Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Jak założyć konto w banku?

Spis treści

Niemal każdy bank na rynku oferuje klientom możliwość złożenia konta osobistego. Proces otwierania konta w banku nie jest skomplikowany. Rachunek oszczędnościowo-rozliczeniowy (ROR) można założyć w placówce, przez internet, a nawet w aplikacji mobilnej. Z naszego poradnika dowiesz się, jak najwygodniej otworzyć konto w banku.

Konto osobiste to podstawowy produkt w ofercie niemal każdego banku. W żargonie bankowym określane jest najczęściej terminem „rachunek oszczędnościowo-rozliczeniowy” (w skrócie ROR). Takie konto pozwala na przechowywanie oszczędności, bieżące rozliczenia i płatności za pomocą kart, Blika czy urządzeń mobilnych. Banki dają do wyboru zazwyczaj kilka rodzajów kont osobistych. Różnią się one przede wszystkim opłatami, więc przed otworzeniem konta w banku warto zapoznać się z cennikiem. Z reguły podstawowy rachunek osobisty prowadzony jest bezpłatnie, ale niektóre banki wymagają spełnienia w zamian prostych warunków (np. dokonania raz w miesiącu płatności kartą).

Na co zwrócić uwagę, zakładając konto?

Oprócz analizy podstawowych opłat – za obsługę rachunku, karty debetowej, wypłat z bankomatów i przelewów, warto zastanowić się, jak będziemy korzystać z rachunku. Czy będzie nam potrzebny dostęp do placówki banku, czy będziemy korzystać z obcych bankomatów (czyli bankomatów nie należących do naszego banku), czy potrzebujemy płatności mobilnych Google Pay lub Apple Pay lub Blika. Warto sprawdzić, czy w okolicy, w której mieszkamy, będziemy mieli do dyspozycji darmowy bankomat. Teoretycznie wszystkie banki proponują podobny zakres usług, ale często oferty różnią się właśnie takimi niuansami.

Jak otworzyć konto w banku?

Konto w banku można założyć na kilka sposobów. Można to zrobić całkowicie zdalnie – przez internet lub aplikację mobilną, lub ze wsparciem konsultanta - w placówce banku lub na infolinii. Obecnie jednym z najwygodniejszych sposobów jest zakładanie konta za pomocą aplikacji mobilnej instalowanej na smartfonie. Proces ten jest całkowicie samoobsługowy.

Otwieranie konta w oddziale banku

Najbardziej podstawowy sposób na założenie rachunku. Udajemy się do placówki banku z dokumentem tożsamości i w trakcie rozmowy z pracownikiem zakładamy rachunek osobisty, do którego wydawana jest karta debetowa. Służy ona do płatności lub wypłat z bankomatów. Niektóre banki wydają taką kartę niespersonalizowaną (bez nadruku imienia i nazwiska) od ręki, w innych trzeba poczekać kilka dni na przesyłkę z kartą.

Otwieranie konta przez internet

W tym procesie musimy samodzielnie wypełnić prosty wniosek przez internet. Wniosek ten zostanie wysłany do banku, a po jego weryfikacji bank wyśle kuriera z dokumentami. Kurierowi należy okazać dokument tożsamości do wglądu i w jego obecności podpisać dokumenty (umowę o prowadzenie ROR). Następnie należy aktywować dostarczony pakiet przez internet, zgodnie z załączoną instrukcją. Kiedy podpisane dokumenty trafią z powrotem do banku, bank prześle nam kartę debetową.

Otwierania konta w aplikacji mobilnej (na tzw. selfie)

 Należy pobrać i zainstalować w telefonie aplikację mobilną banku, a następnie wybrać opcję „otwórz konto”. W kolejnym kroku należy wypełnić formularz, w którym wprowadzamy swoje dane osobowe. Następnie za pomocą aplikacji skanujemy swój dowód osobisty, a dodatkowo program może nas poprosić o wykonanie kilku zdjęć twarzy (w procesie wykorzystywana jest biometria twarzy). Kiedy cały proces dobiegnie do końca, bank prześle nam elektronicznie dokumenty na nasz adres mailowy. Karta zostanie nam przesłana po kilku dniach.

Otwieranie konta na infolinii

Konto osobiste można założyć także dzwoniąc na infolinię. Proces ten przypomina nieco zakładanie konta przez internet, z tą różnicą, że nie wypełniamy samodzielnie wniosku, a dyktujemy konsultantowi dane do umowy. W trakcie rozmowy konsultant odczyta nam w celu potwierdzenia poprawności danych umowę, a następnie wyśle kuriera z umową na wskazany przez nas adres. Ewentualnie możesz się też umówić na podpisanie gotowej umowy w wybranym przez ciebie oddziale banku.

Potrzebne dokumenty

Do założenia rachunku bankowego będziesz w zasadzie potrzebować tylko jednego dokumentu – dowodu osobistego. Zarówno jeśli otwierasz konto zdalnie, jak i w placówce banku. W przypadku osób małoletnich, bank może wymagać dodatkowo legitymacji szkolnej, choć nie jest to regułą. Warto pamiętać, że dzieci mogą otwierać rachunki od 13 roku życia, ale wymagana jest przy tym zgoda przedstawiciela ustawowego. W wieku 13 lat nastolatek uzyskuje bowiem jedynie ograniczoną zdolność do czynności prawnych. W przypadku zakładania konta dziecku, najwygodniej jest otworzyć konto w placówce bankowej, choć niektóre banki udostępniają także ten proces z zdalnych kanałach.

Inne rodzaje kont osobistych

ROR to podstawowy rachunek osobisty dostępny w większości banków. Warto jednak wiedzieć, że bank może nam ponadto zaproponować założenie konta oszczędnościowego. To rachunek otwierany dodatkowo, który służy przede wszystkim do oszczędzania nadwyżek finansowych – stanowi alternatywę dla lokaty. W większości banków konto oszczędnościowe prowadzone jest za darmo, ale zdarzają się wyjątki.

Innym rodzajem konta jest tzw. podstawowy rachunek płatniczy. Jest to uboższa wersja ROR-u, którą ma  w ofercie każdy bank prowadzący rachunki. Została wprowadzona do oferty banków na mocy unijnych przepisów, które zakładają walkę z wykluczeniem finansowym. Takie konta prowadzone są w założeniu bezpłatnie, ale mają ograniczoną funkcjonalność. Z takiej oferty może skorzystać klient, który nie ma innych rachunków bankowych.

W którym banku założyć konto?

Nie da się jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Na rynku działa kilkanaście banków o profilu uniwersalnym (np. PKO BP, Pekao, Santander, ING, Millennium, mBank, Alior) oraz kilkaset banków spółdzielczych, funkcjonujących z reguły lokalnie. Jeżeli planujesz korzystać z bankowości internetowej i mobilnej, to w zasadzie nie ma większej różnicy, w którym banku otworzysz konto – dostęp do oferty będziesz miał z poziomu komputera lub smartfona. Zasadniczą różnicą są wówczas opłaty za obsługę rachunku i karty debetowej. Jeśli natomiast potrzebujesz wsparcia pracowników w codziennym korzystaniu z konta, to najlepiej założyć konto w tym banku, do którego placówki masz najbliżej.

Konta z różnych banków w jednej aplikacji

Od niedawna na polskim rynku obowiązują przepisy unijnej dyrektywy PSD2, która wprowadziła m.in. możliwość podglądu kont z różnych banków w jednej aplikacji. To użyteczna usługa w przypadku, gdy mamy więcej niż jedno konto bankowe. Aby nie logować się oddzielnie do kilku banków, pojawiła się możliwość podglądu rachunków w jednej aplikacji. Taką funkcję mają m.in. PKO BP, Pekao, ING, Millennium czy Santander. Wystarczy w ramach aplikacji mobilnej podpiąć konta z innych banków, by uzyskać podgląd salda czy zlecić przelew z innego banku.

Wojciech Boczoń, Bankier.pl

Poradniki