Oczekiwania jedenastu biur maklerskich co do zysku netto za czwarty kwartał wahały się od 161,1 mln zł do 178,5 mln zł.
Wynik odsetkowy banku w czwartym kwartale wyniósł 296,4 mln zł i okazał się o 0,5 proc. wyższy od oczekiwań na poziomie 294,8 mln zł (prognozy biur maklerskich wahały się w przedziale 288-300,9 mln zł). Wynik wzrósł o 6,2 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem oraz o 1,6 proc. wobec trzeciego kwartału 2019.
Wynik z opłat i prowizji wyniósł 136 mln zł i był 2 proc. poniżej szacunków rynku, który spodziewał się 138,7 mln zł (oczekiwania wahały się od 135 mln zł do 142,4 mln zł). Wynik był o 1,2 proc. wyższy rok do roku i o 4 proc. niższy niż kwartał wcześniej.
Wynik handlowy banku w czwartym kwartale wyniósł - według wyliczeń PAP Biznes - 116,3 mln zł wobec 98,3 mln zł zanotowanych przed rokiem.
przewiń, aby zobaczyć całą tabelęWstępne wyniki Banku Handlowego w czwartym kwartale 2019 roku - według wyliczeń PAP Biznes - i ich odniesienie do konsensusu oraz poprzednich wyników | |||||
---|---|---|---|---|---|
w mln zł | 4Q2019 | konsensus | różnica | ||
PAP | |||||
Wynik odsetkowy | 296,4 | 294,8 | 0,5% | ||
Wynik z prowizji | 136,0 | 138,7 | -2,0% | ||
Koszty ogółem | 275,2 | 277,3 | -0,8% | ||
Saldo rezerw | -11,8 | -28,1 | -58,0% | ||
Zysk netto | 180,3 | 170,5 | 5,8% | ||
w mln zł | 4Q2019 | 4Q2018 | różnica | 3Q2019 | różnica |
rdr | kdk | ||||
Wynik odsetkowy | 296 | 279 | 6,2% | 292 | 1,6% |
Wynik z prowizji | 136 | 134 | 1,2% | 142 | -4,0% |
Koszty ogółem | 275 | 278 | -0,9% | 276 | -0,3% |
Saldo rezerw | -12 | -12 | 0,0% | -91 | -87,1% |
Zysk netto | 180 | 152 | 18,5% | 114 | 58,6% |
Koszty działalności banku w czwartym kwartale wyniosły 275,2 mln zł i były o 0,8 proc. niższe od konsensusu. Koszty spadły o 0,9 proc. rok do roku i 0,3 proc. kwartalnie.
Saldo rezerw (wynik z tytułu oczekiwanych strat kredytowych aktywów finansowych oraz rezerw na zobowiązania pozabilansowe) w czwartym kwartale wyniosło minus 11,8 mln zł. Rynek oczekiwał tymczasem odpisów na poziomie minus 28,1 mln zł. Odpisy wyniosły prawie tyle samo co w czwartym kwartale 2018 roku, a w trzecim kwartale 2019 r. saldo rezerw sięgnęło minus 91 mln zł.
W całym 2019 roku wynik odsetkowy wzrósł o 4,2 proc. rok do roku, do 1,153 mld zł. Przychody odsetkowe w 2019 roku wyniosły 1,406 mld zł i były wyższe o 7,8 proc., natomiast koszty z tytułu odsetek wzrosły o 28,3 proc. do 55,8 mln zł.
Wynik z opłat i prowizji w 2019 roku wzrósł o 2,7 proc. do 564,9 mln zł.
Największa zmiana wynikała z zaksięgowania zysku ze sprzedaży jednej ze spółek należących do banku. Jednocześnie, grupa odnotowała pozytywne dynamiki w powtarzalnych obszarach działalności – bankowości transakcyjnej, powierniczej i obszarze kart płatniczych i kredytowych. Wzrosty zostały częściowo skompensowane przez spadek wyniku z tytułu pośrednictwa w sprzedaży produktów ubezpieczeniowych i inwestycyjnych oraz działalności maklerskiej.
Koszty działania banku (razem z amortyzacją) wzrosły w ubiegłym roku o 3 proc. do 1,215 mld zł. Po wyłączeniu wyższej opłaty na rzecz funduszu przymusowej restrukturyzacji w BFG, koszty operacyjne spadły o 0,9 proc. rdr.
"Był to efekt dotworzenia rezerw kredytowych w obszarze bankowości przedsiębiorstw. Z kolei w segmencie bankowości detalicznej odnotowano wyższy ujemny wynik w kategorii odpisy netto na oczekiwane straty kredytowe, tj. 77,5 mln zł wobec 72,1 mln zł w 2018 roku" - napisano w komunikacie.
Na koniec 2019 roku suma bilansowa grupy wyniosła 51,99 mld zł i była o 5,4 proc. wyższa niż przed rokiem.
Wartość należności od klientów netto w 2019 roku wzrosła o 8,2 proc. do 23,7 mld zł.
"Wzrost ten wynika przede wszystkim ze zwiększenia akcji kredytowej dla klientów sektora finansowego (wzrost o 1,0 mld zł, tj. 46,8 proc.). Należności w sektorze niefinansowym wzrosły zarówno po stronie klientów instytucjonalnych (0,6 mld zł, tj. 4,5 proc., wzrost nastąpił wśród klientów globalnych i korporacyjnych) jak i klientów detalicznych (0,2 mld zł, tj. 3,1 proc., za sprawą kredytów hipotecznych, których udzielono 453 mln zł w 2019 roku, tj. 27 proc. rdr)" - napisano w komunikacie.
Na koniec 2019 roku łączna suma zobowiązań grupy wyniosła 44,9 mld zł, co stanowi wzrost o 2,7 mld zł (6,3 proc.) w porównaniu do końca 2018 roku. Zobowiązania wobec klientów stanowiły dominujące źródło finansowania działalności grupy i wynosiły 76,5 proc. zobowiązań i kapitału własnego.
Prezes: Na dywidendy przeznaczymy 75 proc. zysku z 2019 r.
„Nie decydujemy się na podawanie prognoz wyników finansowych i nie zrobimy tym razem wyjątku, ale na poziomie zysku netto liczymy na istotnie lepszy wynik w 2020 roku niż w 2019 roku” – powiedział Sikora.
Grupa podała we wstępnych wynikach, że w 2019 roku wypracowała 486,5 mln zł zysku netto.
„Chcę podtrzymać deklarację, że wypłacimy 75 proc. zysku z 2019 roku w formie dywidendy. Chcemy, żeby stopa dywidendy była w okolicach 5 proc. choć w dużym stopniu zależy to od kursu akcji" - powiedział prezes.
W 2019 roku bank wypłacił 488,7 mln zł dywidendy, czyli 3,74 zł na akcję. Pozostała część zysku, w kwocie 163,3 mln zł, pozostała niepodzielona.
W strategii na lata 2019-2021 bank założył przeznaczenie na dywidendę co najmniej 75 proc. zysku.
Model biznesowy odporny na spowolnienie w sektorze
Wyniki finansowe osiągnięte przez Bank Handlowy w ostatnim kwartale 2019 roku, w którym skala spowolnienia gospodarki wszystkich zaskoczyła, są dowodem na to, że bank ma najbardziej odporny na spowolnienie model biznesowy w sektorze - ocenił prezes Banku Handlowego Sławomir Sikora na konferencji prasowej.
"W IV kwartale poziom spowolnienia zaskoczył rynek, a mimo tego Bank Handlowy osiągnął dobre wyniki finansowe. Mam poczucie, że po dwóch trudnych kwartałach bank powrócił do formy. Oceniam, że model biznesowy Banku Handlowego jest najbardziej odporny na spowolnienie w sektorze bankowym" - powiedział prezes Sikora na konferencji prasowej podsumowującej wstępne wyniki finansowe w 2019 roku.
"Koszty ryzyka wróciły do normalnego poziomu i mam nadzieję, że utrzymają się na nim w kolejnych kwartałach. Udało nam się utrzymać marżę odsetkową, sektor ma obecnie niższą" - mówił Sikora.
Według prezesa odporność Banku Handlowego na spowolnienie wynika z pozycji lidera pod względem globalnej obsługi w Polsce. To sprawia, że bank ma mocno zróżnicowane branżowo i geograficznie grono klientów.
"Jesteśmy podstawową platformą bankową dla polskich firm planujących zagraniczną ekspansję. Jesteśmy w stanie zintegrować firmom usługę Citi w 98 krajach" - dodał prezes.
W 2020 roku bank zamierza budować silniejszą pozycję w bankowości detalicznej.
"Chcemy zbudować silną bankowość detaliczną w oparciu o silną pozycję w sektorze korporacyjnym" - deklaruje Sikora.
Motorem napędowym wzrostu w sektorze detalicznym ma być podpisana w grudniu 2019 roku umowa z BP, w efekcie której firmy uruchomiły wspólną kartę kredytową. Dzięki niej o ofercie Handlowego ma szansę dowiedzieć się 4 mln klientów odwiedzających każdego roku 550 stacji BP. Prezes Sikora ocenia, że umowa spowoduje wzrost sprzedaży nowych kart kredytowych o 30-40 proc. (PAP Biznes)
tj/ gor/ kuc/ ana/ tj/ sar/