyfikacyjny klienta czy hasło do konta bankowego uniemożliwiają dostęp do produktów, usług, finansów. Co wtedy?

Czym jest hasło do konta bankowego?

Hasło do konta bankowego to unikalny, poufny kod, który użytkownik sam ustala podczas pierwszego logowania do serwisu internetowego lub aplikacji mobilnej banku. Hasło powinno być skomplikowane, by zapewnić bezpieczeństwo środków finansowych. Bank nie przechowuje hasła w jawnej formie, dlatego nie jest możliwe przypomnienie jego pierwotnej treści, a jedynie nadanie nowego.

Co zrobić, gdy nie pamiętasz hasła do serwisu internetowego banku?

Krok 1: Sprawdź alternatywne opcje odzyskania hasła

Zapomniane hasło do bankowości online pozbawia Cię ostatecznie dostępu do konta. Większość banków oferuje kilka metod odzyskania hasła:

  • przez Internet (serwis transakcyjny lub aplikacja mobilna),

  • telefonicznie (infolinia banku),

  • osobiście w oddziale banku.

Krok 2: Przygotuj się na weryfikację tożsamości

Bez względu na wybraną metodę bank musi zweryfikować Twoją tożsamość. W tym celu przygotuj:

  • dowód osobisty,

  • login do banku lub numer klienta,

  • telekod (w niektórych bankach, np. Credit Agricole),

  • telefon komórkowy przypisany do konta.

Czasami weryfikacja opiera się na zadaniu pytań weryfikacyjnych przez konsultanta, dotyczących Twoich danych osobowych i produktów, jakie posiadasz (lub nie posiadasz - bądź przygotowany także na pytania podchwytliwe). Wszystko po to, aby mieć pewność, że hasło do bankowości internetowej odzyska jej prawowity użytkownik.

Gdzie i jak odzyskać hasło do konta bankowego? Online, w oddziale banku i na infolinii

Każdy bank ma własne procedury dotyczące postępowania w sytuacji, gdy klient zgłasza zapomniane/utracone hasło do bankowości internetowej. Poniżej przedstawiamy trzy głównie sposoby i miejsca, gdzie możliwe jest odzyskanie dostępu do serwisu internetowego oraz nadanie nowego hasła do bankowości elektronicznej.

Odzyskanie hasła do bankowości internetowej online

W wielu bankach (np. PKO BP, mBank, ING, Santander, Alior Bank) dostępne jest odzyskanie hasła przez internet:

  • wejdź na stronę logowania swojego banku,

  • wybierz opcję „Zapomniałem hasła” lub „Problemy z logowaniem”,

  • postępuj zgodnie z instrukcjami – zwykle otrzymasz tymczasowy kod dostępu SMS-em lub e-mailem,

  • po zalogowaniu się na hasło tymczasowe ustaw nowe, bezpieczne hasło.

Odzyskanie hasła do bankowości internetowej przez infolinię

Kolejną popularną metodą jest kontakt z infolinią banku. W trakcie rozmowy pracownik banku przeprowadzi weryfikację Twojej tożsamości, pytając o szczegóły takie jak:

  • dane osobowe,

  • produkty bankowe,

  • numer klienta lub login.

Po weryfikacji otrzymasz tymczasowy kod dostępu na numer telefonu przypisany do konta. Następnie należy go zmienić na własne hasło.

Wizyta w placówce banku i odblokowanie serwisu internetowego

Wizyta w placówce banku to najbezpieczniejszy sposób odzyskania hasła, szczególnie jeśli zmieniłeś numer telefonu lub masz inne trudności z identyfikacją online. Pracownik banku:

  • dokona weryfikacji Twojej tożsamości na podstawie dokumentu tożsamości,

  • nada Ci tymczasowy kod dostępu,

  • pomoże ustawić nowe hasło.

Wizyta w oddziale banku będzie niezbędna także w sytuacji, w której problemem jest nie tyle zapomniane hasło co zagubiony/zapomniany własny login.

Logowanie do aplikacji mobilnej, gdy nie pamiętasz hasła do bankowości internetowej

Odzyskanie dostępu do aplikacji mobilnej przebiega podobnie jak do bankowości internetowej. Zazwyczaj wymagane jest:

  • wejście do aplikacji i wybranie opcji „zapomniałem hasła”,

  • weryfikacja tożsamości,

  • otrzymanie tymczasowego hasła,

  • ustalenie nowego kodu dostępu.

Przykładowo, w mBanku czy Santander Bank Polska możliwe jest pełne odzyskanie dostępu z poziomu aplikacji mobilnej. W sytuacji gdy nie pamiętasz hasła do bankowości elektronicznej, nadal możesz zalogować się do banku przez aplikację. Np. w ING Banku Śląskim użytkownik do logowania ustawia inne hasło, 4-cyfrowy PIN.

Nadanie nowego hasła - jakie kryteria musi spełniać?

Po odzyskaniu dostępu do konta za pomocą tymczasowego hasła pamiętaj, że obowiązuje ono przez określony czas (najczęściej 24-48 godzin). Przy pierwszym logowaniu system wymaga zmiany hasła na nowe, które powinno spełniać następujące kryteria:

  • odpowiednia długość (zazwyczaj od 8 do 16 znaków),

  • użycie dużych i małych liter,

  • zastosowanie znaków specjalnych i cyfr,

  • unikanie oczywistych kombinacji, takich jak daty urodzin czy proste sekwencje liter/cyfr.

Z jednej strony hasło do bankowości internetowej musi być odpowiednio skonstruowane, aby było trudne do odgadnięcia, czy wykradnięcia. Z drugiej strony powinno być na tyle logiczne, abyś Ty szybko je zapamiętał, np. na zasadzie skojarzeń. Nigdzie nie powinieneś zapisywać hasła do serwisu internetowego, a najlepiej trzymaj w tajemnicy także swój numer klienta.

A co jeśli zapomnisz loginu?

Choć używamy go bardzo często, bywa, że zapominamy kombinacji cyfr czy liter składających się na login. Co jeśli uświadomisz sobie: "nie pamiętam loginu"? Spokojnie, na to też jest rada.

W pierwszej kolejności zajrzyj do dokumentów, umowy, jaką podpisałeś z bankiem jako klient indywidualny. Tam powinna znajdować się informacja o loginie, chyba że została przekazana Ci w inny, zaszyfrowany sposób. O ile hasło do konta bankowego można restartować, zmieniać, o tyle login zostaje z Tobą na lata. Dlatego, gdy zapomnisz go, a samodzielne odnalezienie informacji o tym numerze nie będzie możliwe, skontaktuj się z bankiem.

Gdy nie możesz się zalogować do bankowości elektronicznej - alternatywny dostęp do konta bankowego

Załóżmy jednak sytuację, w której nie możesz skorzystać, ani z aplikacji mobilnej, ani z bankowości internetowej. Zgubiłeś lub zapomniałeś identyfikator klienta, hasło do konta, konto zostało zablokowane, a Ty musisz natychmiast sprawdzić stan konta albo zlecić przelew. Wtedy pamiętaj o alternatywnych sposobach kontaktu z bankiem:

  • przez Infolinię,

  • w oddziale banku,

tymi kanałami zazwyczaj możesz też zlecać różne operacje. Niektóre, np. sprawdzanie salda są dostępne też z poziomu bankomatu czy wpłatomatu.

Jak zabezpieczyć się przed utratą hasła?

Zapomniane hasło nie jest aż tak dużym problemem jak hasło, które... dostało się w ręce niepowołanych osób (czyli wszystkich osób poza Tobą). Dysponując nim oraz posiadając identyfikator klienta, można łatwo dostać się do kont internetowych i wykonać na nich niektóre operacje (przynajmniej te niewymagające potwierdzenia przez kod SMS). Jako właściciel rachunku powinieneś zrobić wszystko, aby nie dopuścić do wycieku swoich danych logowania.

  • Nie zapisuj hasła na kartkach czy urządzeniach elektronicznych.

  • Używaj silnych, unikalnych haseł do każdej platformy internetowej.

  • Regularnie zmieniaj hasło (przynajmniej raz na pół roku).

  • Nie udostępniaj hasła osobom trzecim – nawet pracownikowi banku.

  • Aktualizuj swoje dane osobowe w banku, zwłaszcza numer telefonu i adres e-mail.

  • Unikaj logowania do bankowości internetowej w ogólnodostępnych miejscach, na komputerach służbowych lub takich, których używa więcej osób.

  • Wpisując dane na stronie logowania zawsze upewniaj się, że jest to oficjalna strona Twojego banku, o czym świadczy m.in. połączenie szyfrowane.

  • Pamiętaj, że pracownik banku nigdy nie poprosi Cię o pełne hasło – jeśli spotkasz się z taką sytuacją, może to być próba wyłudzenia danych.

Odzyskanie dostępu do bankowości internetowej czy aplikacji mobilnej, mimo stresującego początkowego momentu, jest procedurą prostą i bezpieczną. Każdy bank umożliwia odzyskanie hasła poprzez kontakt telefoniczny, wizytę w oddziale lub online. Podstawą do szybkiego rozwiązania problemu jest prawidłowa weryfikacja tożsamości oraz aktualne dane kontaktowe, zwłaszcza numer telefonu.

Dzięki tym wskazówkom łatwo odzyskasz hasło do konta bankowego, zachowując pełne bezpieczeństwo swoich finansów.

Publikacja zawiera linki afiliacyjne.

Bankowość internetowa

Komentarze

Potwierdź że nie jesteś robotem!
Dziękujemy za zadanie pytania!
Nasi Redaktorzy odpowiedzą tak szybko jak to możliwe a informację o udzieleniu odpowiedzi prześlemy na podany adres e-mail .
Coś poszło nie tak. Prosimy spróbować ponownie później.

Poradniki