Forum Ogólne

Re: Likwidacja czy zawieszenie działalności

Zgłoś do moderatora
Zupełny mętlik w temacie zawieszeń. Oto kopie artykułów zamieszczonych na stronach "Twojej firmy" :

pierwsze :

Zawieszenie działalności

Pomysł na zawieszenie działalności gospodarczej przychodzi często do głowy w sytuacjach trudnych dla firmy (słaba koniunktura, duża konkurencja itp.) bądź też dla prowadzącego ją przedsiębiorcy (problemy rodzinne, finansowe, zdrowotne itp.). Wówczas wydaje się, że to na pewno nie nadszedł czas na likwidację firmy, ale trzeba tylko przeczekać złą passę. Stąd pojawia się myśl zaprzestania prowadzenia działalności jedynie na jakiś czas.

Co z tym "zawieszeniem"?

Często mówi się o zawieszeniu działalności. Tymczasem przepisy podatkowe ani ubezpieczeniowe nie znają pojęcia terminu "zawieszenia działalności".

Oznacza to, że bez całkowitego rozwiązania przedsiębiorstwa, czyli ogłoszenia jego likwidacji bądź upadłości, nadal jesteśmy związani z urzędem skarbowym oraz Zakładem Ubezpieczeń Społecznych.

W przypadku urzędu skarbowego sprawa nie pociąga za sobą zbyt wielkich kosztów.
Jednak formalnie jeśli nie zlikwidujemy firmy, to musimy się wywiązywać ze wszystkich obowiązków wobec urzędu, to znaczy rozliczać się z podatku oraz dochodu.

Jednak nie powinien dziwić fakt, iż jeżeli przychód ani też obrót nie występują, to nie musimy płacić zaliczek na podatek dochodowy ani podatku VAT.

A pomimo takiego stanu rzeczy deklaracje podatkowe mamy obowiązek składać na takich samych zasadach jak wszyscy podatnicy.

W związku z rozliczaniem się z urzędem skarbowym wyjątek stanowią jedynie przepisy dotyczące karty podatkowej, które przewidują możliwość wystąpienia przerwy w prowadzeniu działalności gospodarczej.
Jednakże gorzej względem powyższego wygląda sprawa z obowiązkami wobec Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Póki nie wyrejestrujesz, musisz płacić

Dopóki formalnie nie zostanie zgłoszone wyrejestrowanie z ubezpieczeń społecznych, to w dalszym ciągu spoczywa na przedsiębiorcy obowiązek płacenia składek.

Nawet w przypadku czasowej przerwy w działalności należy się wyrejestrować z płacenia składek na ubezpieczenie społeczne, a potem ewentualnie zarejestrować ponownie.

Jednak ułatwieniem jest fakt, że aby taki manewr przeprowadzić nie trzeba wyrejestrowywać się z ewidencji przedsiębiorców.

i drugie :

ZUS musi wiedzieć o zawieszeniu
Wtorek, 24 Maj 2005
źródło: Twoja-firma.pl

Jeśli przedsiębiorca w związku ze swą trudną sytuacją zechce zawiesić na kilka miesięcy działalność, musi o tym poinformować nie tylko urząd skarbowy, ale i ZUS. Może się bowiem zdarzyć, że Zakład upomni się o zaległe składki wraz z ustawowymi odsetkami - pisze "Gazeta Prawna".

Jak informują urzędy skarbowe, w Polsce blisko 80 proc. firm na tendencję do czasowego zawieszania działalności, ze wskazaniem na przedsiębiorstwa stosujące kartę podatkową. Zawieszenie oznacza brak obrotów, a tym samym niemożność opłacania składek na ubezpieczenia społeczne.

Przepisy ustawy o swobodzie działalności gospodarczej stanowią, że musi być ona wykonywana "w sposób zorganizowany i ciągły". W przeciwnym razie nie ma mowy o prowadzeniu firmy i obowiązku opłacania składek. Wydaje się jednak, że dla niektórych inspektoratów ZUS nie jest to oczywiste.

(na podst.: Gazeta Prawna)

Do tego nie trzeba już dodawać publicznych informacji odpowiedzialnych z centrali zus.
Wychodzi na to (śledząc decyzje zus i wyroki sądów) że płatnik składek wszelkimi poradami stanowiącymi jakby nie było informacje publiczne, jest celowo dezinformowany tak aby oddziały zus mogły zbierać z tego ziarna swoje żniwo.
I to by było na tyle.