Jesteś czynnym podatnikiem VAT? Znajdziesz tu odpowiedzi na interesujące Cię pytania dotyczące sposobu i częstotliwości składania deklaracji VAT oraz prawidłowego rozliczania podatku VAT z urzędem skarbowym.
Jak często rozlicza się podatek VAT?
Podatek VAT można rozliczać w dwóch trybach: miesięcznym i kwartalnym. Wybór formy zależy od preferencji podatnika, jego wielkości działalności oraz wysokości osiągniętego dochodu.
UWAGA: Od założenia działalności gospodarczej musi minąć minimum rok, aby przedsiębiorca mógł zmienić sposób rozliczenia podatku VAT z miesięcznego na kwartalny.
Bez względu na to, czy wybierasz rozliczenie kwartalne, czy miesięczne, każdego miesiąca masz obowiązek składania JPK_V7.
Rozliczenie podatku VAT - kwartalnie
Rozliczenie VAT kwartalnie jest dostępne dla małych przedsiębiorstw, których roczny obrót nie przekracza 2 mln euro. Obowiązkowe rozliczenie kwartalne dotyczy przedsiębiorców, którzy wybrali metodę kasową (z wyjątkiem pierwszych 12 miesięcy od daty rejestracji do VAT, kiedy musisz rozliczać VAT miesięcznie). W przypadku rozliczenia kwartalnego plik kontrolny należy i tak składać co miesiąc.
Do kiedy płaci się VAT w rozliczeniu kwartalnym?
Przedsiębiorcy rozliczający się kwartalnie muszą złożyć deklarację VAT do 25 dnia miesiąca następującego po zakończeniu kwartału.
PRZYKŁAD: Termin składania deklaracji VAT za pierwszy kwartał roku (od stycznia do marca) przypada na 25 kwietnia.
Przeczytaj także: Rozliczenie PIT
Rozliczenie podatku VAT - miesięcznie
Większość przedsiębiorców wybiera jednak rozliczenie VAT miesięczne. Muszą oni wówczas pamiętać o regularnym rozliczaniu wystawionych i opłaconych faktur każdego miesiąca oraz składaniu plików kontrolnych.
Do kiedy płaci się VAT w rozliczeniu miesięcznym?
W takiej sytuacji podatek VAT należy opłacić do 25 dzień miesiąca następującego po okresie rozliczeniowym, w którym powstał obowiązek podatkowy.
PRZYKŁAD: Jeśli prowadzisz rozliczenie miesięczne, to deklarację VAT i zapłatę podatku za styczeń musisz złożyć do 25 lutego.
Terminy składania deklaracji VAT i terminy rozliczeń podatkowych
Jednym z najważniejszych aspektów rozliczeń podatkowych są terminy, których należy przestrzegać. Podatnicy VAT muszą składać deklaracje VAT do 25 dnia miesiąca następującego po okresie rozliczeniowym, zarówno w przypadku rozliczeń miesięcznych, jak i kwartalnych. Wszelkie opóźnienia w złożeniu deklaracji VAT mogą skutkować sankcjami ze strony urzędu skarbowego.
Jakie są stawki podatku VAT?
-
23% – stawka podstawowa, dotycząca większości towarów i usług,
-
8% – stawka obniżona, obejmująca np. niektóre usługi budowlane i remontowe,
-
5% – najniższa stawka VAT, stosowana np. do żywności i książek,
-
0% – dotyczy głównie eksportu towarów oraz transakcji wewnątrzwspólnotowych.
Składanie deklaracji VAT
Podatnicy VAT mają obowiązek składania deklaracji podatkowej VAT-7 (dla rozliczeń miesięcznych) lub VAT-7K (dla rozliczeń kwartalnych) w urzędzie skarbowym. Deklaracje te należy składać elektronicznie za pomocą platformy e-Deklaracje lub ePUAP. W przypadku zmiany właściwości urzędu skarbowego z powodu zmiany adresu zamieszkania podatnika, przedsiębiorca ma obowiązek zgłoszenia tego faktu naczelnikowi urzędu skarbowego.
Prawidłowe rozliczanie deklaracji podatkowej VAT
Aby prawidłowo rozliczyć deklarację VAT, należy przede wszystkim wiedzieć, w jakim okresie powstał obowiązek podatkowy, czyli kiedy został dostarczony towar lub była świadczona usługa.
Przedsiębiorca ma obowiązek sporządzić deklarację VAT, w której wykazuje:
-
kwotę podatku należnego (od sprzedaży towarów i usług),
-
kwotę podatku naliczonego (wynikającego z faktur kosztowych).
Rozliczenie podatku VAT polega na odjęciu podatku naliczonego od należnego – w rezultacie podatnik oblicza, ile powinien zapłacić do urzędu skarbowego.
Kto składa deklaracje VAT?
Deklarację VAT muszą składać wszyscy podatnicy VAT czynni, czyli przedsiębiorcy, którzy dokonują sprzedaży towarów i usług objętych VAT. Obowiązek składania deklaracji VAT spoczywa również na podatnikach rozliczających import towarów oraz transakcje wewnątrzwspólnotowe.
Korygowanie deklaracji VAT
Zauważyłeś błędy w złożonej deklaracji podatkowej, np. pominąłeś ulgę podatkową, źródła przychodu lub inne istotne informacje? To może się zdarzyć! Najważniejsze jest, aby szybko zareagować i przesłać korektę deklaracji podatkowej, a także uiścić ewentualne niedopłaty. W przeciwnym razie ciągle będzie widniała różnica między tym, co wykazałeś w dokumentach, a kwotą, jaka wpłynęła do urzędu skarbowego.
Przeczytaj także: Rok podatkowy w Polsce. Czym jest i dlaczego warto go rozumieć?
Oto najważniejsze informacje dotyczące podatników rozliczających VAT i chcących skorygować rozliczenie już po przesłaniu go do fiskusa:
-
Jak skorygować deklaracje podatkowe?
Należy ponownie wypełnić formularz PIT, zaznaczając w rubryce 10 opcję korekty. Wszystkie pola muszą być wypełnione poprawnie, nie tylko te, które były błędne.
-
Ile razy można korygować deklarację w przypadku podatku VAT?
Zeznanie można korygować wielokrotnie, o ile organ podatkowy nie rozpoczął kontroli podatkowej lub postępowania.
-
Czy do korekty PIT trzeba dołączyć czynny żal?
Nie, korekta nie wymaga dołączania czynnego żalu. Czynny żal dotyczy sytuacji, gdy podatnik nie złożył deklaracji w terminie.
-
Czy korekta PIT po 1 listopada wiąże się z większymi kosztami?
Tak. Organy podatkowe zapewniają możliwości dokonywania zapłaty przy korygowaniu deklaracji przez pierwsze 6 miesięcy od momentu złożenia jej z odsetkami obniżonymi o połowę. Po 1 listopada odsetki za zwłokę będą naliczane w pełnej wysokości.
-
Do kiedy można składać korektę zeznania PIT za 2024 r.?
Deklaracja podatkowa może być korygowana do 31 grudnia 2030 r.
Zwolnienie z VAT - kto może skorzystać?
Nie każdy przedsiębiorca musi płacić podatek VAT. Jeśli mówimy o podatniku VAT zwolnionym, wówczas mamy do czynienia z sytuacją, w której przedsiębiorca korzysta ze zwolnienia podmiotowego lub przedmiotowego.
-
Zwolnienie przedmiotowe z płacenia podatku VAT - gdy dokonuje sprzedaży towarów i usług podlegających zwolnieniu na mocy art. 43 ust. 1 ustawy o VAT.
-
Zwolnienie podmiotowe z płacenia podatku VAT - gdy nie osiągnie limitu sprzedaży w wysokości 200 000 zł.
Jak zapłacić VAT?
Dla przedsiębiorców ważny jest nie tylko termin płatności VAT, ale też sposób, w jakich podatek jest przekazywany do urzędu skarbowego. Już od ponad 4 lat odbywa się to na indywidualny mikrorachunek podatkowy. Wyjaśniamy, skąd go wziąć i jak rozliczać deklarację VAT z jego pomocą.
-
Sprawdź numer swojego mikrorachunku podatkowego.
Od 1 stycznia 2020 r. wszystkie wpłaty dotyczące PIT, CIT i VAT muszą być dokonywane na indywidualny rachunek podatkowy, tzw. mikrorachunek podatkowy. Numer ten można wygenerować na stronie podatki.gov.pl lub uzyskać w urzędzie skarbowym.
-
Wygeneruj swój mikrorachunek
Możesz to zrobić w dowolnym momencie, korzystając z generatora dostępnego na stronie internetowej Ministerstwa Finansów. Wprowadź swój PESEL (osoby fizyczne) lub NIP (osoby prawne) w generatorze, aby otrzymać indywidualny numer mikrorachunku.
-
Dokonaj przelewu
Na swój mikrorachunek podatkowy wpłać należny podatek VAT, uzupełniając okres, za który wpłata jest realizowana. Na ten sam rachunek można także wpłacać odsetki od zaległości podatkowych oraz koszty upomnienia związane z PIT, CIT i VAT.
Czy zawsze trzeba zapłacić VAT?
Nie tylko zwolnieni ustawowo przedsiębiorcy nie muszą płacić podatku VAT. Nawet czynny podatnik VAT może w danym miesiącu nie zapłacić podatku. Dotyczy to dwóch sytuacji:
-
Jeśli suma odliczeń przewyższa należny podatek VAT, firma nie ma obowiązku zapłaty podatku VAT.
-
Gdy firma nie realizuje w danym miesiącu żadnych transakcji podlegających opodatkowaniu ani nie dokonuje odliczeń VAT.
Niemniej jednak, w takiej sytuacji przedsiębiorca nadal musi prowadzić pełną dokumentację wszystkich transakcji objętych VAT i sporządzać plik JPK_V7.
W przypadku braku transakcji jest obowiązek złożenia JPK_V7, który sporządza się i przesyła analogicznie, jak standardową deklarację VAT. Przy braku transakcji wypełnia się jedynie dane identyfikacyjne przedsiębiorcy.
Mechanizm podzielonej płatności - kiedy stosować i na czym polega?
Mechanizm podzielonej płatności (MPP) to sposób regulowania należności, w którym kwota zapłaty za fakturę jest dzielona na:
-
część netto - trafia na konto sprzedawcy,
-
VAT - jest księgowany na specjalnym koncie VAT.
Mechanizm tzw. split payment dotyczy podatników VAT, którzy dokonują przelewów w PLN. W niektórych sytuacjach jest obowiązkowy, dotyczy to faktur na kwotę brutto przekraczającą 15 tys. zł oraz obejmujących towary lub usługi „wrażliwe”. W pozostałych przypadkach można, lecz nie trzeba stosować mechanizmu płatności podzielonej.
Terminy płatności podatku VAT, podobnie jak terminy rozliczeń podatkowych (podatku dochodowego) są priorytetem w kalendarzu każdego przedsiębiorcy. Nie ma przy tym znaczenia rodzaj wybranej formy opodatkowania - terminy płatności podatku VAT są takie same dla wszystkich firm, które mogą jedynie wybrać częstotliwość rozliczenia - kwartalnego lub miesięcznego.
Publikacja zawiera linki afiliacyjne.
Komentarze