REKLAMA
OKAZJA

Polacy chcą państwa opiekuńczego

Łukasz Piechowiak2013-08-26 06:40główny ekonomista Bankier.pl
publikacja
2013-08-26 06:40

Czym jest dzisiaj państwo i jakie są oczekiwania obywateli wobec niego? Czy to dalej jest nocny stróż, czy może coś więcej? Polacy chcą państwa opiekuńczego, jednocześnie coraz częściej głośniej mówi się o potrzebie zwiększenia wolności gospodarczej. Z badania CBOS wynika, że Polacy chcą mieć państwo opiekuńcze, czyli socjalne. W takim wypadku nie ma miejsca na liberalizm.

Polacy chcą państwa opiekuńczego
Źródło: iStockphoto/Thinkstock

Aż 99% obywateli uważa, że rolą państwa jest zapewnienie obywatelom bezpieczeństwa, a 98% twierdzi, że musi ono dbać o poszanowanie własności prywatnej. Akurat to nie budzi żadnych kontrowersji. Martwi jednak odsetek osób, które mają typowo socjalne oczekiwania. Okazuje się, że 95% respondentów stoi na stanowisku, że państwo musi zapewnić obywatelowi minimalny dochód.

 Podatki wzrosły o tysiąc złotych rocznie » Podatki wzrosły o tysiąc złotych rocznie

Zjeść ciastko i mieć ciastko

Taki sam odsetek oczekuje bezpłatnej opieki lekarskiej. 88% uważa, że obywatele powinni mieć prawo do bezpłatnej edukacji na studiach, a 84% chciałaby, by państwo gwarantowało dach nad głową – mieszkanie, schronienie. Ponad 80% wymaga, by władza zapewniała obywatelom pracę. Równocześnie ponad połowa badanych uważa, że rolą państwa jest zapewnienie dobrobytu mieszkańcom.

Jednocześnie obywatele coraz mniej chętnie podchodzą do kwestii płacenia podatków. Jeszcze w 1999 roku 87% badanych twierdziło, że jest to obowiązek obywatela. Obecnie taką odpowiedź wskazuje 76%. Być może jest to spowodowane większą liczbą danin publicznych, a także przepływem informacji o liczbie i wysokości podatków. W ostatnich latach obciążenia tylko wzrastały. Trudno powiedzieć, czy tak duże oczekiwania obywateli wynikają z wysokości płaconych podatków. Równocześnie interesujące jest wzmożona niechęć do ich uiszczania. Czyżbyśmy chcieli zjeść ciastko i mieć ciastko?

Martwi zmniejszony odsetek osób, które uważają, że obowiązkiem obywatela jest udział w wyborach i referendach. Tylko 76% uważa to za konieczne. Jeszcze 14 lat temu pogląd ten powielało 87% respondentów.

 Polskiego długu nie można spłacić» Polskiego długu nie można spłacić

Nie ma państwa idealnego

Dług publiczny Polski niebezpiecznie zbliża się do 1 bln zł. Podatki raczej nie spadną. Klin podatkowy wynosi 41%. Utrzymanie 7 mln emerytów i rencistów kosztuje nas prawie 180 mld zł rocznie. 15 mld zł trzeba wydać na emerytury i renty rolników. Do tego dochodzi ponad 65 mld zł na publiczny sektor medyczny, który jest na tyle niewydolny, że leczenie się bez zaangażowania prywatnych środków grozi śmiercią. Na koniec pozostaje 3 mln studentów, z czego ponad 700 tys. studiuje na uczelniach państwowych. Jedna czwarta z nich nie może znaleźć po studiach zatrudnienia, a nawet jeśli, to rzadko kiedy mają szanse na otrzymanie przeciętnej krajowej, której wysokość to 2,7 tys. zł netto.

To pokazuje, że państwo raczej kiepsko spełnia oczekiwania obywateli, ale trzeba powiedzieć, że w wielu kwestiach radzi sobie coraz lepiej, np. udało się zbudować kilka tysięcy nowych dróg, a Polacy raczej mogą czuć się bezpiecznie na ulicach. Problem w tym, że coraz więcej nas to kosztuje, a oczekiwania rosną. Badanie CBOS pokazuje, że bezpieczeństwo socjalne to coś, na czym nam najbardziej zależy. Benjamin Franklin mawiał, że jeżeli dla bezpieczeństwa zrezygnujemy z części wolności, to tak naprawdę nie będziemy mieli ani jednego ani drugiego. Praktyka pokazuje, że tak właśnie jest.

Łukasz Piechowiak
Główny ekonomista Bankier.pl

Źródło:
Tematy
Najlepsze konta dla spółek - ranking
Najlepsze konta dla spółek - ranking

Komentarze (61)

dodaj komentarz
~Rainer
Ludzie nie są ani liberałami ani socjalistami ,ludzie są konsumentami i chcą mieć DOBRZE i pójdą za tymi którzy przekonają ich bardziej do swojej wizji zdobywania dobrobytu.Może niech Bankier.pl , ludzie z centrum Adama Smitha i innych takich podobnych instytucji zrobią jakąś kampanie na rzecz propagowania myśli wolnorynkowej wśród Ludzie nie są ani liberałami ani socjalistami ,ludzie są konsumentami i chcą mieć DOBRZE i pójdą za tymi którzy przekonają ich bardziej do swojej wizji zdobywania dobrobytu.Może niech Bankier.pl , ludzie z centrum Adama Smitha i innych takich podobnych instytucji zrobią jakąś kampanie na rzecz propagowania myśli wolnorynkowej wśród zwykłych prostych ludzi którzy nie mają pojęcia o ekonomii i często ulegają ,,czerwonym cudotwórcom''.Na razie narzekamy tylko że popierają socjalistów i prawie nic szerszego się nie dzieje , tymczasem socjaliści działają i robią wiecie i manifestacje.
~dagon
Dnia 2013-08-26 o godz. 07:57 ~fdas napisał(a):
> bzudra. ludzie chcą liberalną gospodarkę z pewnym poziomem
> pieniędzy który zapewni im przeżycie czy będą pracować czy
> nie. ludzie chcą by rząd ich nie okradał i nie zabijał.
> ludzie nie chcą socjalu tylko pradziwy liberalizm niskie
> podatki i wzrost
Dnia 2013-08-26 o godz. 07:57 ~fdas napisał(a):
> bzudra. ludzie chcą liberalną gospodarkę z pewnym poziomem
> pieniędzy który zapewni im przeżycie czy będą pracować czy
> nie. ludzie chcą by rząd ich nie okradał i nie zabijał.
> ludzie nie chcą socjalu tylko pradziwy liberalizm niskie
> podatki i wzrost gospodarczy kraju a nie złodziejstwo i
> nieróbstwo . od wielu nastu lat w kraju walczymy o to by
> rządy zrobiły reformy i nic. my tego potrzebujemy a
> nieroby kradną zamiast robić. :/ RZĄDAMY PRAWEGO PAŃSTWA D
> E M O K R A T Y C Z N E G O a nie mafii
ty komuchu wiesz lepiej czego chcą ludzie?
~XXXwiek
I nie wciskaj kitu bankier , ze Polacy chcą państwa opiekuńczego? Chcą Bezwarunkowego Dochodu Podstawowego równego każdemu ,od narodzin po kres życia. By pieniądz długiem był dzielony każdemu., Likwidacja lichwy bogacenia się długiem pieniądza,haniebnym długom STOP!. Dzielimy się długiem pieniędzmi, które poprzez pracę jednostki I nie wciskaj kitu bankier , ze Polacy chcą państwa opiekuńczego? Chcą Bezwarunkowego Dochodu Podstawowego równego każdemu ,od narodzin po kres życia. By pieniądz długiem był dzielony każdemu., Likwidacja lichwy bogacenia się długiem pieniądza,haniebnym długom STOP!. Dzielimy się długiem pieniędzmi, które poprzez pracę jednostki z wymiany usługowo towarowej zostaje zamieniony w dochód. Dzielimy BDP dochód wzrasta to dobrobyt każdej jednostki .
~XXXwiek
Bankier źle rozumujesz . Mieć ciastko, by zjeść ciasto;,bo sam je wytworzymy . Pieniądze dług podzielić równo każdemu . Likwidacja lichwy , koniec dopisywaniem pustego pieniądza %na kontach oszczędności .
~syneloi.pl
Państwo jest dobrem (własnością) obywateli; jest Ojcowizną odziedziczoną po przodkach, którą obywatele wzbogacili lub zubożyli. Obywatele mają prawo współwłasności do tego dobra, które upoważnia ich do żądania (zarządzania) od swych przedstawicieli zaspokojenia ich potrzeb z tego majątku. Takie żadanie nie jest wymaganiem by państwo Państwo jest dobrem (własnością) obywateli; jest Ojcowizną odziedziczoną po przodkach, którą obywatele wzbogacili lub zubożyli. Obywatele mają prawo współwłasności do tego dobra, które upoważnia ich do żądania (zarządzania) od swych przedstawicieli zaspokojenia ich potrzeb z tego majątku. Takie żadanie nie jest wymaganiem by państwo było opiekuńcze wobec obywatela lecz dążeniem do zarządzania swoim majątkiem w taki sposób by osiągnąć z niego zyski. Obywatel ma takie same prawa do dywidendy z Ojczyzny jak rodzina rolnika z Ojcowizny.
~Torfowy
Gdyby Polacy byli bogaci i mogli zapłacić za wszystko z własnych pieniędzy - nie oczekiwaliby tego od państwa. A przecież to czego oczekują nie wykracza poza granice przyzwoitości.
~ms
Polacy przez małe o nie oczekują państwa opiekuńczego tylko państwa prawa i normalności, gdzie rodzina będzie miała swoje miejsce i szacunek oraz godziwą bez ponizania pracę. A co dostają od "pe....ów" liberałów? wszystko na odwrót, najważniejszy jest gej i qwa, pracy nie ma , a jak jest to gorsza niż praca dziwki w lesie.Polacy przez małe o nie oczekują państwa opiekuńczego tylko państwa prawa i normalności, gdzie rodzina będzie miała swoje miejsce i szacunek oraz godziwą bez ponizania pracę. A co dostają od "pe....ów" liberałów? wszystko na odwrót, najważniejszy jest gej i qwa, pracy nie ma , a jak jest to gorsza niż praca dziwki w lesie. O prawie i sprawiedliwości to można sobie pomarzyć. Jeno Donklowi i świcie dobrze się żyje przy korycie na koszt tych , którym naobiecywali. PO jest dobre w obiecywaniu. Czego oni nie obiecywali już. Jak mówią że dadzą to Mówią!!!!
~madzix
Badanie to pokazuje jaką siłą są media i jaką papkę z mózgu robią ludziom. Problemy nie są rzetelnie tłumaczone, wykorzystuje się strach i najprostsze instynkty. Media ciągle narzekają że rząd nic nie robi w sprawie bezrobocia, jak ktokolwiek wspomni o prywatyzacji szpitali to podnosi się larum choć czy prywatne czy państwowe i Badanie to pokazuje jaką siłą są media i jaką papkę z mózgu robią ludziom. Problemy nie są rzetelnie tłumaczone, wykorzystuje się strach i najprostsze instynkty. Media ciągle narzekają że rząd nic nie robi w sprawie bezrobocia, jak ktokolwiek wspomni o prywatyzacji szpitali to podnosi się larum choć czy prywatne czy państwowe i tak będą finansowane z NFZ ale bardziej rentowne bo nieupolitycznione. Jak się zamyka nierentowną szkołę bo dwa kilometry dalej jest większa placówka to urasta to do problemu narodowego i rodzice, nauczyciele jak ten Rejtan rwą swe szaty. Brakuje rzetelności dziennikarskiej, ujawniania patologii: w przyznawaniu rent, skierowaniach do lekarzy specjalistów (okupowanych przez ludzi zdrowych tylko samotnych dla których wyjście do przychodni to jedyna rozrywka), korupcji w szkołach i innych instytucjach państwowych, ale nie w sensacyjnym podburzającym do linczu wydźwięku, ale w rzetelnej rozmowie. To co dziś dzieje się w społeczeństwie to jest efekt mediów, gra PR-owa. Dlatego jeśli ktoś chce zmieniać światopogląd Polaków i chce aby rząd szedł w stronę liberalizmu to powinien mieć swoje media, ogólnopolskie, dostępne dla każdego i darmowe. Niestety patrząc na platformę ogólnopolską nie wróżę Polsce nic dobrego.
~mario
Dlatego jestem właśnie przeciwnikiem demokracji. Ludzie to idioci.
~dagon
Dnia 2013-08-26 o godz. 07:57 ~fdas napisał(a):
> bzudra. ludzie chcą liberalną gospodarkę z pewnym poziomem
> pieniędzy który zapewni im przeżycie czy będą pracować czy
> nie. ludzie chcą by rząd ich nie okradał i nie zabijał.
> ludzie nie chcą socjalu tylko pradziwy liberalizm niskie
> podatki i wzrost
Dnia 2013-08-26 o godz. 07:57 ~fdas napisał(a):
> bzudra. ludzie chcą liberalną gospodarkę z pewnym poziomem
> pieniędzy który zapewni im przeżycie czy będą pracować czy
> nie. ludzie chcą by rząd ich nie okradał i nie zabijał.
> ludzie nie chcą socjalu tylko pradziwy liberalizm niskie
> podatki i wzrost gospodarczy kraju a nie złodziejstwo i
> nieróbstwo . od wielu nastu lat w kraju walczymy o to by
> rządy zrobiły reformy i nic. my tego potrzebujemy a
> nieroby kradną zamiast robić. :/ RZĄDAMY PRAWEGO PAŃSTWA D
> E M O K R A T Y C Z N E G O a nie mafii
nie bełkocz tak pajacu, ty to jeszcze nie ludzie

Powiązane: Gospodarka i dane makroekonomiczne

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki