Rynki

Twoje finanse

Biznes

Forum

Enter Air: 25 proc. wzrost przychodów, 64 mln zł straty netto w I kwartale 2024 r.

Lotniczy przewoźnik Enter Air zanotował w I kwartale 2024 r. 25 proc. wzrost przychodów w ujęciu rocznym - do 393 mln zł. Strata netto wyniosła 64,3 mln zł - poinformowała w środę spółka. Liczba operacji lotniczych wzrosła o 38 proc.

fot. Malwina Wrotniak / Bankier.pl

Enter Air miał też ujemny wynik operacyjny w wysokości 25,9 mln zł, a EBITDA Grupy wyniosła 4,5 mln zł w porównaniu do odpowiednio minus 13,2 mln zł i 49,4 mln zł rok wcześniej. Jak zaznaczył przewoźnik, na wyniki wpływ miały ujemne różnice kursowe, które wyniosły w I kw. 2024 r. minus 16,6 mln zł. Bez uwzględniania różnic kursowych Enter Air miał 21,1 mln zł EBITDA oraz 47,7 mln zł straty netto.

reklama

Przewoźnik podkreślił, że rynek lotów czarterowych związanych z turystycznymi wyjazdami zagranicznymi cechuje się bardzo dużą sezonowością. W trakcie sezonu letniego Grupa wykorzystuje całą posiadaną flotę, natomiast zimą wykorzystanie to spada o ok. 30 proc., w rezultacie wpływ na wyniki mają niższe w skali roku wpływy ze sprzedaży w okresie zimowym przy stałych kosztach amortyzacji oraz leasingu i jednoczesnym szczycie nakładów na obsługę techniczną w ramach przygotowań samolotów do nadchodzącego sezonu letniego.

Zgodnie z informacjami Enter Air, w 2024 r. planowane jest powiększenie floty o pięć samolotów, w tym cztery Boeingi 737 MAX 8. W sezonie letnim 2024 przewoźnik planuje wykonywać operacje z wykorzystaniem 43 samolotów: 31 własnych, czterech w tak zwanym wet-lease, czterech samolotów Chair Airlines i czterech Fly4.

Według członka zarządu Enter Air Grzegorza Polanieckiego, I kwartał to jak co roku przede wszystkim przygotowanie do sezonu letniego. "Aby w II kwartale przyjąć pięć samolotów musieliśmy zarządzić posiadanymi zasobami ludzkimi i operacyjnymi oraz skumulować przeglądy techniczne w IV kwartale ubiegłego oraz I kwartale tego roku. Wykonaliśmy w tym czasie wszystkie niezbędne przeglądy techniczne, a nowe kontrakty podpisane z kluczowymi touroperatorami na rynku polskim mają rekordowe wolumeny i wartości" - powiedział Polaniecki, cytowany w komunikacie spółki. Jak dodał, przewoźnik spodziewa się "kolejnego intensywnego sezonu letniego, do którego jest jak zawsze dobrze przygotowany".

Enter Air to największa prywatna linia lotnicza działająca w Polsce. Zgodnie z danymi Urzędu Lotnictwa Cywilnego, Enter Air przewiózł w 2023 r. na polskim rynku prawie 3,1 mln pasażerów. Przewoźnik świadczy usługi dla polskich i zagranicznych biur podróży, latając w ponad 30 krajach, od Islandii i Portugalii po Kenię i Wyspy Zielonego Przylądka. Linia posiada siedem stałych baz operacyjnych: w Warszawie, Katowicach, Poznaniu, Wrocławiu, Gdańsku, Paryżu i Zurychu oraz kilka baz sezonowych, m.in. w Londynie, Madrycie, Pradze i Tel Awiwie. Flota Enter Air składa się z 22 samolotów Boeing 737-800 i pięciu Boeingów 737 MAX 8. Enter Air jest także współwłaścicielem szwajcarskiej linii Chair Airlines, która posiada flotę czterech samolotów.(PAP)

wkr/ drag/

Źródło: PAP
powiązane
polecane
najnowsze
popularne
najnowsze
bankier na skróty