Forum Ogólne

odpowiedź na treść pisma procesowego ZUS

Zgłoś do moderatora
Przygotowuję znajomemu kolejne pismo procesowe do sądu okręgowego.
Proszę o krytyczne uwagi.

Odpowiedź na treść pisma procesowego organu rentowego z dnia ...


Sąd poprosił, aby Oddział ZUS ustosunkował się do argumentacji powoda. Niestety, zamiast tego Oddział stworzył własną argumentację, być może pochodzącą z innych spraw i ustosunkował się do niej. Powód nie argumentował przecież, że „żadna z ww ustaw nie wprowadziła zakazu zawieszenia działalności gospodarczej, a skoro tak to miał prawo to czynić ze wszystkimi tego skutkami prawnymi, także w zakresie ubezpieczenia społecznego”. Powód nigdzie też nie stwierdził, że „co nie jest zabronione to jest dozwolone”. W jakim więc celu organ rentowy odpowiedział na te wyimaginowane „argumenty”?

Powód powołał się natomiast na treść:
1) Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 4 grudnia 1998 r. (obowiązującego od 01.01.1999 do 30.09.2003), które jako jedną z przyczyn wyrejestrowania płatnika z ubezpieczeń, obok decyzji o wykreśleniu z ewidencji, wymienia m. in. także oświadczenie o zaprzestaniu prowadzenia pozarolniczej działalności.

111 - opłacająca składki wyłącznie za siebie - decyzja o wykreśleniu z ewidencji, rejestru lub skreślenie z listy,
113 - oświadczenie o zaprzestaniu prowadzenia pozarolniczej działalności,


2) Rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 6 sierpnia 2003 r. (obowiązującego od 01.10.2003 do dziś), które mówi o tym, że działalność gospodarczą można zaprzestać nie tylko podaniem o wykreślenie z ewidencji, lecz także zaprzestając prowadzenia pozarolniczej działalności.

111 - zaprzestanie prowadzenia działalności
211 - wykreślenie z rejestru, ewidencji lub skreślenie z listy


W dalszej części pisma procesowego organu rentowego pada trafne, zgodne z ww rozporządzeniami, stwierdzenie: „Należy mieć na uwadze, że jest możliwość zaprzestania prowadzenia działalności gospodarczej, bez jednoczesnego poinformowania organu ewidencyjnego (w szczególności w stanie prawnym do dnia wejścia w życie ustawy z dnia 02.07.2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej), jeżeli z okoliczności wynikało, że osoba posiadająca wpis do ewidencji działalności gospodarczej faktycznie zaprzestała w sposób ciągły prowadzenia działalności gospodarczej”.

Powód przedstawił przecież dowody, że działalność gospodarczą zaprzestał raz i to w sposób trwały (ciągły) w dniu .... Później wznawiał mniej więcej co miesiąc (np. od ... do ... był to okres 35 dni), zgłoszenie do ubezpieczeń (bez ubezpieczenia chorobowego), jednakże bez wznawiania działalności gospodarczej. Dowodem tego są m. in. dane z Urzędu Skarbowego, potwierdzające, że od dnia ... powód nie wykonał już żadnej operacji gospodarczej.

Poza tym, powód nigdy nie wyrażał pretensji o to, że organ rentowy sprawy nie skierował do Wydziału Kontroli. Miał żal jedynie o to, że Oddział przed wydaniem decyzji nie przesłuchał go, w celu złożenia wyjaśnień, przez co rażąco naruszył Kodeks Postępowania Administracyjnego. Powód argumentował jedynie, że „Oddział ZUS nie zapewnił stronie czynnego udziału w postępowaniu, zaś przed wydaniem decyzji nie umożliwił stronie wypowiedzenie się co do zebranych materiałów i dowodów - art. 10 par. 1 k.p.a.”. Dlaczego organ rentowy nie odniósł się do tego zarzutu?

W zakończeniu pisma procesowego organ rentowy stwierdził, iż dane z Urzędu Skarbowego stanowiły wystarczający dowód na stwierdzenie, iż przerwy były niesłusznie zgłaszane.

Zgodnie z art. 232. (136) KPC „Strony są obowiązane wskazywać dowody dla stwierdzenia faktów, z których wywodzą skutki prawne”.

Jakie więc dowody z Urzędu Skarbowego potwierdzały, że w spornym okresie powód wykonywał działalność gospodarczą?