Jedziesz na urlop? Jak nie dać się oszukać?

Okres letni to czas, gdy wiele osób planuje wyjazdy, które mają spełnić ich całoroczne marzenia o kilkutygodniowym relaksie. Szukamy wtedy ofert na wakacyjne wyjazdy oraz rezerwujemy apartamenty. Internet pełen jest atrakcyjnych promocji. To jednak też czas, w którym oszuści internetowi są szczególnie aktywni, wykorzystując zwiększony ruch do rozpowszechniania fałszywych ofert. Jak nie dać się oszukać?

Jedziesz na urlop? Jak nie dać się oszukać?
Spis treści
więcej Ikona strzałki

Opiszemy kilka chwytów, które stosują oszuści oraz parę rozwiązań, które pozwolą Ci uniknąć ich efektów. Nigdy jednak nie możemy zredukować do zera możliwości narażenia się na oszustwa, ale można probować redukować ich wpływ. Zapoznaj się z naszym przewodnikiem.

Fałszywe oferty najmu

Internet jest jak dzika dżungla, pełna kuszących, ale często zdradliwych ofert. Poniżej przestrzegamy przed pułapkami, w które mogą wpaść nierozważni podróżnicy, pokazując, jak ochronić się przed fałszywymi promocjami, które potrafią skutecznie zrujnować zarówno wakacje, jak i budżet. 

Kilka popularnych pułapek:

1. Ceny zbyt dobre, by były prawdziwe

Czy napotkałeś ofertę, która wydaje się nieziemsko korzystna? Uważaj, to może być syreni śpiew cyberoszustów. Niezwykle niskie ceny często są wabikiem, który ma na celu przyciągnąć ofiary. Zanim podejmiesz decyzję, porównaj ofertę z cenami rynkowymi. Jeśli różnica jest ogromna, prawdopodobnie mamy do czynienia z próbą oszustwa. 

2. Niejasne opisy i zdjęcia znikąd

Fałszywe oferty często kryją się za mglistymi opisami i zdjęciami, które mogą być łatwo skopiowane z innych stron. Ostatnio też wygenerowane przez sztuczną inteligencję. 

3. Anonimowy sprzedawca bez twarzy

Internetowe bazary są pełne sprzedawców, których prawdziwa tożsamość pozostaje ukryta. Zanim zdecydujesz się na zakup, dokładnie sprawdź, kto stoi za ofertą. Brak transparentnych informacji kontaktowych, takich jak adres, numer telefonu, czy rzetelny e-mail, powinien zapalić czerwoną lampkę ostrzegawczą.

4. Metody płatności poza systemem

Strony proponujące płatności tylko przez niezabezpieczone kanały, jak przekazy pieniężne lub bezpośrednie przelewy bankowe, mogą przygotowywać grunt pod kradzież twoich środków. 

5. Presja czasowa i oferty „tylko teraz”

Ostatnią, ale równie perfidną taktyką jest wywieranie presji czasowej, aby skłonić cię do pochopnych wczasowiczów. 

6. Żądanie zaliczek lub kaucji przed weryfikacją

Jest też możliwa sytuacja, gdy najemcy są proszeni o wpłatę zaliczki lub kaucji. Po wpłaceniu pieniędzy, kontakt z wynajmującym urywa się.

7. Fałszywe strony rezerwacyjne

Oszuści mogą tworzyć fałszywe strony internetowe lub fałszywe profile na legitnych platformach, które wyglądają profesjonalnie i przekonująco.

8. Kradzież tożsamości

Oszuści mogą podszywać się także pod prawdziwych właścicieli nieruchomości, używając skradzionych danych osobowych.

Co możesz zrobić?

1. Sprawdź ceny

Nieprawdopodobnie niskie ceny są jednym z największych sygnałów ostrzegawczych. Jeśli oferta wydaje się zbyt dobra, by była prawdziwa, prawdopodobnie tak właśnie jest. Zawsze porównuj ceny z innymi znanymi sprzedawcami. 

2. Analiza opisu i zdjęć produktu

Fałszywe oferty często zawierają niejasne lub ogólnikowe opisy bez szczegółowych specyfikacji. Zdjęcia produktu mogą być niskiej jakości lub wyraźnie skopiowane z innych stron internetowych. 

3. Weryfikacja sprzedawcy

Sprawdź wiarygodność sprzedawcy przed dokonaniem zakupu. Poszukaj opinii innych klientów i ocen na temat sprzedawcy, a także informacji kontaktowych, takich jak adres, telefon czy e-mail. Przede wszystkim w serwisach, które agregują oferty sprzedawców prywatnych. Wykonaj telefon do właściciela nieruchomości pochodzącego z niezależnej strony. 

4. Sprawdź metody płatności

Fałszywe strony często proszą o płatność za pomocą niezabezpieczonych metod, takich jak przekazy pieniężne, bezpośrednie wpłaty BLIK lub przelewy bankowe, które nie oferują żadnej ochrony dla kupującego. Bezpieczniejsze strony oferują różnorodne metody płatności, w tym karty kredytowe i systemy płatności, które umożliwiają, w pewnych przypadkach, zwrot środków w przypadku problemów.

5. Opłaty za usługi dodatkowe

Zwróć uwagę, czy miejsca nie stosują dodatkowych opłat, które mogą wydawać się standardowe, jak dostęp do Wi-Fi, korzystanie z sejfu w pokoju, czy parking.  Aby uniknąć niespodzianek, zawsze pytaj o pełen kosztorys usług przed dokonaniem rezerwacji.

6. Opłaty administracyjne i lokalne podatki

Warto zwrócić uwagę, że podczas rezerwacji wakacji za granicą, mogą pojawić się dodatkowe koszty w formie lokalnych podatków czy opłat administracyjnych, które nie zawsze są jasno wskazane na początku procesu rezerwacji. Upewnij się, że finalna cena uwzględnia wszystkie obowiązujące podatki i opłaty. 

7. Koszty roamingu danych

Podróżując za granicę, łatwo zapomnieć o kosztach roamingu w swojej komórce. Nie jest to oszustwo, ale dodatkowe koszty. Weź to pod uwage zanim wyjedziesz.  Warto wspomnieć, że obejrzenie jednego filmu potrafi żużyć 6-7 GB danych. 

Wyłudzenia na miejscu

Nie chcemy demonizować wyjazdu, niemniej warto zwrócić uwage, że warto być uważnym także na miejscu. 

Fałszywe bilety do parków rozrywki i na atrakcje turystyczne

Parki rozrywki i inne popularne atrakcje często są celem oszustów, którzy oferują fałszywe bilety w obniżonych cenach. Nietrudno trafić na fałszywych sprzedających.

Szkolenia i kursy dla turystów

Oferowanie fikcyjnych kursów, jak nurkowanie, gotowanie lokalnych specjałów czy warsztaty artystyczne, to kolejna metoda oszustw. To może małopopularna odmiana powyższej metody. Oferta all inclusive może nas przed tym uchronić. 

Zniżki „tylko dla turystów”

W turystycznych hotspotach mogą pojawić się oferenci, którzy proponują specjalne zniżki „tylko dla turystów”. Często wymagają one od turysty okazania dowodu osobistego lub paszportu, co prowadzi do kradzieży danych osobowych. 

Pułapki wynajmu pojazdów

Jednym z ostatnich sposobów jest wynajem samochodu lub innego środka transportu. W ramach umów może skończyć się płaceniem za uszkodzenia, których nie spowodowałeś, lub, w ekstremalnych przypadkach, wynajmowaniem kradzionych pojazdów. Dlatego jednak zawsze warto korzystać z usług renomowanych firm wynajmujących pojazdy i dokładnie sprawdzać pojazd przed jego przejęciem.

Oszustwa „na uratowanie wakacji”

Zdarzały się też historie, gdy po przybyciu na miejsce, niektórzy turyści napotkali  osoby, które twierdziły, że ich rezerwacja hotelowa została anulowana. Następnie oferowały "pomoc" w znalezieniu alternatywnego zakwaterowania za wyższą cenę. Zawsze potwierdzaj swoje rezerwacje bezpośrednio z hotelem lub właścicielem i nie akceptuj pomocy od nieznajomych bez uprzedniej weryfikacji.

Opłaty za rzekome szkody

Wynajmujący lub fałszywi agenci mogą zażądać zapłaty za rzekome szkody, które miały zostać spowodowane przez najemców. Często oskarżenia te są całkowicie bezpodstawne.

Dodatkowe opłaty za „ekstra” usługi

Wynajmujący mogą również twierdzić, że pewne usługi, które były oferowane jako wliczone w cenę wynajmu, są dodatkowo płatne.

Co nas może spotkać przed wakacjami?

W końcu ostatni punkt, czyli na co jeszcze warto uważać, zanim wyjedziemy na urlop robiąc zakupy. Tutaj też roi się od oszustów, szczególnie na serwisach ogłoszeniowych. 

Poniżej przedstawimy listę alertów, które powinny wzbudzić twoje zainteresowanie przy przeglądaniu podejrzanych ofert. 

Alert

Opis

Co robić?

Niejasne lub niekompletne informacje

Ogłoszenie zawiera niewystarczające lub mylące informacje o produkcie lub usłudze.

Poproś sprzedającego o dodatkowe szczegóły i zdjęcia przedstawiające produkt z różnych perspektyw.

Cena znacznie poniżej rynkowej

Cena produktu jest znacznie niższa niż wartość rynkowa podobnych przedmiotów.

Bądź ostrożny, wykonaj dodatkowe sprawdzenie produktu i sprzedającego. Ceny zbyt dobre, by były prawdziwe, często są sygnałem oszustwa.

Brak możliwości obejrzenia przedmiotu

Sprzedający odmawia lub unika możliwości osobistego obejrzenia przedmiotu przed zakupem.

Zawsze staraj się osobiście sprawdzić przedmiot przed zakupem, szczególnie przy większych transakcjach.

Prośba o przedpłatę

Sprzedający prosi o wpłatę zaliczki lub całej kwoty przed wysyłką towaru lub przed jego osobistym odebraniem.

Unikaj płacenia za towar przed jego odbiorem; najlepiej dokonywać transakcji za pomocą bezpiecznych systemów płatności, które oferują ochronę kupującego.

Niezweryfikowany sprzedający

Sprzedający nie ma historii ani recenzji na platformie lub jego profil jest nowy.

Sprawdź historię i wiarygodność sprzedającego; jeśli to nowe konto, bądź szczególnie ostrożny.

Naciąganie na inne usługi

Sprzedający próbuje przekierować transakcję poza platformę lub proponuje dodatkowe płatne usługi.

Trzymaj się zasad bezpieczeństwa platformy, nie zgadzaj się na transakcje poza nią.

Zdjęcia wyglądają na generyczne

Zdjęcia produktu są niskiej jakości, wyglądają na stockowe lub są widoczne w innych ogłoszeniach.

Poproś o unikalne zdjęcia produktu, które potwierdzą jego stan i autentyczność.

Niejasne warunki dostawy

Warunki dostawy są niejasne lub sprzedający zmienia je w trakcie negocjacji.

Ustal klarowne i jednoznaczne warunki dostawy i płatności przed finalizacją transakcji.

Presja i manipulacja

Sprzedający wywiera presję, aby przyspieszyć decyzję zakupową, stosując taktyki takie jak ograniczony czas oferty.

Nie daj się ponaglić; podejmij przemyślaną decyzję i nie ulegaj presji sprzedającego.

Fałszywe linki i załączniki

W korespondencji pojawiają się podejrzane linki lub załączniki, które sprzedający zachęca do otwarcia.

Nigdy nie klikaj na nieznane linki ani nie otwieraj załączników od niezweryfikowanych źródeł.


Podróżowanie, zarówno te dalekie, jak i bliskie wyprawy, to fantastyczna okazja do odpoczynku, zdobywania nowych doświadczeń i tworzenia niezapomnianych wspomnień. Jednak nieodłącznym elementem planowania każdej podróży powinna być czujność i świadomość potencjalnych zagrożeń, które mogą czyhać w zasobach Internetu.

Jak pokazaliśmy, oszuści nie śpią, szczególnie w sezonie letnim, kiedy to internetowe serwisy przeżywają oblężenie. Fałszywe oferty wynajmu nieruchomości, zaniżone ceny biletów, nieistniejące atrakcje czy ukryte opłaty – to tylko niektóre z pułapek, które mogą skutecznie zepsuć nasze wakacyjne plany. Właśnie dlatego tak ważne jest, aby każdy krok, od rezerwacji po finalny zakup, był przemyślany i dobrze sprawdzony.


Publikacja zawiera linki afiliacyjne.

Urlopowe finanse

Komentarze

Potwierdź że nie jesteś robotem!
Dziękujemy za zadanie pytania!
Nasi Redaktorzy odpowiedzą tak szybko jak to możliwe a informację o udzieleniu odpowiedzi prześlemy na podany adres e-mail .
Coś poszło nie tak. Prosimy spróbować ponownie później.