SMART > Poradniki > Zadłużenie i windykacja > Monity — co to jest i kiedy się ich spodziewać?

Monity — co to jest i kiedy się ich spodziewać?

Ludzie na świecie od setek lat sięgają po różnego rodzaju pożyczki i kredyty. Nic dziwnego, ponieważ dzięki nim możesz sprostać nagłym wydatkom lub zrealizować ważne życiowe plany. Niestety może się zdarzyć, że z różnych względów spóźnisz się w spłacie zobowiązań. W takich sytuacjach pożyczkodawcy wysyłają monity.

Monity — co to jest i kiedy się ich spodziewać?
Spis treści
więcej Ikona strzałki


W artykule znajdziesz odpowiedzi m.in. na pytania: co to jest monit, jakie są ich rodzaje i co zrobić, gdy taki dokument do Ciebie dotrze. Ponadto porównamy monity z innym ważnym dokumentem stosowanym w procesie windykacji należności, jakim jest wezwanie do zapłaty. Poznaj tajniki monitów.

Co to jest monit?

Monit to formalne przypomnienie dłużnikowi o powstałej zaległości finansowej, a jednocześnie prośba o jej uregulowanie. Charakter dokumentu sprawia, że monity często nazywane są upomnieniem lub ponagleniem. Przekazywane są one dłużnikom w formie pisemnej, elektronicznej (SMS, e-mail) lub ustnej, podczas rozmowy telefonicznej.

Informacje, które zawierają monity:

  • wysokość kwoty zaległości oraz z czego wynika;

  • kiedy miną termin płatności;

  • gdzie (na jakie konto bankowe) należy spłacić zadłużenie.

Jeśli decydujesz się skorzystać z kredytu bankowego lub pożyczki na rynku pozabankowym, to zgadzasz się, że będziesz przestrzegał warunków umowy. Najważniejszym punktem jest zawsze terminowa spłata zobowiązania wraz z odsetkami i innymi kosztami.

Brak spłaty raty czy całości zobowiązania w wyznaczonym terminie niesie za sobą konsekwencje. Pożyczkodawca rozpoczyna działania windykacyjne, aby zmotywować Cię do spłaty zaległości. Jednym z narzędzi stosowanych do tego zadania jest właśnie monit.

Przeczytaj także: Skąd wziąć pieniądze?

Kiedy spodziewać się monitu?

Nie ma reguł czy przepisów, które regulowałyby termin wysyłki monitów. Zazwyczaj instytucja finansowe same ustalają procedury dotyczące powiadomienia dłużników. 

Praktyka pokazuje, że wysłanie monitu do dłużnika następuje nie wcześniej niż siedem dni przed upływem terminu płatności. Dzięki temu masz kilka dni na zgromadzenie środków i podstawienie pieniędzy na rachunku bankowym lub uregulowanie należności na wskazany numer konta bankowego. W ten sposób unikniesz często poważniejszych konsekwencji.

(pixabay/RuslanSikunov)

Problemów finansowych nie powinno się zamiatać pod dywan, bo prędzej czy później i tak spod niego wypłyną. Jeśli spodziewasz się trudności finansowych, np. w związku ze spłacanymi ratami, to być może pomocny będzie kredyt konsolidacyjny. Wydłużenie okresu kredytowania umożliwia obniżenie wysokości comiesięcznych rat. W ten sposób możesz wygospodarować w budżecie domowym nawet kilkaset złotych. 

Monity wysyłane są nawet następnego dnia po upływie terminu zapłaty. Schemat działania często prezentuje się następująco:

  • 1-3 dni po terminie płatności – w celu odzyskania zaległej należności wierzyciel oczekujący na wpływ, wysyła SMS-a lub e-mail z krótkim przypomnieniem o zobowiązaniu.

  • 7-14 dni po terminie zapłaty – pojawia się monit telefoniczny lub wierzyciel wysyła list na adres wierzyciela z informacją o minionym terminie zapłaty. Działania mają przypomnieć o konieczności spłaty długu, ale jeszcze bez podejmowania kroków prawnych.

  • 14-30 dni po terminie płatności – pożyczkodawca wysyła przedsądowe wezwanie do zapłaty.

Należy zaznaczyć, że powyższe terminy mają charakter orientacyjny. Wewnętrzne przepisy wierzycieli mogą być realizowane w innych terminach.

Monit a przedsądowe wezwanie do zapłaty

Wierzyciel może wysłać kilka monitów, zanim zdecyduje się na zastosowanie innych narzędzi, które zmobilizują dłużnika do zapłaty. Co może zrobić pożyczkodawca?

Przedsądowe wezwanie do zapłaty

W przypadku, gdy ignorujesz upomnienie, to często kolejnym krokiem po wysyłce monitów jest sporządzenie przedsądowego wezwania do zapłaty. Jest to wiadomość, która ma za zadanie przypomnieć nierzetelnemu kontrahentowi o konieczności spłaty zobowiązania, ale jeszcze bez uruchamiania procedury prawnej. 

Sporządzenie przedsądowego wezwania do zapłaty obejmuje informacje, które znajdują się w monitach, dodatkowo opisane są dalsze planowane działania. Pożyczkodawca może poinformować, że przekaże nieuczciwego kontrahenta do Krajowego Rejestru Dłużników lub skieruje sprawę do sądu.

(pixabay/qimono)

Ostateczne wezwanie do zapłaty

Jeśli wierzyciel nie otrzyma odpowiedzi lub nie odzyska środków od dłużnika we wskazanym terminie płatności, to w kolejnym kroku wyśle ostateczne wezwanie do zapłaty. Ten dokument pełni funkcję ponaglenia. Jego forma jest podobna jak przedsądowego wezwania do zapłaty. Ponadto dokument zawiera klarownie przedstawione kroki, które podejmie wierzyciel w stosunku do dłużnika. 

W ostatecznym wezwaniu do zapłaty wskazany jest konkretny termin na spłatę długu, np. raty kredytu. Po jego przekroczeniu sprawy przekazane zostaną np. do firmy windykacyjnej lub do sądu.

Przeczytaj także: Czyszczenie BIK. Sprawdź, jak poprawić scoring BIK!

Wysłanie monitu – jakie są jego koszty?

Na wstępie należy podkreślić, że to dłużnik jest zobowiązany do pokrycia kosztów wysyłki monitów. Zazwyczaj składa się na nie przygotowanie i wysłanie ponaglenia. Wiele osób obawia się, że naliczona opłata za monit wyraźnie powiększy kwotę zobowiązania. Nic dziwnego, ponieważ przez wiele lat koszty wysyłanych upomnień przez instytucje pożyczkowe były bardzo wysokie i sięgały nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych. Takie podejście nie ułatwiało spłaty zadłużenia, szczególnie gdy trzeba płacić za każdy otrzymany monit. W konsekwencji  doprowadziło do wprowadzenia przepisów, które regulują koszty monitów. 


 Ważne!

Ustawa o kredycie konsumenckim z dnia 12 maja 2011 roku wraz ze zmianami, które weszły w życie w 2016 roku, wprowadziły ograniczenia. Obecnie istnieją limity opłat z tytułu zaległości w spłacie pożyczek, które obejmują odsetki i koszty upomnień. Nie mogą one przekraczać maksymalnych odsetek za opóźnienie, które zostały określone w art. 481 § 21. Wspomniane odsetki oblicza się jako dwukrotność stopy referencyjnej NBP plus 5,5 punktów procentowych. 


 Po wprowadzeniu zmian w przepisach wiele firm pożyczkowych zmieniło swoje podejście. Wielu pożyczkodawców zrezygnowało z opłat za monity i inne działania windykacyjne, i nalicza tylko odsetki za opóźnienie. Istnieją jednak wyjątki, dlatego przed zawarciem umowy kredytowej lub pożyczki, w tym chwilówek, warto sprawdzić szczegóły i cennik pożyczkodawcy.

(pixabay/AlexBarcley)

Jakie są rodzaje monitów?

Nie ma przepisów, które określają, jak powinien wyglądać monit. Firmy i instytucje, które wysyłają tego rodzaju dokumenty, robią to według własnych wytycznych. Pożyczkodawcy w Polsce stosują najczęściej cztery rodzaje monitów:

  • pisemny – papierowy dokument, który możesz otrzymać tradycyjną pocztą, gdzie na wskazany adres wierzyciel doręczy monit;

  • elektroniczny – e-mail z wiadomością na dane kontaktowe podane przy zawieraniu umowy;

  • telefoniczny – przedstawiciel wierzyciela kontaktuje się, aby uzyskać informacje o planowanej terminie spłaty;

  • SMS – wiadomość o konieczności uregulowania zaległości i terminie spłaty, wysyłana na numer telefonu podany we wniosku.

Firmy pożyczkowe zazwyczaj stosują działania wielokanałowe. Najtańsze i najszybsze narzędzia kontaktu to w formie elektronicznej jak telefon, SMS lub e-mail. Instytucje stosują je, aby zmotywować Cię do zapłaty należności, co na tym etapie umożliwia polubowne załatwienie sprawy.

Monity – co to i co warto o nich wiedzieć? Pigułka informacji

Monit to dokument, którzy przypomni Ci o zbliżającej się lub niezapłaconej racie albo przekroczonym terminie zapłaty rachunków za gaz, prąd lub telewizję. Przeważnie wierzyciele nie naliczają za nich opłat, choć przed podpisanie umowy zawsze warto sprawdzić tabelę opłat i prowizji. Jeśli nie uregulujesz swojego zobowiązania, to w krótkim czasie możesz otrzymać kolejne monity. 

Brak reakcji dłużnika spowoduje, że pożyczkodawca wyśle przedsądowe wezwanie do zapłaty i wskaże, jakie konkretne kroki podejmie, jeśli dług nie zostanie uregulowany. Następnie sprawa przekazywana jest na drogę sądową i zewnętrznych firm windykacyjnych, co zwiastuje dodatkowe kłopoty.

Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest zareagować na monit. Jeśli obawiasz się, że nie będziesz mieć pieniędzy na spłatę ratę, porozmawiaj z bankiem lub firmą pożyczkową. Być może uda się sprawę rozwiązać polubownie. Innym wyjściem może być kredyt konsolidacyjny, który pomoże obniżyć przytłaczające miesięczne raty, na mniejsze i bardziej dogodne płatności. 

Rozwiązań trudnej sytuacji płatniczej jest przynajmniej kilka. Ważna jest Twoje podejście do problemu. Nie czekaj, aż bank odezwie się do Ciebie i wyjdź z inicjatywą. To dobry sposób, aby nie namieszać w swoich finansach i uniknąć problemów z zaciągnięciem kredytów w przyszłości.


Windykacja

Komentarze

Potwierdź że nie jesteś robotem!
Dziękujemy za zadanie pytania!
Nasi Redaktorzy odpowiedzą tak szybko jak to możliwe a informację o udzieleniu odpowiedzi prześlemy na podany adres e-mail .
Coś poszło nie tak. Prosimy spróbować ponownie później.

Poradniki