"Rok 2022 rozpoczął się dla Grupy Eurocash bardzo dobrze – sprzedaż grupy rośnie powyżej 10 proc. rok do roku, co przekłada się na polepszenie wszystkich wskaźników biznesowych, które w dodatku sytuują się na znacznie wyższym poziomie niż w porównywalnym okresie przed pandamią" – powiedział, cytowany w komunikacie prasowym, prezes Eurocashu Paweł Surówka.
Jak wskazał prezes Surówka, 2021 r. okazał się niezwykle wymagający dla niezależnych detalistów, gdyż konsumenci, z powodu pandemii i pracy zdalnej, preferowali rzadsze i większe zakupy. Obserwowano więc przesunięcie konsumentów z rynku niezależnego do dyskontów.
"Odczuliśmy to wyraźnie w sklepach własnych, gdzie wpływ pandemii nałożył się na trwającą i dłuższą niż oczekiwano integrację sklepów Mila z siecią Delikatesy Centrum. Wymagało to podjęcia trudnych decyzji, takich jak zamknięcie 50 sklepów najbardziej dotkniętych pandemią, aby skoncentrować wysiłki na rozwoju pozostałej sieci. Dlatego z ulgą obserwujemy, że decyzje te przynoszą pierwsze owoce" - powiedział prezes.
Dodał, że spółka obserwuje, iż częściowe przejście konsumentów ze sklepów niezależnych do dyskontów miało jedynie charakter tymczasowy i odwróciło się na korzyść rynku niezależnego.
"W miarę jak zmniejszały się lockdowny, rosły wskaźniki szczepień, a ludzie powoli uczyli się żyć z wirusem, obserwowaliśmy powrót do zakupów w lokalnych sklepach niezależnych, co zaowocowało ogólnie lepszym drugim półroczem i zdecydowanie lepszym czwartym kwartałem 2021 r. Szczególnie dobrze radzili sobie nasi partnerzy franczyzowi oraz Frisco - największy supermarket internetowy w Polsce, który po raz kolejny okazał się idealnym modelem dla świata po pandemii. Odwrócenie niekorzystnego dla Grupy Eurocash trendu z pierwszego półrocza 2021 r. widać szczególnie w wynikach pierwszego kwartału br." - powiedział Paweł Surówka.
Przychody ze sprzedaży Grupy Eurocash w 2021 r. sięgnęły 26,3 mld zł, co oznacza wzrost o 3,5 proc. rdr. Skonsolidowana strata netto wyniosła 99 mln zł (wobec 49 mln zł zysku netto rok wcześniej i wobec straty netto na poziomie 165 mln zł w pierwszej połowie 2021 r.).
Istotny wpływ na wyniki miały zdarzenia jednorazowe, w szczególności odpisy dokonane w segmencie detalicznym (odpis związany z zamknięciem 50 sklepów własnych) oraz w segmencie Projekty z uwagi na dokonanie aktualizacji wartości prawa do użytkowania wybranych nieruchomości oraz aktywów trwałych. Łączna kwota tych odpisów wyniosła ponad 89 mln zł.
EBITDA grupy w 2021 r. wyniosła 708,2 mln zł, co oznacza spadek o 9,8 proc. rdr. Znormalizowana EBITDA, tj. po wyłączeniu odpisów w segmencie detalicznym, była na zbliżonym poziomie co rok wcześniej i wyniosła 782,2 mln zł.
Sprzedaż zewnętrzna towarów zrealizowana przez grupę Eurocash w segmencie hurtowym w 2021 r. sięgnęła 19,25 mld zł i była o 2 proc. wyższa niż rok wcześniej. EBITDA segmentu hurtowego przekroczyła 668 mln zł, co oznacza wzrost o 6 proc. rdr.
Sprzedaż towarów w segmencie detalicznym wyniosła w ubiegłym roku 6,38 mld zł, co oznacza wzrost o blisko 5 proc. rdr. Znormalizowana EBITDA segmentu wyniosła 284 mln zł wobec 318 mln zł rok wcześniej.
Sprzedaż segmentu Projekty w 2021 r. sięgnęła 533 mln zł i była o 77 proc. wyższa rdr. EBITDA segmentu była ujemna i wyniosła -44 mln zł wobec -33 mln zł w 2020 r. (PAP Biznes)
pel/