Dochody celne w Rosji gwałtownie spadły – minus 1,4 bln rubli (~17,5 mld dolarów)
Cła obciążające rosyjski budżet spadły do najniższego poziomu od pięciu lat, co jest kolejnym dowodem głębokiego kryzysu rosyjskiej gospodarki na tle wojny i sankcji.https://u.newsua.one/uploads/images/default/photo_2025-10-19_14-22-43.webpDo końca 2025 roku Federalna Służba Celna spodziewa się zebrać jedynie 5,97 bln rubli (~74,8 mld USD) — o 19% mniej niż w roku ubiegłym.
W ubiegłym roku służby celne przekazały do budżetu 7,35 bln rubli (~92,1 mld USD), a rok wcześniej — 6,62 bln (~83 mld USD). Tym samym spadek dochodów wynosi około 1,4 bln rubli (~17,5 mld USD). Obecne wyniki stały się najgorsze od 2020 roku, kiedy pandemia i spadające ceny ropy naftowej gwałtownie zmniejszyły dochody Federalnej Służby Celnej.
Do tej pory służby celne przekazały już 4,5 bln rubli (~56,4 mld USD), z czego 3,7 bln (~46,4 mld USD) przypada na import, około 400 mld (~5 mld USD) na eksport, a reszta to inne płatności. Pierwotny plan Ministerstwa Finansów przewidywał dochody w wysokości 8 bilionów rubli (~100,3 miliarda dolarów), ale rzeczywiste opłaty będą o jedną czwartą niższe.
Obniżenie opłat celnych wynika ze spadku importu, ograniczeń w zakresie dostaw technologii nałożonych przez sankcje oraz spadku eksportu energii z powodu niższych cen światowych i ograniczeń ze strony Zachodu.
Import ciężarówek do Rosji spadł do najniższego poziomu od pięciu lat.
Import samochodów ciężarowych do Rosji spadł do najniższego poziomu od pięciu lat z powodu gwałtownego spadku sprzedaży na rynku krajowym.https://u.newsua.one/uploads/images/default/photo_2025-10-26_19-11-10.webpW okresie styczeń-wrzesień 2025 r. zaimportowano zaledwie 4,8 tys. pojazdów o masie powyżej 16 ton – o 92% mniej niż w roku ubiegłym.
Po dwóch latach aktywnego importu – prawie 200 tys. sztuk sprzętu – rynek jest przesycony, a dealerzy nie mogą sprzedać nawet starych zapasów, które wystarczą na co najmniej rok.
Sprzedaż nowych ciężarówek o dużej ładowności spadła o 57% – do 32,9 tys. sztuk.
Import chińskich marek szczególnie spadł: FAW – o 93%, Sitrak – o 92%, Howo – o 87%, Sany – o 43%.
Podaż wywrotek spadła o 96%, ciągników siodłowych – o 95%, sprzętu specjalistycznego – o 68%.
Kryzys w branży wynika z nadmiaru magazynów, spadku inwestycji i trudności gospodarczych na tle wojny.
Rynek transportu komercyjnego wszedł w fazę stagnacji, co pokazuje głębokość problemów rosyjskiej gospodarki.